مصرف همزمان این مواد با دارو بر نتیجه آن تاثیر می گذارد!

  • کد خبر : 445512
  • 13 شهریور 1400 - 12:00
مصرف همزمان این مواد با دارو بر نتیجه آن تاثیر می گذارد!

نیوز: مصرف صحیح دارو، خوردن بعضی چیزها با هم مضر است،صد در صد می دانید مصرف برخی از داروها با هم اشتباه تلقی می شود. علاوه بر ان آنچه می خورید یا می نوشید می تواند بر نتیجه برخی داروها تأثیر بگذارد. قبل از مصرف اولین دارو ، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید تا ببینید آیا چیزی وجود دارد که باید از مصرف آن جلوگیری کنید یا خیر.

گریپ فروت

مصرف صحیح دارو/این مرکبات نحوه جذب و انتقال برخی داروها در بدن را از طریق سلول های معده تغییر می دهد – می تواند بیش از 50 دارو را تحت تأثیر قرار دهد. برای مثال این میوه می تواند تاثیر فکسوفنادین (آلگرا) که برای حساسیت است خنثی کند ، و تاثیر برخی دیگر ازداروها را بیشتر کند ، از جمله آن داروهایی که کلسترول شما را مانند آترووستاتین (لیپیتور) کاهش می دهند.

گریپ فروت

شیر

این محصول لبنی می تواند پردازش برخی آنتی بیوتیک ها را برای بدن شما سخت کند. مواد معدنی موجود در شیر مانند کلسیم و منیزیم همراه با پروتئین کازئین برخی از دلایل این موضوع هستند. اگر از آنتی بیوتیک استفاده می کنید ، مطمئن شوید که از غذاها یا نوشیدنی هایی که باید از آنها دوری کنید آگاه شده باشید.

شیرین بیان

برخی از افراد از این گیاه به عنوان یک داروی گیاهی برای هضم غذا استفاده می کنند و برخی دیگر برای طعم دادن به غذاها از آن بهره می برند. اما گلیسیریزین ، ماده شیمیایی موجود در شیرین بیان می تواند تأثیر برخی داروها از جمله سیکلوسپورین را که مربوط به پذیرش پیوند اعضای جدید به بدن  است تضعیف کند.

شیرین بیان

شکلات

شکلات تلخ به ویژه می تواند اثرات داروهایی را که برای کاهش استرس یا خواب استفاده می شود، مانند زولپیدم تارترات کاهش دهد. همچنین می تواند قدرت برخی از داروهای محرک مانند متیل فنیدات (ریتالین) را افزایش دهد. و اگر از مهار کننده های ام.ا.او (آنزیمی که مونو آمین‌ها را غیرآمینی می‌کند ) استفاده می کنید که برای درمان افسردگی استفاده می شود ، می تواند فشار خون شما را به طور خطرناکی بالا ببرد.

>>>بیشتر بخوانید:

مصرف داروهایی که باعث اضافه وزن میشوند

مکمل آهن

این می تواند اثرات لووتیروکسین را کاهش دهد ، دارویی که کمبود هورمون تیروئید را جبران می کند (وضعیتی که کم کاری تیروئید نامیده می شود). اگر از این دارو و مولتی ویتامین استفاده می کنید ، بررسی کنید که آیا این ویتامین دارای آهن است یا خیر. در صورت نیاز به مکمل آهن ، از پزشک خود در مورد مصرف آن و داروهای خود در زمان های مختلف سوال کنید.

نوشیدنی های الکلی

این باعث می شود برخی از داروها از جمله برخی داروهای فشار خون و قلب بی فایده باشند. همچنین می تواند  قدرت جسمانی را افزایش داده و عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کند.

نوشیدنی های الکلی/مصرف صحیح دارو

قهوه

این می تواند تاثیر داروهای ضد روان پریشی مانند لیتیوم و کلوزاپین را کمتر کند،  در عوض عوارض جانبی برخی داروها را افزایش دهد. این ها شامل آسپرین ، اپی نفرین (که برای درمان واکنش های آلرژیک جدی استفاده می شود) و آلبوترول (که برای مشکلات تنفسی مصرف می شود) است. همچنین می تواند جذب و استفاده از آهن را برای بدن دشوار کند.

آنتی هیستامین ها

در مصرف صحیح دارو باید دقت داشت که، این داروها به عطسه و آبریزش بینی ناشی از آلرژی کمک می کنند ، اما برخی از آنها می توانند داروهای مخصوص فشار خون بالا را کم اثر کرده و ضربان قلب را افزایش دهند. اگر از داروهای فشار خون استفاده می کنید ، در مورد راه های دیگر کنترل آلرژی با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین K

اگر از داروی وارفارین – که برای درمان و جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می شود – استفاده می کنید ، از میزان مصرف ویتامین K مطلع باشید. ویتامین k می تواند رقیق کننده خون را کم اثر کرده و شما را در معرض خطر لخته شدن خون قرار دهد. کلم بروکلی ، کلم بروکسل ، کلم پیچ ، جعفری و اسفناج از رایج ترین غذاهای سرشار از ویتامین K هستند. سعی کنید هر روز به میزان یکسان از این غذاها بخورید تا سطح وارفارین در خون شما ثابت بماند.

ویتامین K/مصرف صحیح دارو

جنسینگ

این می تواند اثرات وارفارین را نیز کاهش دهد. و اگر از داروهای رقیق کننده خون یعنی هپارین یا آسپرین و همچنین داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید ، ممکن است خونریزی داخلی داشته باشید. اگر از مهار کننده های ام.ا.او استفاده می کنید ، جنسینگ می تواند باعث سردرد ، مشکلات خواب ، بیش فعالی و عصبانیت شود.

علف چای (گل راعی)

این داروی گیاهی که گاهی برای کمک به افراد مبتلا به افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد ، یک درمان اثبات شده برای آن یا هر بیماری دیگری نیست. این داروی گیاهی می تواند آنزیم های کبدی را ترشح کند (مواردی که واکنش های شیمیایی خاصی را در بدن تقویت می کند) که می تواند برخی از داروها را تضعیف کند. اینها شامل داروهای مربوط به کلسترول مانند لوواستاتین ، داروی اختلال نعوظ سیلدنافیل (ویاگرا) و دیگوکسین (لانوکسین) است که برای درمان برخی بیماری های قلبی استفاده می شود.

علف چای

جینکو بیلوبا

برخی از افراد از این گیاه برای جلوگیری از فشار خون بالا ، زوال عقل ، وزوز گوش و سایر شرایط جسمانی استفاده می کنند ، اما هیچ تحقیقی تاثیر آن را ثابت نکرده است. این می تواند اثر داروهای مورد استفاده برای کنترل تشنج ، از جمله کاربامازپین و والپروئیک اسید را تضعیف کند.

طبق دستور روی برچسب داروها جلو بروید

فقط حدود 50 درصد داروها طبق دستور مصرف می شود. مردم اغلب کمتر از مقدار مورد نیاز خود مصرف می کنند ، در ساعات نامناسب دارو را مصرف می کنند یا فاصله های زیادی بین دو بار استفاده می اندازند- همه اینها می تواند اثرات داروها را تضعیف کند. اطمینان حاصل کنید که برنامه درمانی خود را درک کرده اید و از دستورات پزشک خود پیروی می کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=445512
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.webmd.com/drug-medication/ss/slideshow-affect-medication

ثبت نظر

-