آشنایی با فرودگاه شهید دستغیب شیراز/ از بی مثال ترین بخش های هوایی ایران

  • کد خبر : 16991
  • 07 مرداد 1400 - 14:10
آشنایی با فرودگاه شهید دستغیب شیراز/ از بی مثال ترین بخش های هوایی ایران

نیوز: شیراز یکی از  زیبا ترین شهر های ایران است که جزو بی مثال ترین قطب های توریستی ایران بوده که سالانه پذیرای جمع کثیری از گردشگران از جای جای دنیا هست. شیراز که از جاذبه های دیدنی و اماکن تاریخی بهره مند بوده، دارای یک پایانه هوایی کاملا مجهز برای آسایش بیشتر مسافران خود با نام فرودگاه شهید دستغیب شیراز هست که اگر در ادامه این مطلب ما را همراهی فرمایید، ما شما را با اطلاعات قابل توجهی در خصوص فرودگاه شیراز و همچنین تلفن فرودگاه شیراز آشنا خواهیم نمود.

آشنایی با فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز

فرودگاه شهید دستغیب شیراز که مدت هاست در سطح بین المللی در زمینه های مسافربری و نظامی فعالیت خود را آغاز کرده، یکی از بی مثال ترین بخش های هوایی ایران بوده که طبق گفته مسئولان ذی ربط کشور قرار است تا پایان مراحل اجرایی طرح توسعه به دومین فرودگاه پر تردد کشورمان بعد از فرودگاه امام خمینی (ره) تبدیل شود.

فرودگاه بین المللی شهید دستغیب در حال حاضر یکی از بی مثال ترین فرودگاه های ایران بوده که در آن از آخرین سیستم های الکترونیکی و ناوبری هوایی استفاده شد.

فرودگاه شهید دستغیب شیراز

فرودگاه های شلوغ ایران

این فرودگاه نظامی-مسافربری توانست با ترانزیت دقیق ۲,۳۲۹,۴۲۸ نفر در سال ۱۳۹۲ هجری شمسی در جایگاه پنجم فرودگاه های شلوغ ایران قرار بگیرد و اکنون نیز تمام گردشگران و تاجران غیر ایرانی می توانند با ورود به فرودگاه شیراز تنها ظرف مدت زمان ناچیزی (حدودا ۱۵ دقیقه) موفق به اخذ ویزای توریستی با اعتباری ۱۴ روزه شوند. البته این فرآیند تنها برای گردشگران و تجاری که تابع کشورهایی همچون انگلیس، آمریکا، سومالی، افغانستان، بنگلادش، اردن، عراق، کلمبیا، کانادا نباشند، مهیا شد. ارتفاع این فرودگاه از سطح دریا برابر با ۱۵۴۲ متر و استفاده آن نظامی و مسافربری است.

کد ایکائو آن OISS و کد یاتا هم SYZ هست. این فرودگاه آشیانه ایرلاین های فعالی همچون ایران آسمان، ایران ایر، ایرلاینز، ایران ایرتور، شرکت هواپیمایی نفت ایران، هواپیمایی قشم، ماهان ایر، کیش ایر و همچنین هواپیمایی سپهران محسوب می شود.

تاریخچه فرودگاه دستغیب شیراز

برای دانستن اطلاعات مغتنمی در خصوص تاریخچه فرودگاه شهید دستغیب شیراز باید سری به کتاب دکتر حسن امداد با عنوان “شیراز در گذشته و حال” بزنیم که در آن نوشته شده که شیراز در گذشته از طریق آسمان تنها با آبادان، اهواز، اصفهان و همچنین تهران در ارتباط بوده و دارای دو فرودگاه بود. یکی از این دو فرودگاه در بخش جنوبی شهر شیراز و در حوالی صحرای آقاباباخان قرار داشته است.

این فرودگاه ساخته شده در سال ۱۳۰۸ شمسی بوده و اخیرا در آن ساختمان مجللی برای میزبانی و رفاه حال بیشتر مسافران احداث شد که البته به دلیل کوچک بودن فضای پروازی و همچنین عدم وجود شرایط مناسب برای توسعه زمینی این پایانه هوایی، تصمیم بر آن شد تا فرودگاه دیگری در فاصله دو فرسنگی آن ساخته شود.

فرودگاه دوم که درست در نزدیکی روستای جعفرآباد تاسیس شد، از باند آسفالته مناسب جهت تیکاف و همچنین لندینگ هواپیماها برخوردار بود و با گذشت زمان نیز پروژه ساخت عمارتی جهت استقبال مسافران و استراحت آنان در محدوده این پایانه هوایی شیراز در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گرفت.

