۸ مزیت اثبات شده خوردن شکلات تلخ برای سلامتی بدن

  • کد خبر : 67203
  • 24 اردیبهشت 1399 - 1:32
۸ مزیت اثبات شده خوردن شکلات تلخ برای سلامتی بدن

برای دریافت پاسخ همه‌ی این پرسش‌ها و اطلاع از خواص و مزایای باور نکردنی شکلات تلخ با ما همراه باشید تا به طور کامل به پاسخ‌های علمی و نتایج دقیق این سوالات پاسخ دهیم.

۱٫ شکلات تلخ و خواص آنتی اکسیدانی

برخلاف باور برخی‌ها شکلات تیره و کاکائو با دارا بودن ترکیبات شکر، کره و کاکائو برای سلامتی مضر است و می‌تواند باعث چاقی مفرط شود. اما باید بدانید که کاکائو سرشار از فلاوانول است. این ترکیب در بسیاری از میوه و سبزیجات موجود است که خواص زیادی برای سلامتی دارد. مهم‌ترین خواص شکلات تیره خاصیت آنتی اکسیدانی آن است که فواید بسیار خوبی برای سلامتی قلب، درمان سرطان، کاهش وزن و جلوگیری از خطر سکته مغزی دارد.

تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که بیش از ۵ بار در هفته شکلات تلخ مصرف می‌کنند ۵۷ درصد کمتر از بقیه در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

با مصرف شکلات تیره می‌توانید مواد معدنی مفید مثل آهن، مس، روی، فسفر و منیزیم را به بدن برسانید.

شکلات هرچه تیره‌تر باشد خواص آنتی اکسیدانی بیشتری دارد. پس با خیال آسوده شکلات‌های ایرانی با درصد تلخی زیاد را جایگزین مناسبی برای شکلات و آبنبات‌های خارجی کنید.

۲٫ تقویت حافظه از مزایای شکلات تلخ

شکلات تلخ باعث تحریک فعالیت عصبی در مغز می‌شود که به ایجاد لذت می‌شود. همچنین می‌تواند باعث کاهش استرس و بهبود روحیه شود. خوردن شکلات تلخ باعث افزایش نروپلاستی مغز می‌شود که تاثیرات مثبتی بر حافظه و بهتر شدن خلق و خو دارد.

برندهای مرغوب ایرانی مثل شکلات های فرمند، باراکا، پارمیدا با داشتن درصدهای مختلفی از تلخی با قیمت به صرفه‌تر و ارزان‌تر از برندهای خارجی در دسترس خرید هستند.

۳٫ شکلات تلخ کاهش‌دهنده استرس

benefits-of-dark-chocolate-for-health

استرس می‌تواند به زندگی شخصی و کاری شما وارد شود و همه چیز را بر هم بزند. راه‌های زیادی برای کاهش سطح استرس وجود دارد که از ساده‌ترین و لذت بخش‌ترین آنها می‌توان به مصرف روزانه شکلات تلخ اشاره کرد که به کاهش فشار ذهنی، تنش و استرس شما کمک می‌کند. استرس در بدن روند پیری را سرعت می‌بخشد. اثرات استرس را می‌توانید در بروز بیماری‌های قلبی، دیابت، پارکینسون، آلزایمر و سرطان و … ببینید.

مصرف منظم شکلات تلخ می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

۴٫ کاهش فشار خون با مصرف شکلات تلخ

همانطور که گفتیم شکلات تلخ دارای فلاوانول است که در بدن باعث تولید اکسید نیتریک می‌شود. اکسید نیتریک به گشاد شدن عروق خونی کمک کرده و جریان خون را بهبود می‌دهد و فشار خون را پایین می‌آورد. تحقیقات نشان داده‌اند که فشار خون افرادی که شکلات تلخ و تیره می‌خورند به میزان قابل توجهی پایین‌تر از کسانی است که به همان میزان شکلات سفید مصرف می‌کنند و این اثر در افراد با سوابق بیماری قلبی یا افراد مسن به مراتب بیشتر از جوانان قابل مشاهده است. پس می‌توانید با تغییر در سبک رژیم غذایی خرید شکلات تلخ مرغوب و با کیفیت ایرانی را در سبد خرید خوراک خود اضافه کنید.

