سلول‌های تهاجمی سرطان سینه را با زهر زنبور عسل ضربه فنی کنید

  • کد خبر : 171886
  • 12 شهریور 1399 - 15:34
سلول‌های تهاجمی سرطان سینه را با زهر زنبور عسل ضربه فنی کنید

به گزارش نیوز:  این اولین بار است که اثر زهر زنبور عسل روی تمام انواع سلول‌های سرطان سینه و سلول‌های سالم مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این تحقیقات نشان می‌دهد نوعی پپتید کوچک دارای بار مثبت موسوم به ملیتین در زهر زنبور وجود دارد که اثر ضد سرطان دارد.

به گفته محققان می‌توان ملیتین را به صورت صنعتی نیز تولید کرد و نمونه صنعتی این ترکیب شیمیایی اغلب خواص ضدسرطانی نمونه طبیعی آن را دارد.

بر اساس این تحقیقات ملیتین تنها در ۶۰ دقیقه، غشای سلول‌های سرطانی را به طور کامل از بین می‌برد. علاوه بر این ملیتین در طول ۲۰ دقیقه موجب کاهش قابل توجه پیام‌های شیمیایی مورد استفاده سلول‌های سرطانی می‌شود که برای رشد و تقسیم سلولی آن‌ها ضروری است. به گفته محققان مقدار خاصی از زهر زنبور عسل قادر است ۱۰۰ درصد سلول‌های سرطانی را نابود کند و حداقل تاثیر منفی را بر سلول‌های سالم برجای گذارد.

محققان دریافتند می‌توان ملیتین را به طور همزمان با داروهای متداول شیمی‌درمانی مانند دوسه‌تاکسل که با نام تجاری تاکسوتر عرضه می‌شود، برای درمان تهاجمی‌ترین انواع سرطان سینه  به کار گرفت.

اکنون محققان در تلاش هستند تا مناسب‌ترین شیوه رساندن ملیتین به سلول‌های سرطانی و همچنین ویژگی‌های سم‌شناختی و حداکثر میزان قابل پذیرش آن را در بدن شناسایی کنند.

سرطان سینه به رشد کنترل نشده سلول‌های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول گفته می‌شود. هر سینه از ۱۵ تا ۲۰ بخش به نام لوب تشکیل شده که به صورت خوشه‌ای در کنار هم قرار دارند. لوب‌ها مجموعه‌ای از غدد شیری هستند. هر لوب از بخش‌های کوچک تری به نام لوبول تشکیل شده است. سرطانی که از لوبول آغاز شود، سرطان لوبولار نامیده می‌شود. سرطان سینه در زنان شایع‌تر است، گرچه احتمال ابتلای مردان نیز به سرطان سینه وجود دارد.

آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد سرطان سینه عبارتند از:

-سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان است.

– سالانه حدود ۲.۱ میلیون زن به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

-سرطان سینه بیشترین عامل مرگ و میر سرطان در بین زنان را به خود اختصاص داده است.

-در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۲۷ هزار زن بر اثر سرطان سینه جان خود را از دست دادند.

-سرطان سینه ۱۵ درصد آمار مرگ و میر زنان بر اثر سرطان را به خود اختصاص می‌دهد.

-نرخ سرطان سینه در سراسر جهان رو به افزایش است.

-غربالگری منظم و تشخیص به موقع مهمترین عوامل موفقیت در درمان است.

چگونه از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری کنیم

در سرطان فاکتورهای مهمی از جمله ژنتیک دخیل هستند که غیر قابل اجتنابند، ولی با انتخاب سبک زندگی سالم، ‌ کاهش وزن، ورزش منظم، عدم استفاده از سیگار و الکل  از جمله مهمترین راهکارهای پیشگیری هستند. از طرفی برخی افراد بیشتر در معرض سرطان سینه قرار دارند. سن، عوامل ژنتیکی و سابقه فامیلی، هورمون درمانی، بافت متراکم سینه، توده‌های خوش‌خیم سینه و پروتز سینه از جمله مهترین عوامل خطر این عاضه هستند.

مهمترین علایم سرطان سینه

ممکن است رشد تومور سینه کاملا بدون علامت باشد، ولی شایع‌ترین علایم سرطان سینه عبارتند از :

-وجود توده در هر ناحیه از سینه و زیر بغل

تومورهای مربوط به سرطان سینه معمولا بدون درد هستند. این توده‌ها در سونوگرافی و ماموگرافی مشاهده می‌شوند. بنابراین لازم است به محض مشاهده توده، به پزشک مراجعه شود.

-تورم در ناحیه زیر بغل

-درد یا حساسیت در سینه

گرچه توده سینه معمولا بدون درد است، ولی می تواند باعث حساسیت و درد در ناحیه سینه شود.

-مسطح شدن یا فرو رفتگی در سطح سینه

-هر گونه تغییر شکل، رنگ و اندازه در سینه

-تغییر دمای پوست ناحیه سینه

-تغییر شکل نوک سینه و احساس فرورفتگی، خارش و سوزش در این ناحیه

-ایجاد بثورات پوستی در ناحیه سینه

-هر گونه ترشح روشن یا خونی از سینه

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=171886

برچسب ها

ثبت نظر

-