داروهای تجویزی یا بدون نسخه/ سوء مصرف داروها و عوارض آن

  • کد خبر : 448073
  • 21 مهر 1400 - 10:38
داروهای تجویزی یا بدون نسخه/ سوء مصرف داروها و عوارض آن

نیوز: سوء مصرف مواد فقط مربوط به مواد مخدر خیابانی نیست. علاوه بر ماری جوانا ، داروهای قانونی و تجویزی رایج ترین داروهایی اند که در ایالات متحده مورد سوء استفاده قرار می گیرند. داروهای تجویزی می توانند به پروسه درمان کمک کنند اما برخی از آن ها در صورت استفاده نادرست می توانند اعتیادآور و خطرناک باشند. از راهنمایی های این پست استفاده کنید تا به شما در تشخیص برخی داروهای مورد سوء استفاده کمک کند. عوارض سوء مصرف داروها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

عوارض سوء مصرف داروها

باربیتورات‌ ها

آرامبخش هایی مانند فنوباربیتال ، پنتوباربیتال (نمبوتال) و سکوباربیتال (سکونال) هستند. این داروها به اضطراب ، مشکلات خواب و برخی تشنج ها کمک می کنند. اما اگر بیش از مقدار تجویز شده مصرف کنید ، باعث اعتیاد می شود. مصرف زیاد این داروها می تواند باعث ایجاد مشکل در تنفس شود ، به ویژه اگر از آن ها همراه با نوشیدن الکل استفاده می کنید. اگر نمی توانید بدون مصرف باربیتورات سر کنید ، از پزشک کمک بگیرید. ترک مصرف ناگهانی میتواند خطرناک باشد.

دارو

بنزودیازپین ها

آلپرازولام (زاناکس) ، کلونازپام (کلونوپین) و دیازپام (والیوم) سه نمونه از بنزودیازپین ها هستند. داروهای آرامبخش دیگری که می توانند به تسکین اضطراب ، حملات پانیک و مشکلات خواب کمک کنند. این داروها تاثیر بیشتری داشته و از باربیتورات ها ایمن تر هستند. اما اگر بیش از حد نیاز مصرف شوند (حتی اگر طبق دستور پزشک آنقدر تجویز شده باشند) ، می توانند منجر به وابستگی جسمی و اعتیاد شوند.

قطع ناگهانی این داروها می تواند خطرناک باشد. اگر احساس می کنید به این داروها وابسته شده اید ، با پزشک خود مشورت کنید. داروهای تجویزی خود را نباید با دیگران قسمت کنید. این داروها را فقط باید کسانی استفاده کنند که پزشک برایشان تجویز کرده است.

داروهای خواب آور

اگر مشکل مربوط به خواب دارید ، داروهایی مانند زولپیدم (آمبیان) ، اسوپیکلون (لونستا) و زالپلون (سوناتا) می توانند جهت تامین خواب کافی موثر واقع شوند. اما اگر از آن ها بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده استفاده کنید ، ممکن است معتاد شده و برای به خواب رفتن حتما به آنها نیاز داشته باشید. تمرین عادت های سلمت محور مربوط به خواب بهترین راه برای مقابله با مشکلات خواب است.

اگرچه آن ها به اندازه برخی از قرص های خواب آور اعتیادآور نیستند ، اما پزشکان باز هم نگراننند افراد بیش از حد به این عادت ها وابسته شوند.

دارو خواب

 

مصرف همزمان این مواد با دارو بر نتیجه آن تاثیر می گذارد!

کدئین و مورفین

برخی از رایج ترین داروهای تجویز شده داروهای مسکن هستند – به ویژه ، مسکن های مخدر. این داروها باعث کاهش درد می شوند ، اما مصرف دوزهای زیاد نیز می تواند عوارض جانبی مانند سرخوشی الکی و خطرناک ایجاد کند. پزشکان معمولاً مورفین را برای درد شدید و کدئین را برای تسکین درد خفیف یا سرفه تجویز می کنند. مورفین ها انواع مختلفی دارند.

سوء مصرف داروها/اکسی‌کدون

اکسی‌کدون یک داروی مخدر ضد درد است که برای کاهش دردهای متوسط تا شدید بکار می‌رود. این دارو گاه به تنهایی و گاه درترکیب با سایر داروهای مسکن مانند استامینوفن بکار می ‌رود. وابستگی و اعتیاد به آن ، خواب آلودگی ، سرفه، از دست دادن آب بدن، کاهش فشار خون، یبوست، تهوع و استفراغ از عوارض جانبی داروست (در صورت مصرف زیاد).

ویکودین ، لورتاب ، لورست

این داروها حاوی ماده مخدر هیدروکودون به همراه استامینوفن هستند. این مواد افیونی باعث خواب آلودگی و یبوست می شوند. مصرف زیاد می تواند مشکلات تنفسی خطرناکی ایجاد کند. اگر پس از ترک مصرف این داروها احساس بیماری مانند آنفولانزا می کنید ، بدن شما ممکن است به دارو وابسته شده باشد. در صورت احساس نیاز به این داروها برای تسکین درد ، با پزشک خود مشورت کنید.

سوء مصرف داروها

آمفتامین ها

اگر تجویز شده باشد ، محرک هایی مانند آمفتامین می توانند به افراد بیش فعال کمک کند. اما برخی از افراد از آمفتامین برای افزایش وزن ، افزایش انرژی و هوشیاری یا حتی کاهش وزن استفاده می کنند.در این صورت ممکن است اعتیاد آور باشد. مصرف زیاد می تواند باعث افزایش خطرناک دمای بدن ، نامنظم شدن ضربان قلب و حتی ایست قلبی شود.

نام های مستعار آمفتامین ها عبارتند از “بنی” (در زبا نانگلیسی به معنی قرص آمفتامین است، البته اصطلاحی خودمانی است) ، “زیبایی های سیاه” و “سرعت”.

متیل فنیدات

بیشتر با نام تجاری آن یعنی ریتالین شناخته می‌شود، از ترکیبات مشابه آمفتامین ها است؛ که برای درمان افسردگی، نشانه‌های نارکولپسی، و برخی از مبتلایان به اختلال کم‌توجهی (بیش فعالی) تجویز می‌شود.

عوارض جانبی این دارو اختلال خواب، کاهش اشتها، خشکی دهان، اضطراب و کاهش وزن است. عوارض جانبی جدی ‌تر ممکن است شامل روان‌ پریشی، واکنش‌های آلرژیک، نعوظ طولانی مدت، سوء مصرف مواد و مشکلات قلبی باشد.

دکسترومتورفان

فقط داروهای تجویزی نیست که مشکل ساز است. دکسترومتورفان یک داروی رایج و معمولا بدون تجویز برای بهبود سرفه است. اما مصرف بیش ار حد مورد نیاز آن می تواند باعث توهم شود.

اکثرا نوجوانان از این دارو استفاده می کنند، زیرا شربت سرفه به راحتی در کابینت ها یافت می شود. عوارض جانبی آن همچنین شامل استفراغ ، تپش قلب و به ندرت آسیب مغزی می باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=448073
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.webmd.com/mental-health/addiction/ss/slideshow-commonly-abused-drugs

ثبت نظر

-