سیگارهای الکترونیکی در مقابل سیگارهای معمولی!/محبوبیت در بین نوجوانان

  • کد خبر : 449491
  • 22 مهر 1400 - 16:37
سیگارهای الکترونیکی در مقابل سیگارهای معمولی!/محبوبیت در بین نوجوانان

نیوز: با توجه به مشکلات رفتاری و تربیتی، نبود زمینه تفریحات سالم و خانوادگی و مشکلات ناشی از آینده مبهم در نوجوانان و… متاسفانه تمایل به سیگار در جوانان و نوجوانان در کشور ما به شدت بالا رفته است. اما پدیده ای که به تدریج در بین نوجوانان در حال همه گیری است، استفاده از

سیگارهای الکترونیکی به جای سیگار است. با توجه به ظاهر شیک و الکترونیکی بودن آن سیگار برقی طرفداران زیادی پیدا کرده است.در این شرایط، والدین ممکن است فکر کنند دیگر نیاز نیست نگران فرزندان خود باشند.

آیا نوجوان شما سیگاری است؟

به گفته کارشناسان بهداشت عمومی آمریکا، والدین باید این موضوع را با نوجوان خود در میان بگذارند. زیرا محبوبیت سیگارهای الکترونیکی و دیگر وسایل دودی در بین نوجوانان به طور تصاعدی افزایش می یابد.

در سال 2015 ، نظرسنجی های دولتی نشان می دهد که 16 درصد از دانش آموزان دبیرستانی و 5 درصد از دانش آموزان راهنمایی از سیگار الکترونیکی استفاده می کردند. (در مقایسه با 1.5 درصد و 0.6 درصد در سال 2011) ، که سیگارهای الکترونیکی را به محبوب ترین محصول تنباکویی در بین جوانان تبدیل کرده است.

اگر سیگار یا قلیون میکشید، حتما بخوانید!

برای مهار این روند، ادارهٔ مواد غذایی و دارویی ایالات متحدهٔ آمریکا تابستان امسال فروش آنه ا را به افراد زیر 18 سال ممنوع کرد. اما برخی از والدین باز هم می ترسند که آنها به راحتی از طریق اینترنت یا از طریق دوستان قدیمی به سیگار دسترسی داشته باشند و این حق را دارند زیرا به این دلیل آسیب های بیشماری به نوجوانان وارد شده است.

سیگارهای الکترونیکی

کارن ویلسون ، MD ، MPH ، رئیس بخش پزشکی بیمارستان کودکان در بیمارستان کودکان کلرادو در شفق قطبی می گوید:

“آنها دوباره سیگار کشیدن را برای گروهی از جوانان که سیگارهای معمولی را ترک کرده بودند عادی کردند.”

نوجوانان و سیگار کشیدن:

  • در پنج سال گذشته مصرف سیگار الکترونیکی توسط دانش آموزان دبیرستانی آمریکایی از 1.5 درصد به 16 درصد رسید یعنی افزایش 900 درصدی!
  • در آمریکا تعداد دانش آموزان راهنمایی و دبیرستانی که از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند، سه میلیون نفر است.
  • فقط 8 درصد از 28 درصد نوجوانانی که در سال 1996 سیگار معمولی می کشیدند الان نیز سیگار می کشند.

سیگارهای الکترونیکی کم ضررتر از سیگارهای معمولی

در یک کلام، بهترین برآوردها نشان می‌دهد سیگار برقی 95 درصد کمتر از سیگارهای معمولی برای سلامت شما ضرر دارند.برخلاف سیگارهای معمولی ، سیگارهای الکترونیکی از باتری برای گرم کردن مایعی که اغلب با نیکوتین دار است ، استفاده می کنند و آن را به بخار قابل استنشاق تبدیل می کنند.

جودیت پروچاسکا ، محقق دکتری دانشگاه استنفورد می گوید:

از آنجا که سیگارهای الکترونیکی حاوی مواد سرطان زای کمتری هستند و مونوکسید کربن ناشی از سیگار کشیدن را منتشر نمی کنند ، احتمالاً خطر کمتری نسبت به سیگارهای معمولی دارند.

