در بیانیه «لوئیس بونو» در نشست شورای حکام آمده است: «ایالات متحده با هماهنگی نزدیک با متحدان و شریکانش به دنبال تضمین بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک از طریق دیپلماسی است. این توافق، یکی از دستاوردهای کلیدی دیپلماسی چندجانبه و ابزاری حیاتی برای مرتفع کردن نگرانی‌های دیرپای جامعه بین‌المللی از برنامه هسته‌ای ایران است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «خانم‌ها، آقایان، ما این اهداف را با حسن نیت دنبال می‌کنیم و روشن کرده‌ایم که آماده رفع تمامی تحریم‌های ناسازگار با برجام در صورت پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در این توافق هستیم.»

مقام آمریکایی بدون اشاره به عدول کشورش از تعهداتش در برجام و خروج از این توافق گفت: «اما لازم است همه طرف‌ها واقع‌بین باشند. فرصت برای بازگشت کامل دوجانبه به برجام تا ابد پابرجا نخواهد ماند.»

لوئیس بونو مدعی شده ایران برنامه هسته‌ای خود را به طرز محسوسی فراتر از محدوده‌های تعیین‌شده در برجام گسترش داده است. وی مدعی شد: «این اقدامات تنش‌آمیز ما را به نقطه‌ای که بازگشت دوجانبه به برجام منافع منع‌اشاعه‌ای توافق اصلی را تولید نخواهد کرد، نزدیک‌تر می‌کند.»

او تأکید کرد: «ما از ایران می‌خواهیم بدون تأخیر به مذاکرات برگردد و از انجام اقدامات تنش‌آمیزی که تنها ادامه کارمان را دشوارتر می‌کند خودداری کند. ایران باید با فوریت بیشتری به سمت برجام حرکت کند نه اینکه از آن دور شود.»

>>>بیشتر بخوانید:

تقدیر از توافق ایران با آژانس هسته ای

وی در بخش دیگری از این بیانیه درباره تفاهمات حاصل‌شده میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر اخیر «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس به تهران نیز اظهارنظر کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شنبه شب در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران وارد تهران شد. او روز یکشنبه (۲۱ شهریور ماه) با حضور در محل سازمان انرژی اتمی با «محمد اسلامی» دیدار و گفت‌و‌گو کرد که این دیدار ۲ ساعت به طول انجامید.

مدیرکل آژانس پس از این دیدار، ضمن مثبت ارزیابی کردن آن، بر گسترش همکاری ایران و آژانس تأکید کرد و گفت که دوباره برای گفت‌وگوی سطح بالا با مقامات ایرانی به تهران می‌آید.

در بیانیه مشترک آژانس و ایران که بعد از این دیدار منتشر شد، ذکر شده که طرفین، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فیمابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند. در همین راستا، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار خواهد کرد و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد کرد تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های بین ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف و بحث در خصوص موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.»

طبق این بیانیه، به بازرسان آژانس اجازه داده می‌شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند. چگونگی و زمان انجام این اقدام، مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

لوئیس بونو در نشست شورای حکام گفت: «بسیار مهم است که ایران تفاهمات حاصل‌شده در بیانیه مشترک ۱۲ سپتامبر را از جمله درباره تدابیر موقت نظارتی تحت برجام رعایت کند.»