آموزش ۶ شیوه شگفت انگیز درمان فوبیای بیمارستان

۶ تکنیک حرفه ای درمان فوبیای بیمارستان

  • کد خبر : 324838
  • 26 آذر 1399 - 21:25
۶ تکنیک حرفه ای درمان فوبیای بیمارستان

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که بعضی‌ها را دیده اید که از بیمارستان می ترسند و وقتی وارد محیط بیمارستان می شوند حالشان بد می شود. در این مقاله، می‌خواهیم به موضوع ترس از بیمارستان بپردازیم و ببینیم که چه عواملی در ایجاد این ترس دخیل است و چگونه ضمیر ناخودآگاه در درک گذشته دچار اشتباه می‌شود و تولید استرس می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم ۶ استراتژی عملی جهت کاهش ترس از بیمارستان ارائه بدهیم، پس با ما همراه باشید.

خانمی ۲۷ ساله می‌گفت که من برای کاهش وزن به یک متخصص تغذیه مراجعه کردم که داروهای کاهش اشتها به من داد و من در طول یک ماه، ۱۳ کیلو وزن کم کردم. اما اثرات جانبی این داروها باعث شد که من هرشب به بیمارستان بروم. الان ۳ ماه از آن قضیه گذشته و من دائم اضطراب این را دارم که مبادا برگردم به آن موقع و کارم به بیمارستان کشیده شود و این سبب استرس و اضطراب شدیدی در من می شود و فکر می کنم هر روز قرار است اتفاق بدی برایم بیفتد و استرس به حدی است که پای چپ من دچار بی حسی و لرزش می شود.

به این خانم ۲۷ ساله یادآوری می‌کنیم که اول از همه باید دقت کنید که شما دچار شرطی سازی منفی شده‌اید. در واقع یک شرطی سازی بسیار قوی است و شما حال بدی که بعد از مصرف داروها داشتید و مراجعه مکرر به بیمارستان، باعث شده یک حس منفی نسبت به بیمارستان پیدا کنید، و این باعث شده که ضمیرناخودآگاه استرس زیادی را در شما به وجود بیاورد و بنابراین این یک ترس کاذب یا فوبیا است. این فوبیا زمانی ایجاد می شود که ما ضمیر ناخودآگاهمان را به این باور برسانیم که هیچ خطری ما را تهدید نمی کند و ما در امنیت کامل هستیم. آن موقع است که استرس ما به طور کامل از بین می رود. بعضی مواقع ما نسبت به گذشته، یک حس منفی داریم و نمی خواهیم آن روزها تکرار شود، اما واقعیت این است که گذشته تمام شده. ما باید به خودمان بگوییم که آن شرایط با الان فرق می کند و من الان در شرایط متعادل زندگی می کنم‌.

 

شیوه‌های درمان فوبیای بیمارستان

۱. مواجه شدن با حقیقت
راهکار اول این است که دقت کنید که شما خودتان را با حقیقت کاذب مواجه کنید نه با آن چیزی که ساخته ذهن خودتان است. مثلا برای مواجه با حقیقت کاذب، این جمله ها را با خود بگویید: من می‌خواهم بمیرم، من می خواهم به بیمارستان بروم و من را وارد آی سی یو کنند.
بله! بدترین حالت ممکن را برای خود در نظر بگیرید. اینکه یک عامل اضطرابی در درون شما به وجود آمده است به این دلیل است که می ترسید با آن واقعه مواجه شوید و این ترس، خودش اضطراب ایجاد می کند. این راهکار در درمان فوبیا ها خیلی موثر است. فرض کنید یک نفر از یک حشره می ترسد و با تمام ترس هایی که دارد، به سمت آن می رود و آن را می‌گیرد و بعد می بیند هیچ چیزی نیست و فقط یک خیال است. دقت داشته باشید که آن چیزی که در ذهن ما می گذرد، فقط ساخته ذهن است، همین و بس. پس هر زمان که در رابطه با بیمارستان، استرس می گیرید با خود بگویید: می‌روم به بیمارستان، به درک که هر اتفاقی می‌خواهد بیفتد. شما وقتی میگویید به درک، یعنی اینکه موضوع خیلی برای شما مهم نیست‌. مهم بودن موضوع باعث استرس شدید می شود.

