اگر سیگار یا قلیون میکشید، حتما بخوانید!

  • کد خبر : 431607
  • 09 خرداد 1400 - 10:08
اگر سیگار یا قلیون میکشید، حتما بخوانید!

طبق بررسی های انجام شده از مراکز درمانی ترک اعتیاد و روانشناسی، افرادی که مشکلات روانی دارند بیشتر به سمت و سوی استفاده از سیگار روی می آورند چرا که این افراد با کشیدن سیگار بدنبال آرامش نسبی هستند حال آنکه این دسته از افراد غافل از آنند که با کشیدن سیگار چه از لحاظ جسمی و چه روانی خود را درگیر اعتیاد کرده اند.

سیگار و قلیون

سیگاری ها و افرادی که قلیان می کشند، بخوانند، کارشناس مسئول اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در اثر مصرف سیگار، نیاز بدن به مواد مغذی بیشتر می شود و نیاز است رژیم غذایی خاصی داشته باشند.

سیگار

آیدا غفاری بیان کرد: متاسفانه مصرف سیگار و بدتر از آن قلیان در جامعه ما رو به افزایش است و بسیاری از جوانان و حتی برخی از کودکان به مصرف این ماده دخانی اعتیاد دارند.

وی افزود: از همه بدتر آنکه مضرات سیگار و قلیان علاوه بر آنکه تهدید کننده سلامت ریه هاست، می تواند باعث ایجاد کمبودهای تغذیه‏ ای در بدن شود.

وی تاکید کرد: در اثر مصرف سیگار، نیاز بدن به مواد مغذی بیشتر می شود و اگر این مواد به میزان کافی تامین نشود، به تدریج مشکلات و اختلالات تغذیه ای بروز خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اکثر افراد سیگاری لاغر اندام هستند، سیگار میل و اشتها به غذا را کور می کند، اغلب سیگاری ها مایلند به جای خوردن غذا، هر چه سریع‌تر سیگارشان را روشن کنند؛ خاطرنشان کرد: در این صورت، بدن پس از مدتی بیشتر حجم عضلانی و نه بافت چربی را از دست می دهد و کاهش وزن و به دنبال آن تضعیف سیستم ایمنی و ابتلای به بیماری ها، رخ خواهد داد، همچنین سیگار از میزان اکسیژن رسانی به بدن می کاهد و می تواند در هضم و جذب،  اختلالاتی ایجاد کند.

>>>بیشتر بخوانید:

باورکردنی نیست ولی این کودک سیگاری روزانه دهها نخ سیگار می کشد!!!

 

سیگار و قلیون

غفاری، انواع ویتامین‏ها به‏ خصوص ویتامین D و C است را بیشترین  نیاز افراد سیگاری برشمرد و گفت: از آنجا که وجود ویتامین D در بدن برای جذب کلسیم ضروری است، استعداد این افراد به پوکی استخوان بسیار بالا است، همچنین سیگار و بیش از آن قلیان، مقدار زیادی از ویتامین C موجود در بدن را از بین می‏برد؛ در نتیجه افراد سیگاری باید ۲ برابر بیش از افراد غیرسیگاری از میوه و سبزیجات استفاده کنند.

کارشناس مسئول اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در مرحله ترک، افراد باید به جای تنقلات بی ارزش یا مغزهای آجیلی پرکالری، در میان وعده ها یا در هر وعده غذایی نصف بشقاب غذا را به میوه و سبزی اختصاص دهند تا  کالری یا انرژی زیاد دریافت نکنند، از مصرف زیاد قهوه و چای هم باید بپرهیزند.

وی در پایان یادآور شد: برای تامین کلسیم، مصرف لبنیات، کلم بروکلی و مصرف ماهی های ریز به همراه استخوان، پودر سنجد (اگر یبوست ندارند) توصیه می شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=431607

برچسب ها

ثبت نظر

-