رازهای عجیب زندگی زنبورها

رازهای عجیب زندگی زنبورها

  • کد خبر : 368220
  • 06 بهمن 1399 - 9:52
رازهای عجیب زندگی زنبورها

کندوی عسل مکان پر رفت وآمدی است زنبورها با هم کار میکنند تا عسل تولید کنند آنها خسته می شوند و به استراحت نیاز دارند . دانشمندان تا سال ۱۹۸۳ نمی دانستند که زنبورها می خوابند تا اینکه دانشمندی به نام والتر متوجه شد زنبورها هم می خوابند بعضی از آنها سر خود را بر زمین می گذارند و می خوابند و حتی بعضی از آنها به پهلو می خوابند .

🐝چرا زنبورها می خوابند و بی خوابی چه اثراتی بر آنها دارد

دانشمندان گروهی از زنبورها را در طول شب بیدار نگه داشتند تا اثرات بی خوابی زنبورهای عسل در آنها را مطالعه کنند و در این بین به  نتایج جالبی دست پیدا کردند .


>>>حتما بخوانید: سلول‌های تهاجمی سرطان سینه را با زهر زنبور عسل ضربه فنی کنید


بی خوابی زنبورهای عسل

🐝 اگر زنبورها نخوابند نمی توانند ارتباط صحیح برقرار نمایند

زنبورها برای نشان دادن جهت به یکدیگر از رقص خاصی استفاده می کنند ودر صورتی که کمبود خواب داشته باشند نمی توانند این حرکات را به خوبی انجام دهند و در نتیجه زنبورهای دیگر را به خوبی هدایت نمی کنند.

🐝 آنها پس از خروج از کندو گم خواهند شد

زنبورهایی که کم می خوابند نمی توانند درست مسیر یابی کنند و در نتیجه نمی توانند دیگر به کندو بر گردنند و گم می شوند

🐝 کارهای روزمره خود را فراموش می کنند

خواب باعث ماندگاری خاطرات آنها می شود و اگر کمبود خواب داشته باشند کارهای روزمره خود را فراموش می کنند .

خواب زنبورها با توجه به رسته وسن آنها متفاوت است . زنبورهای جوان به خاطر داشتن انرژی بیشتر کمتر می خوابند آنها در هر نوبت فقط سی ثانیه می خوابند . اما در میان زنبورهای عسل، زنبورهای جمع آوری کننده عسل بیشتر از بقیه می خوابند و معمولا طولانی ترین خواب متعلق به آنهاست . زنبورهای پیرتر معمولا بر لبه بیرونی کندو می خوابند ،  دانشمندان احتمال می دهند دلیل این کار آنها دور ماندن از سر و صدای درون کندو ، و پیشگیری از انتقال بیماریها و انگلهای احتمالی به نوزادان است.


>>>بیشتر بخوانید: زنبورهای قاتل به آمریکا حمله کردند!


بی خوابی زنبورهای عسل

🐝 شفیره ها چگونه باعث بی خوابی زنبورهای پرستار می شوند؟

راز عجیب در زندگی زنبورهای عسل بی خوابی زنبورهای پرستار در طول شب است اما چگونه؟ به نظر می رسد شفیره ها ماده شیمیایی ترشح می کنند که کار یک فنجان قهوه را می کند.

اگر یک چیز در دنیا وجود داشته باشد که همه بر سختی آن اتفاق نظر دارند مراقبت از نوزادان است . اما این کار زمانی سخت تر می شود که شما در طول شب هم مجبور باشید بیدار بمانید . بی خوابی های شبانه فقط مربوط به نوزادان انسان نیست محققان دریافتند که زنبورهای کارگری که از نوزادان زنبور مراقبت می کنند هم کمتر می خوابند .

به نظر می رسد همه حیوانات از جمله زنبورها و حشرات می خوابند با این حال هنوز هم این پدیده طبیعی دچار رمز و رازهایی است . عملکرد دقیق خواب یک معماست وکاهش خواب باعث کاهش سلامتی و بقا خواهد شد . موشه ناگاری دانشمندی است که در زمینه خواب حیوانات کار می کند او همیشه کنجکاو بود که حیوانات چگونه از فرزندان خود مراقبت می کنند به خصوص آنهایی که بچه های کوچک دارند.

🐝 رفتار عجیب زنبور های پرستار

به عنوان مثال نهنگ قاتل ، او بچه های خود را چند هفته پس از زایمان دنبال می کند و چندین هفته به سختی می خوابد . اما از آنجا که تحقیق کردن بر روی آنها در دنیای زیر آب کار سختی بود او تحقیق خود را بر روی زنبورها انجام داد و متوجه شد که زنبورهای پرستار هم کم می خوابند اما چگونه این اتفاق می افتاد.

شاید دلیل اول این باشد که لاروها مدام به زنبورها ی پرستار علامت می دهند که گرسنه اند و این علامتها زنبورها را بی خواب می کند.بنابراین محققان شفیره ها را جایگزین لاروها کردند مرحله ای که نیاز به تغذیه ی کمتر دارند ولی با کمال تعجب دیدند زنبورهای پرستار شفیره ها حتی کمتر از زنبورهای پرستار لاروها می خوابند .


>>>بیشتر بدانید: فواید شگفت انگیز خوردن عسل قبل خواب


بی خوابی زنبورهای عسل

🐝 اما چگونه چنین اتفاقی می افتاد و چه عاملی باعث بی خوابی آنها می شد؟

محققان با تحقیقات بیشتر متوجه شدند محاصره شدن پرستاران با پیله هایی که شفیره ها در آن استراحت میکردند سبب بیدار نگه داشتن مراقبان می شد و این نشان می دهد که آنها احتمالا ماده شیمیایی از خود ترشح می کنند که عامل بی خوابی است .

اگر این تفسیر درست باشد این اولین مدرکی خواهد بود که به دانشمندان کمک می کند تا خواب مراقبان نوزاد ، در سایر موجودات را  کنترل کنند .

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=368220
  • نویسنده : عارف
  • منبع : مجله دانستنیهای cnn

برچسب ها

ثبت نظر

-