یک میلیون ایرانی به آلزایمر مبتلا هستند / خطر آلزایمر در کمین دهه شصتی ها

  • کد خبر : 457111
  • 02 بهمن 1400 - 11:44
یک میلیون ایرانی به آلزایمر مبتلا هستند / خطر آلزایمر در کمین دهه شصتی ها

نیوز: معصومه صالحی مدیر عامل انجمن دمانس وآلزایمر ایران:در حال حاضر پیش بینی می‌شود که یک میلیون نفر در ایران مبتلا باشند و همزمان با افزایش میزان سالمندی متأسفانه افزایش ابتلا به بیماری آلزایمر را نیز شاهد خواهیم بود.

رشد جمعیت سالمندی در کشور یک حرکت روبه افزایش دارد و آلزایمر هم یک بیماری دوره سالمندی است که باعث زمین‌گیر شدن افراد در مراحل پیشرفته می‌شود، از این رو می‌تواند فشار بسیاری از حیث اجتماعی، اقتصادی و روانی بر خانواده وارد کند.

امروز دهه شصتی‌های ما به سمت سالمندی در حرکت هستند و میانسال هستند و باید فضا را به گونه‌ای آماده کنیم که سالمندی تهدید نباشد بلکه یک فرصت برای ما به شمار آید و از وجود سالمندان برای انتقال تجریبات، اقدامات داوطلبانه و خیرخواهانه استفاده کنیم.

بیماری آلزایمر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از طریق ژن انتقال می‌یابد اما با پیشگیری از زمان جوانی درصد ابتلا ژنتیک، درصد زیادی کاهش خواهد داشت. در برخی از انواع دمانس درصد انتقال از طریق ژن کمی افزایش بیشتری دارد.

استاد دانشگاه خوارزمی/ ما جزو غمگین‌ترین و افسرده‌ترین مردمان جهان هستیم

وی ادامه داد: آخرین تحقیقات انجمن جهانی آلزایمر می‌گوید اگر ما پیشگیری را از کودکی تا دوران میانسالی و سالمندی داشته باشیم موجب می‌شود ۴۰ درصد ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهیم و این عدد ارزشمندی است.

صالحی عنوان کرد: در دنیا تحقیقاتی صورت گرفته که نشان می‌دهد در جهان بین ۵۲ تا ۵۳ میلیون نفر به دمانس مبتلا هستند و این پیش بینی را کرده اند که تا سال ۲۰۵۰ این رقم به بیش از ۱۵۵ میلیون نفر می‌رسد و در حال حاضر پیش بینی می‌شود که یک میلیون نفر در ایران مبتلا باشند و همزمان با افزایش میزان سالمندی متأسفانه افزایش ابتلا به بیماری آلزایمر را نیز شاهد خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=457111

ثبت نظر

-