باورهایی رایج درباره حیوانات که هیچکدام حقیقت ندارند!

  • کد خبر : 443657
  • 24 مرداد 1400 - 9:45
باورهایی رایج درباره حیوانات که هیچکدام حقیقت ندارند!

نیوز: بسیاری از انسان ها دچار سوءتفاهم شده و دچار اشتباهاتی در مورد ویژگی ها و رفتارهای حیوانات می شوند. برخی از افکار نادرست بر اساس افسانه های قدیمی است. برخی نیز ناشی از اغراق ، تحریف ، سوء تفاهم و حتی ساخته های خود بشر است. با این حال ، حتی وقتی که که از نظر علمی این مفاهیم نادرست بررسی می شوند، باز هم خیلی سخت بعضی از آنها از ذهنمان پاک می شوند. حتی خود شما نیز خیلی از این باورهای غلط را دارید.دیگر زمان آن رسیده است که با حقایقی درباره حیوانات اشنا شوید!

پستاندارن

در هر گله از گرگ ها یک گرگ آلفا وجود دارد

واقعیت: گرچه این امر برای گرگ های پرسه زن و اسیر صادق است، اما گله های وحشی از چنین نظم اجتماعی پیروی نمی کنند. این ایده ابتدا توسط رودلف شنکل ، رفتارگر حیوانات مطرح شد که یک سیستم سلسله مراتبی را در بین گرگ های باغ وحش بازل در سوئیس در دهه های 1930 و 1940 مشاهده کرد.

حقایقی درباره حیوانات /گرگ آلفا

اما وقتی صحبت از گرگ های وحشی به میان می آید ، این نظریه پابرجا نیست. در طبیعت ، گرگ ها در گروه های خانوادگی شامل والدین (آلفا) و فرزندان به عنوان “زیردستان” زندگی می کنند (مشابه نحوه عملکرد بین انسان ها و اکثر گونه های جانوری دیگر). به عبارت دیگر یک سلسله مراتب خانوادگی وجود دارد که همه اعضای گروه به آن احترام می گذارند.

گاوها وقتی رنگ قرمز را می بینند حمله می کنند

حقایقی درباره حیوانات : گاوها با رنگ قرمز حمله ور می شوند، اما حقیقت این است که رنگ های دیگر نیز باعث برانگیختگی انها می شود. در واقع ، گاوها میشود گفت به نوعی کوررنگی دارند و دو رنگ قرمز و سبز را نمی بینند. بنابراین این رنگ نیست که آن ها را عصبانی می کند (با وجود استفاده از شنل های قرمز در گاوبازی). بلکه حرکت شنل است – یا هر حرکتی در این مورد – که آنها را به اوج عصبانیت می رساند.

خرس ها در زمستان به خواب زمستانی می روند

واقعیت: ممکن است به نظر برسد که تا فصل بهار خرس ها در خواب عمیقی فرو رفته اند، اما در واقع وارد یک نوع خواب زمستانی غیر طبیعی به نام “مرگ کاذب” می شوند که در آن ضربان قلب و تنفس آنها کند می شود ، دمای بدن کمی کاهش می یابد و غذا نمی خورند یا مواد زائد بدن را آزاد نمی کنند.

خواب زمستانی خرس/حقایقی درباره حیوانات

در این مدت ، خرس ها در صورت وجود تهدیدی می توانند از خواب بیدار شوند و حتی ماده ها نیز بیدار می شوند تا زایمان می کنند و سپس دوباره به خواب می روند. از سوی دیگر ، خواب زمستانی در طول زمستان با کاهش شدید دمای بدن وارد حالت خواب عمیق و تقریباً مرگ مانند می شود.

>>>بیشتر بخوانید:

با عجیب ترین حیوانات کره زمین آشنا شوید/همراه با عکس

سگ ها و گربه ها کور رنگ هستند

حقایقی درباره حیوانات : این در واقع تا حدی درست است که سگ ها و گربه ها جهان را تنها در سایه های تیره از رنگ سیاه ، سفید و خاکستری نمی بینند ، ولی بسیاری از ما با این باور بزرگ شده ایم. آن ها رنگها را می بینند ، فقط این شامل همه رنگ هایی که انسان ها می بینند نمی شود. این به این دلیل است که گربه ها و سگ ها مانند انسانهای کور رنگ هستند و تنها دو نوع سلول گیرنده نوری به نام مخروط در شبکیه چشم خود دارند که به رنگ آبی و سبز واکنش نشان می دهند.

