بیماری شیدایی/ بررسی علائم و دلایل ابتلا به آن

  • کد خبر : 441895
  • 19 مرداد 1400 - 12:05
بیماری شیدایی/ بررسی علائم و دلایل ابتلا به آن

نیوز: یک دوره شیدایی با تجربه یک دوره پایدار خلق و خوی غیرعادی یا تحریک پذیر ، انرژی شدید ، افکار رقابتی و سایر رفتارهای افراطی و اغراق آمیز مشخص می شود. افراد همچنین ممکن است روان پریشی را تجربه کنند ، از جمله توهم و هذیان ، که نشان دهنده دور شدن از واقعیت است. علائم بیماری شیدایی می تواند یک هفته یا بیشتر طول بکشد و دوره های شیدایی ممکن است در دوره های افسردگی بیشتر جلوه پیدا کنند که در طی آن ممکن است خستگی ، ناراحتی و ناامیدی را تجربه کنید. در حالی که دوره های شیدایی بیشتر در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی شایع است ، دلایل دیگری نیز برای این تغییرات شدید در رفتار و خلق وجود دارد.

علائم

تشخیص علائم بیماری شیدایی صرفاً آکادمیک نیست. علائم یک دوره شیدایی می تواند اورژانسی باشد ، درست مانند علائم تنگی نفس ، درد قفسه سینه یا خونریزی. وقتی به دنبال شناسایی ابتلا به دوره شیدایی هستید ، مهم است که رفتار معمولی فرد را به عنوان عنصر مهمی از شیدایی در نظر بگیرید زیرا تغییر رفتار شما یا شخص مورد علاقه شما نشان دهنده آن است.

در اینجا برخی از رفتارهای رایج و بیانگر دوره شیدایی وجود دارد – رفتارهایی که احتمالاً به راحتی قابل مشاهده است، بنابراین می توانید بفهمید به کمک پزشک نیاز دارید یا خیر.

کاهش نیاز به خواب

آیا شما یا کسی که دوستش دارید تا ساعت 4 صبح بیدار هستید و بعد می خوابید و باز هم قبل از ساعت 8 صبح از خواب بیدار می شوید؟! کاهش نیاز به خواب در هنگام بروز علائم شیدایی رایج است. متأسفانه مشکلات خواب و اختلال دوقطبی می توانند از یکدیگر تغذیه کنند ، اختلال دوقطبی با دوره های شیدایی منجر به مشکلات خواب می شود و برعکس.

بیماری شیدایی/بی خوابی

درگیر شدن با بسیاری از فعالیت ها به طور همزمان

در طول دوره جنون ، شما ممکن است بی وقفه در جستجوی راه هایی برای کاهش انرژی اضافی باشید. مردم اغلب پروژه های زیادی را به عهده می گیرند یا افزایش بهره وری را تجربه می کنند که فراتر از چیزی است که معمولاً در یک بازه زمانی مشخص انجام می دادند.

زیاد و هیجانی صحبت کردن

صحبت کردن با صدای بلند و سریع یک علامت رایج در ابتدای دوره شیدایی یا هیپومانیا است. توجه به این نکته ضروری است که برای تشخیص این مورد باید میزان تغییر لحن و تن حرف زدن فرد مد نظر باشد. برخی از افراد سریعتر از دیگران صحبت می کنند ، اما اگر فردی که معمولاً کلمات خود را با دقت انتخاب می کند و به آرامی صحبت می کند ، سریع شروع به صحبت کند ، حرکاتش را زیر نظر بگیرید.

به راحتی دچار حواس پرتی شدن

همچنین اگر کسی حواسش خیلی پرت است و با هر صدای کوچک و بی اهمیت تمرکز خود را از دست می دهد ممکن است نشانه ای از شیدایی باشد.

 

افزایش میل جنسی

بیش فعالی یک علامت رایج بیماری شیدایی یا هیپومانیا است و ممکن است شامل رفتارهای جنسی غیرمعمول یا پرخطر مانند جستجو برای افراد جهت داشتن روابط جنسی مکرر، وب سایت های پورنوگرافی ، تعاملات آنلاین در جستجوی افراد و موارد دیگر باشد.

افزایش میل جنسی

افزایش رفتارهای پرخطر

کسی که دوره جنون را تجربه می کند ممکن است رفتارهای خطرناک تری داشته باشد ، به ویژه با هزینه های بیش از حد ، خرج کردن زیاد و قمار.