فرودگاه شهید دستغیب شیراز

فرود هواپیماهای نظامی

در فرودگاه شیراز برخلاف فرودگاه قدیمی شیراز امکان بلند شدن و فرود هواپیماهای نظامی یا مسافربری بزرگ نیز وجود داشت. با گذشت زمان سرانجام در سال ۱۳۴۰ شمسی فرودگاه شیراز در این شهر توریستی و دیدنی کشورمان ساخته شد.

وسعت زمین این فرودگاه از همان ابتدا ۵۰۰ هکتار بود و در سال ۱۳۴۵ شمسی نیز پروازهای بین المللی از مبدا و یا مقصد آن آغاز شدند.

در حال حاضر فرودگاه شهید دستغیب شیراز یکی از مدرن ترین پایانه های هوایی ایران بحساب می آید که علاوه بر وجود تجهیزات و امکانات ناوبری هوایی همچون ILS ،DVOR/DME مجهز به آخرین مدل از سیستم های راداری تحت عنوان MSSRIO نیز هست که با این اوصاف قطعا بزودی تبدیل به مرکز کنترل کننده عملیات می شود.

شناختی از ظرفیت های جا به جایی این فرودگاه

طبق ادعای مسئولان مربوطه تا پایان یافتن این بخش، فرودگاه شیراز دستخوش تغییرات اساسی لااقل از حیث آمار تردد مسافران داخلی و خارجی خواهد شد. قرار است تا اتمام طرح توسعه ظرفیت جا به جایی این پایانه هوایی از ۴ میلیون نفر به ۱۰ میلیون نفر افزایش پیدا کند و در کنار آن نیز به وسعت ترمینال داخلی فرودگاه که در حال حاضر از وسعت ۳۲۰۰ متر مربعی برخوردار است هم مقداری اضافه شود.

ناگفته نماند اجرای طرح توسعه در خصوص فرودگاه بین المللی شهید دستغیب در دو مرحله کوتاه مدت و بلند مدت در نظر آمده که در صورت اتمام مراحل این طرح، قطعا این پایانه هوایی از ظرفیت های بیشتری برای پذیرش پروازهای خارجی برخوردار خواهد شد.

امکانات فرودگاه شهید دستغیب شیراز

آشنایی با امکانات و پایانه های فرودگاه بین المللی شهید دستغیب

این فرودگاه با کاربری نظامی و مسافربری خود در پروازهای داخلی و خارجی یکی از بی مثال ترین پایانه های هوایی در کشورمان بوده که از دو باند آسفالته با طول هایی همچون ۴۳۳۴ و ۴۲۷۱ متر برخوردار است و در آن از بروزترین و همچنین کارآمدترین سیستم های ارتباطی، رادیویی، ردیابی و همچنین هواشناسی استفاده شده.

بی تردید یکی از آماده ترین و در عین حال مطمئن ترین فرودگاه های ایران برای نشستن و یا برخاستن همه نوع تیپ پروازی محسوب می شود.

>>>بیشتر بخوانید:

راه‌اندازی ‌تاکسی‌ هوایی در فرودگاه امام(ره) در آینده نزدیک

این فرودگاه بین المللی از بخش های مختلفی نیز برخورار است که عبارتند از ساختمان فنی و عملیاتی، پشتیبانی، اداری، موتورخانه، سالن پذیرایی، سالن آمفی تئاتر، فضای سبز چشم نواز، ترمینال ورودی پروازهای خارجی، سالن گمرک و باراندازی در مساحتی بالغ بر ۷۵۰ مترمربع، بخش ترانزیت مرزی و تشریفات پروازی، سالن عمومی جهت حضور استقبال کنندگان.

ناگفته نماند که به تمام بخش های فوق بایستی CIP، VIP، مسجد، غرفه های خدماتی، رزرواسیون هتل، پارکینگ خودرو، بخش اطلاعات پرواز، کیوسک اطلاعات، دستگاه ای ATM، باجه ارزی و دیگر غرفه های کمک رسان به افراد توان یاب را نیز اضافه نماییم.

نشانی و تلفن فرودگاه شیراز

این فرودگاه در میدانی مزین به نام این شهید بزرگوار در شهر شیراز و در انتهای بلوار شاهچراغی هست. شماره تلفن فرودگاه شیراز از نوع مستقیم ۳۷۱۱۸۸۹۰-۰۷۱ و شماره تماس مستقیم با بخش پرواز ترمینال داخلی ۳۷۲۱۸۸۸۸-۰۷۱ و یا ۳۷۲۱۸۱۹۹-۰۷۱ و همچنین شماره تماس داخلی این قسمت ۲۰۷۱ و ۲۰۷۰ هست. همچنین، شماره تلفن فرودگاه شیراز از نوع مستقیم با بخش ترمینال خارجی ۳۷۲۱۸۸۸۹-۰۷۱ و شماره تماس داخلی با این بخش نیز ۲۰۸۰ و ۲۰۸۱ هستند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=16991

ثبت نظر

-