ملا برادر/مغز متفکر طالبان/همه چیز زیر سر اوست!!

  • کد خبر : 448018
  • 23 شهریور 1400 - 11:00
ملا برادر/مغز متفکر طالبان/همه چیز زیر سر اوست!!

نیوز: مغز متفکر طالبان کیست؟ ملا برادر پس از آزادی از زندان، مسؤول دفتر دیپلماتیک طالبان در دوحه قطر شد و سال گذشته 1398 به نمایندگی از طالبان، توافقنامه دوحه مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را امضا کرد. «ملا عبدالغنی برادر» در سال 1348 شمسی در ولسوالی/ شهرستان دهراوود ولایت ارزگان در جنوب افغانستان متولد شد. وی به طایفه درانی که یکی از طوایف پشتون است تعلق دارد هر چند برخی گفته‌اند که پوپلزایی است.

«ملا عبدالغنی» هر چند با عنوان ملا شهرت دارد و مدتی هم در  مدارس دینی درس خوانده اما تعلیمات دینی را به پایان نرسانده است.

نقش ملا برادر در تاسیس طالبان

وی از دوران نوجوانی با ملا عمر نخستین رهبر طالبان دوست بود و ملا عمر او را برادر خود خطاب می‌کرده است و از همین جهت به عنوان ملا برادر نیز یاد می‌شود و یکی از چهار نفری است که 26 سال قبل گروه طالبان به رهبری ملا عمر را تاسیس کرد.

پیروان گروه طالبان از ملا برادر به عنوان یکی از مغزهای متفکر این گروه یاد می‌کنند. او در مدارس پاکستان مسایل دینی خوانده و مدتی در گروه طالبان جنگیده است.

ملا برادر پس از سقوط امارت اسلامی طالبان، شورای کویته، مهم‌ترین تشکل طالبان پس از سقوط این گروه را رهبری می‌کرد.

پیشتر گزارش‌هایی وجود داشت که ملا عبدالغنی برادر با احمدولی کرزی برادر حامد کرزی که رئیس شورای ولایتی قندهار در اوایل حکومت کرزی در ارتباط بوده است.

در سال‌هایی که گروه‌های مجاهدین علیه نیروهای شوروی سابق و دولت تحت حمایتش در کابل می‌جنگیدند ملا برادر عضو حزب اسلامی به رهبری مولوی یونس خالص بود.

در زمان حکومت طالبان در افغانستان او معاون وزارت دفاع طالبان بود. پس از سقوط گروه طالبان به دست آمریکا، او معاون ملا محمد عمر شد.

ملا برادر از فرماندهان مورد اعتماد رهبر گروه طالبان شناخته می‌شد که در سال ۲۰۱۰، در شهر کراچی در جنوب پاکستان بازداشت و روانه زندان شد و سال ها در زندان به سر می برد.

ملا عبدالغنی

ملا برادر یکی از کسانی است که در فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داشت که حق مسافرت و استفاده از خدمات بانکی را ندارد.

افراد نزدیک به طالبان گفته اند که در مدتی که زندانی بوده دچار ناراحتی عصبی شده است و میزان قند خون او هم بالاست.

آزادی از زندان

در سال 1398 خورشیدی که زمزمه مذاکرات طالبان با آمریکا شنیده شد وی به دستور آمریکا از زندان آزاد شد تا مذاکرات صلح دوحه را از طرف طالبان رهبری کند.

ملا برادر پس از آزادی از زندان، مسؤول دفتر دیپلماتیک طالبان در دوحه قطر  شد و سال گذشته (1398خورشیدی) به نمایندگی از طالبان، توافقنامه دوحه مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را امضا کرد.

ملا عبدالغنی پس از امضای توافق صلح، با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور قبلی دولت آمریکا گفتگو کرد و او اولین رهبر طالبان شد که مستقیماً با رئیس‌جمهور آمریکا ارتباط برقرار کرد.

او همچنین در بهار امسال، در رأس هیئتی از طالبان پس از سفر به تهران، با جواد ظریف وزیر خارجه قبلی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد و در مورد تشکیل یک حکومت فراگیر اسلامی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

>>>بیشتر بخوانید:

طالبان چه کسانی هستند؟ و چگونه ظهور کردند؟/فیلم تاب بازی طالبان بر بال هواپیما

این مقام طالبان در همان ایام سفری هم به چین داشت و با مقامات چینی دیدار و گفت و کرد.

پس از فرار اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان و سقوط کابل نام او به عنوان رئیس دولت طالبان مطرح شد و سه روز پس از تصرف کابل به دست طالبان وارد قندهار شد و دو روز بعد با ویلیام برنز اداره‌کننده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که حامل پیام شخصی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بود ملاقات کرد.

اختلاف بین طالبان و آینده ملا عبدالغنی

آنگونه که رسانه های مختلف گزارش کرده اند به دنبال اختلافات جدی میان مقامات طالبان، وی از ریاست دولت طالبان که قرار بود در روزهای آینده معرفی شود حذف و به جای او ملا حس آخوند معرفی خواهد شد.

بر اساس اعلام طالبان، هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان و ملا محمد حسن آخوند رئیس دولت و یا سرپرست جدید دولت افغانستان معرفی شده و ملا برادر آخوند و ملا عبدالسلام به عنوان معاونان وی معرفی شده‌اند.

ملا عبدالغنی بردار رهبر شاخه شورای کویته و از طایفه درانی است که با طالبان شبکه حقانی که از طایفه غلجایی هستند به شدت اختلاف دارد و حتی گفته شد در اختلافات چند روز گذشته میان این دو گروه وی زخمی و برای معالجه به پاکستان منتقل شده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=448018

ثبت نظر

-