اما بخار سیگار الکترونیکی بی ضرر هم نیست. این ماده از پروپیلن گلیکول ساخته شده است ، یک محرک قوی ریه است که می تواند رفتار و سیستم عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار دهد.

سیگارهای الکترونیکی

عوارض سیگار الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی همچنین به طور معمول شامل طعم دهنده های شیمیایی اند و با بیش از 7000 نوع طعم دهنده، نمی توان دانست که آیا همه آن ها سالم هستند یا خیر.

مطالعات روی حیوانات نشان می دهد که برخی از این طعم دهنده ها می توانند برای سلول ها سمی باشند. یک مطالعه اخیر توسط محققان دانشگاه هاروارد نشان داد که 75 درصد مایعات سیگار الکترونیکی دارای طعم دهنده های حاوی دیاستیل، ماده شیمیایی مرتبط با بیماری های تنفسی است.

در حالی که این اتفاق نادر است اما ده ها استفاه کننده سیگار الکترونیکی گزارش کرده اند که باتری سیگارشان بیش از حد گرم شده و منفجر شده و به سوختگی دهان یا زبان انجامیده است.

همچنین تقریباً 4000 کودک زیر 6 سال به دلیل استنشاق از نیکوتین مایع برای پر کردن سیگار الکترونیکی، به مراکز کنترل سموم انتقال داده شده اند. چهار نفر به کما رفتند، دو نفر از آن ها تشنج کردند و یکی فوت کرد.

سیگار الکترونیکی دروازه ای برای اعتیاد به سیگار؟

اکثر سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند و مغزهای نوجوانان به ویژه در برابر خواص اعتیادآور نیکوتین آسیب پذیر می باشد. (90 درصد از افراد سیگاری بزرگسال قبل از 18 سالگی سیگار کشیدن را شروع کرده اند).

یک مطالعه اخیر نشان داد، که دانش آموزان پایه نهم که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند حدود 2.5 برابر بیشتر سیگارهای معمولی می کشند و بسیاری از آن ها ابتدا از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند.

پروچاسکا می گوید: “شما مغزهای جوانانان و نوجوانان در حال رشد را در معرض یک ماده اعتیادآور قرار می دهید .که سیستم پاداش مغز را تغییر داده و ممکن است آنها را به مصرف کننده های طولانی مدت نیکوتین تبدیل کند. و نوجوانان و جوانان باید بدانند واقعا ارزش ریسک کردن ندارد، حتی برای یک بار!!”

سیگار

آخرین گزارشات درخصوص ارتباط سیگارهای الکترونیکی و امراض ریوی

  • حدود 200 مصرف کننده سیگارهای الکترونیکی در 22 ایالت به بیماری ریوی شدید مبتلا شده اند. (ضمن این که تعداد آن ها رو به افزایش است – واشنگتن تعداد مبتلایان را 354 نفر اعلام کرد).

بیشترین موارد در بین نوجوانان و جوانان دیده می شود.

  • کارشناسان مطمئن نیستند. که سیگارهای الکترونیکی باعث ایجاد این مشکلات ریوی شده باشد، اما معتقدند علت بیماری یک آلاینده است نه یک عامل عفونی.
  • تحریک شیمیایی، واکنش های به مواد شیمیایی مختلف یا سایر مواد موجود در بخارات استنشاق شده. از جمله نشانه های احتمالی بروز بیماری به شمار می روند.
  • به طور معمول نشانه ها و علایم تدریجی است. و قبل از اینکه تنگی نفس شدید باعث بستری شدن فرد در بیمارستان شود، با تنگی نفس و درد قفسه سینه همراه است.
  • بیماری ریوی به برند یا طعم خاصی ازسیگارهای الکترونیکی ارتباطی ندارد.
لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=449491
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.webmd.com/parenting/features/is-your-teen-vaper#1

ثبت نظر

-