برای تغییر شخصیت چه کاری لازم است؟

شخصیت شناسی و ابعاد تغییر شخصیت

  • کد خبر : 401220
  • 03 فروردین 1400 - 11:52
شخصیت شناسی و ابعاد تغییر شخصیت

تحقیقات جدید به دنبال بررسی این موضوع است که آیا افراد می توانند شخصیت خود را به مرور تغییر دهند یا خیر. بعضی از افراد در مورد مقوله شخصیت در بزرگسالی و احتمال تغییر بهتر آن سوالاتی می کنند. مثلا سوال می‌کنند که آیا شما با این دیدگاه که شخصیت در ۳۰ سالگی دیگر ثابت می‌شود موافقید؟ آیا تغییر شخصیت را محدود به سن خاصی می دانید؟ آیا کسی که عادات زیادی در او قوی و ریشه‌ای شده است، می‌تواند شخصیت خودش را به طور کامل تغییر دهد یا خیر؟

شخصیت شناسی

شخصیت قابل انعطاف

محققانی که مقوله شخصیت را مطالعه می کنند شواهدی ارائه می دهند که شخصیت بزرگسالان واقعاً قابلیت انعطاف دارد، چون آن‌ها در معرض محیط های خاص یا رویدادهای ویژه قرار گرفته‌اند و می‌توانند شخصیت خود را بهبود بخشند.

به عنوان مثال، به دلیل تأثیرات همه گیر ویروس COVID-19 بر روی زندگی شما، ممکن است احساس کنید که شخصیت شما کمی تغییر کرده و سازگارتر و با تدبیر شده اید. همچنین در تلاش برای جلوگیری از آلوده شدن به ویروس، ممکن است در برخورد با سلامتی خود بسیار وظیفه شناس شده باشید. با گذشت زمان، این تغییرات ممکن است تأثیر پایدار داشته باشد.

تحقیق میدانی

مطالعه اخیر روبرت لنگوردن از دانشگاه بین المللی فلوریدا و همکارانش رویکرد جدیدی را برای بررسی این سوال که آیا افراد در بزرگسالی تغییر می کنند، بررسی می کند. در سال ۱۹۹۲، محققان برای تعیین هنجارهایی برای نمره های تولید شده توسط این معیار، ابزاری را برای تحلیل شخصیت استفاده کردند.

نمونه شامل ۱۲۲۴ بزرگسال دانمارکی بود که به طور متوسط ​​۴۴ ساله بودند که تقریبا نیمی از آنها زن بودند. در سال ۲۰۱۲، تیم تحقیقاتی تلاش کرد تا مشخص کند آیا همان هنجارها اعمال می شود یا اینکه به مرور زمان تغییراتی ایجاد خواهد شد.

آن نمونه ۲۰۱۲ کمی بزرگتر (۲۰۱۴ شرکت کننده) و به طور متوسط ​​۸ سال مسن تر از نمونه اول بود. ۶۵ شرکت کننده در هر دو مورد، نظرسنجی یکسانی را انجام دادند. داده های آنها پایه ای برای تجزیه و تحلیل تیم FIU در مورد تغییرات شخصیت در بزرگسالی شد.

مدل پنج عاملی

بسیاری از مطالعات انجام شده در زمینه شخصیت از اقدامات مبتنی بر مدل پنج عاملی استفاده می شود که ویژگی های شخصیتی را در گروه های وظیفه شناسی، برون گرایی، تجربه باز، موافقت پذیری و روان رنجوری طبقه بندی می کند. لنگوردن و همکارانش با توجه به معیارهایی با مبنای نظری بسیار متفاوت، از پرسشنامه شخصیت چند منظوره مینه سوتا استفاده کردند.

با توجه به ویژگی‌هایی که  این ۵ دسته از افراد داشتند (وظیفه شناسی، برون گرایی، تجربه باز، موافقت پذیری و روان رنجوری)، رفتارهای مشخصی را دارا بودند که در زیر آمده است:

۱. شخصیت شناسی/شخصیت پرخاشگر:

پرخاشگرانه، عصبانی، قاطع، رقابتی، نگران وضعیت، خصمانه، خصمانه نسبت به درمانگر، دستکاری کننده،  سرسخت در روابط، قدرت گرا، رفتار مردانه کلیشه ای، محدود عمل می کند، پروژه ها را تکمیل نمی کند، بی قرار، بی صبر

 

۲. شخصیت عصبی:

مضطرب، خود فرومایه، ناامید، بدبین، عصبی، شک به خود، علائم جسمی در پاسخ به استرس، مشکلات سلامتی، نشخوار می کند، معتقد است که نمی توان به او کمک کرد، احساس می کند زندگی یک فشار است، بدرفتاری می کند، احساس شکست می کند و بسیاری از موارد خاص دیگر

>>>بیشتر بخوانید:

گوش دادن/شنیدن عمیق، رازی برای درک انسان‌ها

۳. درون گرایی همراه با ترس و مثبت‌نگری پایین

ایده پردازی پارانوئید، تجربیات غیرمعمول، تجربیات غیر عادی، ارتباط با واقعیت مشترک، توهمات.

همانطور که از این لیست تفصیلی مشاهده می کنید، این‌ها ویژگی های شخصیتی هستند که اگر فرد امتیاز بالایی در هر یک از آنها کسب کند، به آن‌ها مبتلا می‌باشد. ۶۵ نفری که در کل دوره ۲۰ ساله مورد آزمایش قرار گرفته بودند، در هر دو بار آزمون مشابه بودند. محققان نتیجه گرفتند، “این پنج سازه شخصیتی ناسازگار ممکن است از ثبات مطلق برخوردار باشند. این مطمئناً یک حکم مطلق در مورد امکان تغییر شخصیت در آن‌ها است.

تغییر صفات شخصیتی

اما اگر بخواهید یکی از آن صفات ناسازگار که در بالا اشاره شد را تغییر دهید، چگونه این کار را انجام می دهید؟ اگر اکنون از تغییر خود ناامید هستید، صبر کنید چون شرایط با رعایت اصول مشخص بهتر می شود. صفات ناسازگار در طول زمان الگوی تغییر متفاوتی در مدل پنج عاملی نشان می دهد. شاید افرادی که در این مقیاس های ناسازگار نمره بالایی می گیرند، در راه نگاه به خود و جهان قفل شده اند و برایشان سخت باشد که از الگوهای عادت همیشگی خارج شوند. اما با قرار دادن خود در مسیر ایجاد عادات جدید، به مرور زمان در یک روند تغییر قرار می‌گیرند.

هنوز هم می توانید راه هایی را برای بیرون آمدن از الگوهای شخصیت منفی خود پیدا کنید. محققان توجه خود را به تنظیم روند پایدار ویژگی های شخصیتی ناسازگار معطوف می‌کنند. شما هم می توانید دانشمند خود باشید و با شناسایی نکات مهم شخصیتی خود، باعث تغییر مواردی شوید که باعث به هم ریختگی زندگی شما شده است. بنابراین در دوره بزرگسالی هم شما می‌توانید با تمرکز بر روی نقاط ضعف شخصیت خود و جایگزین کردن صفات مثبت، گامی مهم در جهت تغییر شخصیت خود بردارید.

تغییر صفات شخصیتی

روند تدریجی تغییر شخصیت

ما باید به این نکته دقت داشته باشیم که شخصیت بزرگسالان به تدریج شکل گرفته است و بنابراین در هنگام تغییر شخصیت هم، همه چیز به تدریج تغییر می‌کند. بعضی از کسانی که میخواهند تغییر خود را آغاز کنند، بعد از چند هفته با سختی‌هایی رو به رو می‌شوند و فکر می‌کنند که واقعا سخت است که شخصیت خود را تغییر دهند. این تصور تا حدی درست است، اما واقعا اگر فردی اراده قوی داشته باشد که عادات جدید را در خودش تقویت کند، بعد از مدتی، یک شخصیت جدید از او ساخته خواهد شد.

امیدوار بودن به تغییر شخصیت و برنامه ریزی کردن برای خلق من جدید، دو گام مهم برای تغییر شخصیت است. امیدواری بخاطر این است که وسط راه جا نزنیم و انگیزه خود را از دست ندهیم. از طرف دیگر، برنامه ریزی به این منظور است که هر روز به ابعاد مثبت شخصیت خود توجه کنیم و قدرت آن‌ها را افزایش بدهیم. بعد از مدتی که شاهد تغییرات بزرگ در زندگی خود باشیم، آن موقع است که بسیار به خود افتخار می‌کنیم و از این من جدید لذت خواهیم برد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=401220
  • نویسنده : وحید یزدی_سعیده فرج اله زاده
  • منبع : www.psychologytoday.com

برچسب ها

ثبت نظر

-