امروزه برندهای ایرانی با تنظیم درصد تیرگی و تلخی شکلات تنوع زیادی در این حوزه ایجاد کرده‌اند که با تنوع در شیوه‌های خرید شکلات آنلاین و حضوری و قیمت‌های متفاوت می‌توانند به راحتی با برندهای خارجی رقابت کنند.

۵٫ کاهش کلسترول خون با شکلات تلخ

شکلات‌های تیره دارای پلی فنول و تئوبرومین هستند که سطح کلسترول بد (LDL) را در بدن کاهش داده و سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهند.

پزشکان طبق تحقیقاتی معتقدند که اگر به داشتن کلسترول بد مبتلا هستید، با مصرف ۱۵ روز شکلات تلخ می‌توانید آن را به کلسترول خوب در بدن تغییر دهید و شکلات تلخ هیچ تاثیری بر افزایش کلسترول بد خون ندارد. در اینجا می‌توانید دلایل این امر توسط شکلات تلخ را مطالعه نمایید.

۶٫ شکلات تلخ با اثر ضد التهابی قوی

التهاب در بدن نشان دهنده پاسخ سیستم ایمنی بدن به وجود میکروب و سایر مواد مضر در بدن است. التهاب‌های مزمن میتوانند به سلول‌ها و بافت‌های بدن آسیب برسانند و خطر برخی بیماری‌ها مثل دیابت نوع ۲، آرتریت و برخی سرطان ها را افزایش دهد.

با مصرف شکلات تلخ این التهاب‌های مضر را کاهش می‌دهید و از بروز این بیماری‌ها جلوگیری می‌کنید.

همچنین فلاوانول‌های موجود در شکلات تلخ باعث افزایش حساسیت به انسولین می‌شود و احتمالا خطر ابتلا به دیابت را در افراد کاهش می‌دهد

۷٫ بهبود عملکرد مغز با خوردن شکلات تلخ

a-box-of-dark-chocolate

خوردن شکلات تلخ به عملکرد مغز کمک می‌کند و از بیماری‌هایی مثل آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می‌کند. این نوع شکلات با وارد کردن فلاوانول‌ها و آهن به بدن توانایی مغز را در پاسخ به آسیب و بیماری‌ها تقویت می‌کند.

۸٫ شکلات تلخ خوشمزه‌ترین گزینه برای لاغری

شکلات تلخ با افزایش سوخت و ساز بدن به تقویت متابولیسم بدن کمک می‌کند و باعث کاهش جذب چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها می‌شود بنابراین بدن شما سریع‌تر کالری می‌سوزاند.

چربی‌های سالم موجود در شکلات های تلخ باعث کاهش جذب قند در جریان خون و مانع از افزایش انسولین در بدن می‌شوند.

سطح بالای انسولین سیستم چربی‌سوزی بدن را متوقف می‌کند و بدن شما مدام احساس گرسنگی می‌کند. بنابراین محققان حوزه تغذیه بر این باورند که شکلات‌های تلخ می‌توانند میل به غذاهای شیرین، شور و چرب را به طور یکسان از بین ببرند و احساس سیری را به فرد منتقل کنند.

اگر شما هم از دوستداران مصرف شکلات تلخ هستید می‌توانید برای کاهش وزن و لاغری آن را جایگزین همیشگی آبنبات کرده و با مصرف آن حدود ۲۰ دقیقه قبل از ناهار و شام احساس سیری را در خود تقویت کنید و به وزن دلخواه خود برسید. همچنین می‌توانید مصرف انواع پاستیل های ترش و شیرین از برندهای معروف را نیز جایگزین آبنبات کنید.

جمع‌بندی

شکلات تیره منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است و به طور کلی حاوی قند کمتری نسبت به شکلات شیر ​​است. افرادی که علاقه مند به اضافه کردن شکلات تیره به رژیم غذایی خود هستند ، باید در نظر داشته باشند که از نظر چربی و کالری زیاد است ، بنابراین اعتدال مهم است.

مطالعات موجود نشان می‌دهند که به طور کلی از ۲۰ تا ۳۰ گرم شکلات تیره در روز استفاده کنید. شکلات تیره با درصد بیشتر به طور معمول حاوی قند کم اما چربی بیشتری است. کاکائو و تلخی بیشتر به معنای فلاوانول‌های بیشتر است ، بنابراین بهتر است شکلات تیره‌ای را انتخاب کنید که حداقل ۷۰ درصد تلخی را شامل شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=67203

ثبت نظر

-