افکار غیر قابل کنترل

اگر متوجه شدید که همیشه ذهنتان درگیر است و نمیتوانید ذهن خود را آرام کنید چون همیشه به موضوع های مختلف فکر می کنید و کنترلی بر افکارتان ندارید باید کم کم نگران خود شوید.

پرش فکر

برای کسی که وارد مرحله شیدایی اختلال دوقطبی می شود ، کنترل پرش فکر ممکن است دشوار باشد . اگر می بینید در طول حرف زدن به طور ناخودآگاه چیز دیگری به یاد می آورید و موضوع کلامتان بارها عوض می شود به گونه ای که نمی توانید از یک موضوع نتیجه ی منطقی بگیرید حواستان به بقیه علائم باشد. پرش فکر ممکن است چیزی شبیه به این باشد:

“من نمیدانم که فردا هوا چگونه خواهد بود. هدف از زندگی چیست؟ اوه ، من فراموش کردم که به گربه غذا بدهم.” همه ما لحظاتی داریم که این را تجربه می کنیم. نکته مهم این است که در ارائه ایده های عزیزان خود تغییر ایجاد کنید.

>>>بیشتر بخوانید:

روش های تشخیص اختلال دوقطبی و راه های درمان آن!

توهم

اگر دوست شما دچار توهمات بزرگی می شود ، هوشیار باشید ، به عنوان مثال ، اظهاراتی مانند ، “جاستین بیبر برای من نامه های عاشقانه می فرستد” یا “ما باید آخر هفته به یمن برویم ، من آنجا رئیس جمهور شدم.” توهم اغلب توسط افراد مبتلا به اختلال دوقطبی در طول مراحل شیدایی یا هیپومانیا تجربه می شود. توهم به عنوان یک احساس اغراق آمیز از اهمیت که ممکن است در قدرت ، دانش یا هویت باشد ، و اغلب دارای جنبه های مذهبی است ، تعریف شده است.

توجه به این نکته ضروری است که توهمات در هیپومانیا وجود ندارد ، اما تفکر بزرگی مانند “من کارم را رها می کنم و رمان می نویسم” یک علامت احتمالی هیپومانیک است. باز هم ، زمینه مهم است. اگر نویسنده تازه کار این نظر را بدهد ، ممکن است بسیار طبیعی باشد. اما همان کلماتی که کسی می گوید که از نوشتن لذت نمی برد و قبلاً هرگز درباره نوشتن رمان صحبت نکرده است مشکوک است.

بیماری شیدایی

خصومت یا افزایش تحریک پذیری

مراقب تحریک پذیری یا خصومت بی دلیل باشید. در صورت مشاهده این نوع رفتار احتیاط کنید و به فکر کمک باشید. سعی نکنید شرایط را به تنهایی مدیریت کنید.

افکار خودکشی

در برخی موارد ، دوره شیدایی می تواند منجر به احساس ناامیدی یا بی ارزشی یا افکار مرگ یا خودکشی شود.

معنویات بیش از حد

افزایش غیرت یا مشارکت مذهبی می تواند یکی دیگر از علائم شیدایی باشد.

لباس هایی با رنگ روشن

در طول دوره بیماری شیدایی یا هیپومانیا ، احتمال بیشتری وجود دارد که فرد لباس های روشن یا پر زرق و برق بپوشد. البته ، اکثر افرادی که لباسهایی با رنگ روشن می پوشند ، دوره شیدایی یا هیپومانیا را تجربه نمی کنند. اما اگر انتخاب لباس های روشن با سایر علائم شیدایی یا هیپومانیک همزمان باشد ، لباس می تواند سرنخ ظریفی باشد. تغییر در سبک لباس ، مانند ترجیح دادن لباس های بازتر، ممکن است نشانه های دیگری مانند بیش فعالی را نشان دهد.

علل

دوره های شیدایی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نوع 1 شایع است ، اما همچنین می تواند ناشی از عوامل دیگر و شرایط جسمی باشد ، از جمله:

  • زایمان (روان پریشی بعد از زایمان)
  • آسیب مغزی
  • تومور مغزی
  • زوال عقل
  • آنسفالیت
  • میزان بالای استرس
  • لوپوس
  • عوارض جانبی داروها
  • سوء مصرف مواد مخدر یا الکل
  • کم خوابی
  • سکته
  • مورد ضربه یا سوء استفاده قرار گرفتن
لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=441895
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.verywellmind.com/how-to-recognize-a-manic-or-hypomanic-episode-380316

ثبت نظر

-