برای سلامت کبد خود چه کنیم؟/کاهش چربی کبدی

  • کد خبر : 443653
  • 25 مرداد 1400 - 9:01
برای سلامت کبد خود چه کنیم؟/کاهش چربی کبدی

نیوز: ورزش برای سلامت و تندرستی معجزه می‌کند. عرق کردن، مزایای جسمی و روحی زیادی را به همراه دارد به عنوان مثال: می‌تواند شما را شادتر کند، سطح انرژی شما را افزایش دهد، به کاهش وزن کمک کند و ماهیچه‌ها و استخوان ها را قوی کند. شواهد تجربی به طور مداوم به تقویت سلامت کبد نیز اشاره می‌کند. همان طور که می‌دانید، عملکرد اندام اصلی با سبک زندگی بی تحرک دچار اختلال می‌شود. داشتن فعالیت بدنی منظم یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای کبد خود انجام دهید. حالا این جا یک سوال پیش میاد که ورزش چه تاثیری بر سلامت کبد می‌گذارد؟

تقویت سلامت کبد

چاقی می‌تواند بر مولکول‌های چربی را که در سلول های کبد تجمع می‌یابد اثر بگذارد و در نتیجه باعث التهاب و آسیب به بافت اطراف شود. خوشبختانه به نظر می‌رسد کاهش وزن تأثیر مثبت زیادی بر سلامت کبد دارد: هر چه کاهش وزن بیشتری داشته باشید، کبد شما عملکرد بهتری خواهد داشت. این یک فرمول بسیار ساده است با کمک ورزش منظم، می‌توانید تناسب اندام خود را حفظ کرده و از سلامت کبد خود حمایت کنید.

نتیجه تعدادی از آزمایشات بالینی نشان می‌دهد که انجام دادن مکرر تمرینات مقاومتی و هوازی در کاهش مستقیم چربی کبدی (تجمع چربی در کبد) مستقل از وزن سایر بدن مؤثر هستند. در بین افراد چاق، تحقیقات نشان داده کسانی که سبک زندگی کم تحرکی دارند در مقایسه با سایر افراد هم وزن خود که از نظر جسمانی پر تحرک هستند، بیشتر به بیماری کبدی دچار می‌شوند.

مکانیسم‌های که از طریق آنها با انجام فعالیت بدنی چربی کبدی کاهش پیدا می‌کند هنوز تا حد زیادی ناشناخته است. دانشمندان معتقدند که این می‌تواند ناشی از بهبود مقاومت به انسولین باشد که باعث کاهش میزان اسیدهای چرب آزاد در کبد می‌شود. انجام هر نوع فعالیت بدنی به نفع کبد شما خواهد بود. اما اگر واقعاً می‌خواهید سلامت کبد خود را به طور کامل بدست آوردید، فعالیت بدنی مناسب انجام دهید.

 تمرینات هوازی و تمرینات مقاومتی

با توجه به مطالعات علمی، انجام ترکیبی از تمرینات هوازی و تمرینات مقاومتی چند بار در هفته بهترین نتایج را برای سلامتی کبد شما به همراه دارند. به نظر می‌رسد انجام این ورزش‌ها میزان چربی ذخیره شده در سلول‌های کبدی را کاهش می‌دهند، صرف نظر از اینکه به کاهش وزن کمک می‌کنند. در یک مطالعه 4 هفته‌ای، افراد چاق که به مدت 30-60 دقیقه، پنج روز در هفته را تمرین کردند، اثر قابل توجهی در میزان کاهش چربی کبدی مشاهده می‌کردند، حتی اگر وزن آن‌ها بدون تغییر باقی می‌ماند.

تقویت سلامت کبد با ورزش

یک تجزیه و تحلیل روی 82 فرد 20 تا 65 ساله مبتلا به بیماری کبد نشان داد که 3 ماه تمرین مقاومتی-40 دقیقه‌ای، سه بار در هفته-سلامت کبد شرکت کنندگان را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. این مطالعه همچنین نشان داد که تمرینات بدنسازی باعث کاهش قابل توجه سطح کلسترول خون می‌شود که این امر به نفع کبد است. نمونه هایی از تمرینات هوازی : رقصیدن، تنیس، دوچرخه سواري، پیاده روی، شنا كردن، سریع دویدن دویدن نمونه‌هایی از تمرینات مقاومتی هستند.

>>>بیشتر بخوانید:

کبد چرب شایع‌ترین بیماری روز و راه‌های مقابله با آن

کاهش چربی کبد

در یک مطالعه ایتالیایی، افرادی که دو بار در هفته فعالیت بدنی داشتند، چربی کبدی آن‌ها کاهش چشمگیری داشت، صرف نظر از اینکه تمرینات ورزشی آن‌ها با شدت کم تا متوسط ​​یا متوسط ​​تا زیاد در نظر گرفته شد. بنابراین، وقتی نوبت به تغذیه کبد می‌رسد، باید به طور منظم ورزش کنید، و نباید فعالیت بدنی را به عنوان یک «کار کوچک» تلقی کنید. سعی کنید یک نوع تمرین را انتخاب کنید که بیشتر به آن علاقه دارید.

ورزش هوازی برای تقویت سلامت کبد

برای حفظ و تقویت سلامت کبد و بقیه بدن به بزرگسالان توصیه می‌شود که در هفته حداقل 150 دقیقه فعالیت متوسط ​​و 2 جلسه تمرین قدرتی انجام دهند. اگر هر هفته یک برنامه ورزشی جدید داشته باشید ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما اگر اضافه وزن یا چاقی دارید، می‌تواند مفید باشد. فعالیت بدنی نه تنها به لاغری و حمایت از کبد کمک می‌کند، بلکه باعث بهبود روحیه و تغییر احساس شما نسبت به خود می‌شود.

همیشه ورزش را به تدریج شروع کنید، روزانه با 20 تا 30 دقیقه فعالیت با شدت کم شروع کنید و سپس شدت و طول جلسات تمرین خود را به آرامی افزایش دهید. همان‌طور که گفته شد، همیشه تمرینی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید! متأسفانه، ورزش به تنهایی نمی‌تواند سلامت کبد شما را تضمین کند.

بهترین فعالیت بدنی با تغذیه مناسب، مؤثر است. باید از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع استفاده کنید – رژیمی که سرشار از غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم است. به اندازه کافی آب بنوشید، زیرا این کار عملکرد کبد شما را بهبود می‌بخشد. همچنین از مصرف غذاهای سرشار از قند، نمک و چربی اشباع پرهیز کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=443653
  • نویسنده : مهدیه خیابانی

ثبت نظر

-