کوررنگی در سگ و گربه

افرادی که کوررنگ نیستند یک مخروط سوم دارند که به آنها اجازه می دهد قرمز را نیز ببینند. نتیجه نهایی: گیرنده های بینایی گربه ها و سگها به نور قرمز حساسیت ندارند ، بنابراین تشخیص رنگ های خاص مانند قرمز از سبز برای آنها دشوار است.

گربه ها فقط وقتی خوشحال می شوند خرخر می کنند

واقعیت: یک گربه را نوازش کنید. او احتمالاً غرغرخواهد کرد. به گربه مادر گوش دهید که با رضایت بچه گربه هایش را صدا می زند (با خرخر کردن). مطمئناً به نظر می رسد صدایی از روی حس خوشبختی است. اما گربه ها هنگام گرسنگی ، ناراحتی (مانند زمانی که به دامپزشک می روند) و حتی زمانی که از آسیب دیدگی جان سالم به در می برند، خرخر می کنند.

خرخر کردن گربه ها

این امر محققان را بر آن داشته تا نگاه عمیق تری به این شیوه چند وجهی ارتباط گربه ها داشته باشند. به نظر می رسد گربه ها با فرکانس کم صدا بین 25 تا 150 هرتز صدایی تولید می کنند (باعث ایجاد ارتعاش در بدن می شود) ، محدوده ای که برای بهبود تراکم استخوان و ارتقای سلامت اسکلتی عضلانی شناخته شده است. ممکن است خرخر به عنوان یک مکانیسم خود ترمیمی عمل کند تا ماهیچه ها و استخوان ها از آتروفی در ساعات زیادی که گربه ها در خواب هستند ، جلوگیری کند.

خرطوم فیل مانند نی است

واقعیت: خرطوم فیل یکی از متنوع ترین زائده هایی است که توسط مادر طبیعت (خدا) آفریده شده است و برای تنفس ، بو ، جمع آوری غذا و نوازش عزیزان استفاده می شود. با این حال ، تنها چیزی که نیست ، نی است. درست است که فیل ها از خرطوم خود برای نوشیدن استفاده می کنند ، اما این کار را با مکیدن آب به سمت بالا و سپس رها کردن آن به دهان خود (یا روی بدن خود برای تمیز کاری) انجام می دهند.

لمس کردن بچه پرنده باعث می شود که مادرش دیگر او را دوست نداشته باشد

واقعیت: این افسانه آنقدر ها هم بد نیست. در واقع با دور نگه داشتن کودکان کنجکاو (و بزرگسالان) از موجودات وحشی که باید تنها گذاشته شوند ، از روش خوبی استفاده شده است. باور دقیق ولی نادرست این است که اگر شما به یک بچه پرنده دست بزنید بویش برای مادرش دیگر دلخواه نخواهد بود و مادرش حس خوب و اولیه خو را نسبت به او از دست می دهد.

لمس کردن بچه پرنده/حقایقی درباره حیوانات

مشکل این است که پرندگان در واقع حس بویایی قوی ندارند. علاوه بر این ، آنها چیزی را دارند که همه والدین دارند – محبت دائمی به فرزندان خود. به این معنی که آنها معمولاً نوزادان خود را صرف نظر از بوی بدشان رها نمی کنند. و اگر شما یک پرنده تاز تخم در آمده روی زمین پیدا کردید ، همان قانون عدم لمس همچنان برقرار است یعنی نباید به ان دست بزنید وگرنه مادر پرنده نو قدم شما را به عنوان دشمن خواهد پنداشت و ممکن است اتفاق ناخوشایندی بیفتد. به احتمال زیاد مادرش حتی اگر دور هم شده باشد باز هم حواسش جمع بچه هایش است.

شترمرغ ها از ترس سر خود را در شن ها فرو می کنند

حقایقی درباره حیوانات : این یک افسانه رایج است ، اما واقعیت ندارد. این پرندگان غول پیکر بسیار سریع هستند و می توانند وحشی ترین شیر را با یک ضربه فنی به زمین بیندازند. به عبارت دیگر ، شترمرغ ها نیازی ندارند سر خود را از ترس پنهان کنند. این باور غلط در مورد رو بردن و قایم کردن سر ممکن است از عادت تخمگذاری آن  ها در یک حفره بزرگ در زمین نشأت گرفته باشد. چند بار در روز ، مادران و پدران شترمرغ سر خود را در سوراخ فرو می برند تا همه چیز را بررسی کنند و اغلب این امر باعث می شود افراد به اشتباه بیفتند.

شترمرغ ها از ترس سر خود را در شن ها فرو می کنند

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=443657
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.treehugger.com/widespread-myths-about-animals-4863657

ثبت نظر

-