درد کبد نشانه چه بیماری ها است؟/ علل و محل درد

  • کد خبر : 448413
  • 28 شهریور 1400 - 12:00
درد کبد نشانه چه بیماری ها است؟/ علل و محل درد

نیوز: درد کبد چه حسی را به فرد القا می کند؟کبد اندامیست که دارای دو لوب با اندازه و شکل نابرابر می‌باشد. کبد انسانی دارای وزن تقریبی ۱٫۵ کیلوگرم بوده و دارای عرض تقریبی ۱۵ سانتی‌متری است. کبد به عنوان کارخانه پردازش بدن عمل می کند. از جمله بیش از 500 وظیفه آن ، تبدیل غذا از روده کوچک به موادی است که به شما در جذب چربی و مبارزه با بیماری ها ، ذخیره انرژی ، تصفیه و پاکسازی خون کمک می کند.

حتی اگر کبد بزرگترین اندام درون بدن باشد ، تشخیص درد کبد دشوار است. به راحتی می توان آن را با درد معده ، در سمت چپ بدن اشتباه گرفت. بسته به علت ، کبد که درد می کند ممکن است به صورت درد در مرکز جلوی شکم ، پشت و کمر یا حتی شانه ها حس شود. کبد در واقع هیچ گیرنده دردی ندارد. معمولاً درد به این دلیل اتفاق می افتد که غشای اطراف کبد در اثر بیماری یا جراحت ملتهب شده باشد.

با برخی دیگر از دلایل رایج که باعث درد کبد می شوند، آشنا شوید….

هپاتیت ویروسی

هپاتیت ویروسی در حقیقت التهاب کبد است. سه نوع شایع هپاتیت A ، B و C هستند. این ها توسط ویروس های مختلفی ایجاد می شوند که کبد را آلوده می کند. این امر می تواند باعث درد در سمت راست بالای شکم شود ، قسمتی که کبد در آن جای گرفته است. علائم دیگر هپاتیت عبارتند از: رنگ تیره ادرار ، رنگ پریدگی یا زردی چشم ، خستگی ، تهوع یا استفراغ.

درد کبد

هپاتیت الکلی

هپاتیت الکلی زمانی اتفاق می افتد که بیش از حد الکل بیش از حد عمل کرده و کبد شما را ملتهب می کند. درد ناشی از هپاتیت الکلی ممکن است باعث شود شکم شما حساس شود. شما همچنین به احتمال زیاد وزن و اشتهای خود را کاهش می دهید ، حالت تهوع خواهید داشت ، تب پایینی خواهید داشت و احساس خستگی و ضعف خواهید کرد.

بیماری کبد چرب

وزن زیاد ، دیابت یا رژیم غذایی دارای کلسترول بالا می تواند باعث تجمع چربی بیش از حد در کبد شود. با گذشت زمان ، این می تواند کبد را زخم کند و آن را از انجام وظیفه خود باز دارد. کبد چرب معمولاً هیچ علائمی ایجاد نمی کند. اما ممکن است باعث شود دائم احساس خستگی کنید یا درد مزمن و دائمی را در قسمت بالا و سمت راست شکم یا در سراسر شکم داشته باشید.

سندروم فیتز هیو کورتیس

سندرم فیتز-هیو-کورتیس یک بیماری نادر در زنان است که باعث درد ناگهانی و شدید در قسمت بالا و سمت راست شکم می شود که ممکن است این درد تا بازو و شانه گسترش پیدا کند. این یک عفونت باکتریایی است. این سندروم بافت های اطراف کبد را ملتهب می کند (ممکن است پزشک آن را پری هپاتیت بنامد). همچنین این سندروم می تواند روی مخاط معده تأثیر بگذارد. و در این صورت اغلب دچار تب ، لرز ، سردرد و احساس بیماری خواهید شد.

تب ، لرز ، سردرد

 

کیست کبد

عفونت باکتریایی ، قارچی یا انگلی در کبد می تواند کیست ایجاد کند. در صورت رخ دادن این اتفاق سمت راست بالای شکم ممکن است حساس باشد. پزشک ممکن است احساس کند که کبد شما بزرگ شده است. معمولاً تب و لرز نیز خواهید داشت. کیست ها همچنین توده های مایع مانند هستند ، اما معمولاً عفونی نیستند. اگر بزرگ باشند ، ممکن است باعث ناراحتی بیشتری شوند، بیشتر به این دلیل که دائم احساس می کنید سیر هستید. کیست ها گاهی اوقات می توانند خونریزی کنند که این می تواند باعث درد ناگهانی و شدید در قسمت بالای شکم و شانه شود.

سندروم باد کیاری

سندرم باد-کیاری اختلالی غیر معمول است که در نتیجه تنگ شدن رگ ها ایجاد می شود و باعث می شود خون و مایعات از کبد تخلیه شود. این می تواند ناشی از لخته شدن خون و تورم کبد باشد. اغلب باعث احساس درد در سمت راست بالای شکم می شود.

تشکیل لخته در سیاهرگ باب کبد

سیاهرگ باب رگی است که خون را از روده ها به کبد می رساند. اما اگر لخته خونی رگ را مسدود کند ، ممکن است در قسمت بالا و سمت راست شکم احساس درد کنید. همچنین ممکن است تورم در شکم اتفاق بیفتد و تب داشته باشید.

برای سلامت کبد خود چه کنیم؟/کاهش چربی کبدی

زخم کبد

با توجه به اندازه بزرگ ، کبد ممکن است هنگام تصادف ، زمین خوردن و سایر آسیب ها جراحت ببیند. اگر کبد خونریزی می کند ، معمولاً در ناحیه شکم و شانه راست درد و ناراحتی زیادی خواهید داشت. همچنین ممکن است علائم شوک ناشی از از دست دادن خون را تجربه کنید.

سرطان کبد

به طور معمول تا زمانی که سرطان کبد به مراحل آخر نرسیده باشد هیچ دردی نخواهید داشت. هنگامی که مراحل خرنا شروع می شود ممکن است از شکم گرفته تا شانه های خود درد داشته باشید. پزشک با فشار دادن دستان خود بر سمت راست شکم توده را تشخیص خواهد داد. همچنین ممکن است کاهش وزن قابل توجهی را تجربه کنید، احساس خارش در پوست خود داشته باشید، دچار رنگ پریدگیی و زردی چشم شوید ، معده تان دچار التهاب شده و احساس بیماری کنید.

سنگ های صفراوی

کیسه صفرا دقیقاً زیر کبد قرار گرفته است. بنابراین سنگ های صفراوی – آب های گوارشی که سخت می شوند – می توانند باعث ایجاد دردی شوند که ان را با دردهای دیگر اشتباه بگیرید. ممکن است درد ناگهانی داشته باشید که به سرعت وضع آن بدتر می شود. درد سنگ کیسه صفرا ممکن است در مرکز یا سمت راست بالای شکم ، بین تیغه های شانه یا در شانه راست ظاهر شود.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد کبد به طور ناگهانی اتفاق می افتد ، بیش از حد احساس درد می کنید ، برای مدت طولانی ادامه می یابد یا شما را از ادامه فعالیت های عادی و روزمره باز می دارد ، دلیل آن را پیگیری کنید. علائم دیگری که نشان می دهد شما فوراً به درمان نیاز دارید عبارتند از:

  • زردی یا یرقان
  • تب
  • لرز
  • تهوع یا استفراغ
لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=448413
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.webmd.com/digestive-disorders/digest-liver-pain-causes#1

ثبت نظر

-