۲. مدیتیشن
راهکار دوم این است که شما روزانه به مدت نیم ساعت، از مدیتیشن استفاده کنید چون به شدت استرس را کاهش می‌دهد و تمرکز را بالا می برد. در یک اتاق نسبتا تاریک بنشینید و یک موسیقی بی کلام آرامش بخش گوش دهید و در آن نیم ساعت اجازه دهید تمام فکرها از ذهنتان عبور کند و فقط شما ناظر آن باشید و جلوی فکر کردن را نگیرید ولی به افکارتان نچسبید. فقط به این دقت داشته باشید که این یک فکر است، اینکه ۳ ماه به بیمارستان می رفتم، چیزی هست که گذشته و تمام شده است. با وجه بالغ یا همان عقل خود، اکنون و اینجا را ببینید. الان من چطوری ام؟ اگر قرار است اتفاق بیفتد‌، خب اتفاق می افتد. اگر هم قرار نیست اتفاق بیفتد، خب نمی‌افتد. الان من چه کاری از دستم بر می‌آید؟

۳. دنبال نکردن زنجیره افکار
راهکار سوم این است که زمانی که استرس می گیرید، به هیچ وجه زنجیره افکار را دنبال نکنید که یک کار بسیار غلط است. مثلا یک فکری تولید می شود، حباب های فکری دیگری را همراه خودش می آورد. اینجا باید به آن فکر اول، توجهی نکنید. اجازه دهید برود. مثلا تصور کنید شما جلوی یک خیابان ایستاده اید و ماشین ها از مقابل شما یکی یکی رد می شوند، و شما تصور کنید آن ماشین‌ها افکار شما هستند که می‌روند. شما وقتی فکری را می گیرید، ضمیر ناخودآگاه فکر می کند که وای چه تراژدی بزرگی! چه سوگمایش عظیمی!  ببینید قرار نیست هیچ اتفاقی بیفتد. آن فقط یک فکر است و قرار نیست واقعیت داشته باشد.

۴. کاهش دادن زبان بدن
راهکار چهارم این است که هر زمان که شما اضطراب می گیرید، زبان بدن و تمام حرکات بدن خود را کاهش دهید. مثلا در حال راه رفتن هستید، یواش تر راه بروید. درحال غذا درست کردن هستید، آهسته کارتان را انجام دهید، آرام کتاب بخوانید، آرام فکر کنید. سرعت زیاد باعث تولید اضطراب زیاد می شود و برعکس سرعت آهسته، باعث ایجاد وضعیت آرام می‌گردد. سرعت حرکات بدن وقتی کاهش پیدا می‌کند که به طور عجیبی، استرس کاهش پیدا کند. علت این است که ضمیر خودآگاه انسان فعال می‌شود و فرد بسیار منطقی تصمیم می گیرد.

۵. نوشیدن یک لیوان آب
راهکار پنجم این است که زمانی که استرس دارید یک لیوان آب را یک نفس بخورید و بعد از آن چشم هایتان را ببندید و آرام باشید و به خودتان تلقین کنید که این یک فکر کاذب است که توسط ضمیر ناخودآگاه تولید شده و هیچ واقعیتی ندارد و قرار نیست من به بیمارستان بروم، اصلا به بیمارستان هم بروم، به درک! ممکن است یک حس از درون بگوید، نه استرس می گیری. بگویید عیبی ندارد، بگذار همانجا باشد و این یعنی پذیرش

۶. تماشا کردن برنامه های طنز و شاد
راهکار ششم که بسیار می تواند به انسان کمک کند این است که برنامه های شاد و و زیبا با موضوع بیمارستان زیاد ببینید. برنامه های مورد علاقه خود را ضبط کنید یا از اینترنت دانلود کنید و با آرامش کامل آن ها را تماشا کنید. حال خوبی از این برنامه ها داشته باشید و این حس شادی که بدست می آید، آن استرس را کاهش می دهد. به طور عجیبی خندیدن باعث کاهش استرس و افزایش قوای بدن و تولید هورمون های دوپامین و سرتونین می شود و باعث افزایش آرامش می شود و شما یک وضعیت بسیار آرامی را تجربه خواهید کرد.

دیگر مقالات وحید یزدی

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=324838
  • نویسنده : وحید یزدی

ثبت نظر

-