تخم مار را چگونه از تخم پرنده تشخیص دهیم؟

  • کد خبر : 446470
  • 14 شهریور 1400 - 10:00
تخم مار را چگونه از تخم پرنده تشخیص دهیم؟

نیوز: تاکنون چند هزار گونه از مار شناخته شده است که اکثر آن ها تخم گذاری می کنند. به طور معمول این جانوران دوره بارداری و زایمان راحتی دارند. معمولا زایمان مار ها با نژاد های گوناگون، مشابه است اما تفاوت های نامحسوسی نیز وجود دارد. برای مثال خلق و خوی مار کبرا قبل از زایمان کمی عوض می‌ شود و گویی به دنبال چیزی است. ماده و نر کبرا برای تخم ها از شاخ و برگ های مرده لانه درست می کنند.

همانطور که گفتیم اکثر مارها تخم گذاری می کنند اما برخی از گونه ها نیز نوزادهای مار به دنیا می آورند مانند مار بوا. در هر بار زایمان معمولا 25 تخم وارد دنیا می شوند و دوران بارداریمارها نیز 25 تا 45 روز است وز مان زایمان مارها اواخر تابستان و پاییز است. گونه هایی که تخم گذاری نمی کنند نیز نوزادان خود را در بدن نگه می دارند و در اواخر تابستان و یا پاییز به دنیا می‌ آورند.

>>>بیشتر بخوانید:

حقایق جالب درباره مارها/ با مرد ماری بیشتر آشنا شوید!

تخم های مار به احتمال زیاد در مکان های سرد ، تاریک و دنج یافت می شود. معمولاً برای ایمنی در زیر خاک دفن می شوند. بیشتر گونه های مار ، مانند مارهای شاه و مارهای پیتون ، تخم می گذارند. برخی دیگر ، مانند بوآ و مارهای زنگی نوزادهای مار را به دنیا می آورند. این بدان معنی است که نوزادان در داخل مادر خود رشد می کنند.

اگر در حیات وحش یا اطراف خانه های معمولا روستایی با تخم هایی روبرو شدید ، احتمالاً برایتان سوال خواهد بود که چگونه تخم های خزندگان را از پرندگان تشخیص دهید. در این پست ما نکات ساده ای در مورد نحوه تشخیص درست تخم های مار به شما می گوییم تا بدانید با چه طرفی سر و کار دارید.

تخم مار

آیا تخم مارها شبیه تخم پرندگان است؟

تخم های پرندگان و مارها می توانند از نظر رنگ ، شکل و اندازه مشابه باشند. هر دو می توانند گرد یا بیضی شکل باشند. از طریق رنگ تخم ها نیز نمی توان تصمیم گرفت ، زیرا هر دو نوع تخم می توانند سفید ، کرمی یا بژ باشند. حتی مکان آن ها نیز راهی موثر برای تشخیص نوع تخم ها نیست. حتی برخی از گونه های پرنده نیز تخم های خود را روی زمین می گذارند.

از آنجا که اکثر گونه های مار تخم های خود را پس از زایمان رها می کنند ، نمی توانید تشخیص دهید که آیا آن ها متعلق به مار هستند یا خیر. مارها می توانند در هر بار زایمان بین 1 تا 25 تخم بگذارند. اگر یک مار غول پیکر مانند آناکوندا در اطراف وجود دارد ، این تعداد می تواند بیشتر هم باشد. اگر ده ها تخم پیدا کردید بعید است که متعلق به پرندگان باشد. شترمرغ ها می توانند بیش از پنجاه تخم را در یک بار زایمان بگذارند ، اما به ندرت می توان آن ها را در طبیعت یافت.

تخم مار

 

نحوه تشخیص تخم مار از پرنده

یکی از راه های تشخیص دادن تمایز لمس است. تخم های مار نرم و چرم مانند هستند ، در حالی که تخم های پرندگان سفت و سخت هستند. یک لمس سطحی و ساده می تواند در بازرسی اولیه ایده ای به شما بدهد. تخم های پرندگان شکننده هستند ، اما اگر کمی بیشتر فشار دهید، مارها از تخم ها بیرون خواهند امد. تخم های اکثر پرندگان بیضی شکل است ، شبیه به تخم های مرغ ها ، حتی اگر از نظر اندازه بزرگتر یا کوچکتر باشند. تخم های مار نیز می توانند شکلی بیضی داشته باشند، اما همه آن ها چنین نیستند.

برخی از آن ها بسیار شبیه غده (سیب زمینی) یا حتی ریشه بلند زنجبیل هستند. بافت آن ها لزوماً صاف نخواهد بود و ممکن است روی آن رشدهای کمی وجود داشته باشد. برای تشخیص تخم مار ، آن را با دقت در دستان خود بگیرید. اگرچه آن ها سخت تر از تخم پرندگان هستند، اما باز هم ممکن است بشکنند. آن را در مقابل نور مشعل در یک اتاق تاریک بررسی کنید. پوسته شفاف خواهد بود و شما می توانید سایه جنین توپ شکل را مشاهده کنید.

این فرآیندی است که به “نوربینی” معروف است و می تواند بسیار مفید باشد. آنها معمولاً در حدود 45-50 روز از تخم بیرون می آیند ، اگرچه این بستگی به ونه مار دارد. با رشد و نمو جنین و نزدیک شدن به بیرون امدن مارها از تخم ها ، تخم ها بیضی شکل تر می شوند. برخی از گونه های مارها صدها تخم می گذارند ، به طور همزمان! وجود چنین تعداد زیاد در یک مکان نشانه مطمئنی است که آنها متعلق به یک مار است نه یک پرنده.

اگر تخم های ماری را پیدا کردید چه باید بکنید؟

اول از همه باید بدانید که همه مارها تخم نمی گذارند. تعداد کمی از مارها در اطراف تخم ها مراقب آن ها هستند تا زمانی که تخم ها بیرون بیایند. اکثر گونه های مار تخم ها را فوراً رها می کنند و مارهای تازه متولد شده به حال خود رها می شوند. اگر به طور اتفاقی تخم های ماری را در باغ خود مشاهده کردید ، ممکن است بخواهید از یک متخصص حرفه ای حیات وحش کمک بگیرید.

خوب است بدانید چه چیزی در اطراف شما کمین کرده است و اقدامات لازم برای حفظ امنیت خود و خانواده را انجام دهید. اگرچه مارها معمولاً خجالتی و منزوی هستند ، اما اگر احساس خطر کنند ، ممکن است به انسان ها حمله کنند. نیازی به گفتن نیست که برخی از گونه های مار بسیار خطرناک هستند و برای انسان کشنده می باشند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=446470
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://animals.onehowto.com/article/how-to-identify-snake-eggs-properly-8575.html

ثبت نظر

-