روش های تشخیص اختلال دوقطبی و راه های درمان آن!

  • کد خبر : 401682
  • 05 فروردین 1400 - 8:34
روش های تشخیص اختلال دوقطبی و راه های درمان آن!

یک نتیجه آزمایش برای تشخیص اختلال دوقطبی کافی نیست. در عوض، پزشک شما از چندین آزمایش و معاینه جهت تشخیص استفاده می کند. این آزمایش ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تست علائم اختلال دوقطبی

معاینه بدنی:

پزشک برای تشخیص اختلال دوقطبی شما یک معاینه کامل بدنی انجام می دهد. آنها همچنین ممکن است آزمایش خون یا ادرار را برای رد سایر علل احتمالی علائم شما انجام دهند.

ارزیابی سلامت روانی:

پزشک ممکن است شما را پیش یک متخصص سلامت روان مانند روانشناس یا روانپزشک بفرستد. این پزشکان شرایط سلامت روانی مانند اختلال دو قطبی را تشخیص و درمان می کنند. در طول ویزیت ، آنها سلامت روان شما را ارزیابی می کنند و به دنبال نشانه های اختلال دوقطبی می گردند.

اختلال دوقطبی

یادداشت حالت های فرد:

اگر پزشک شما شک کند که تغییرات رفتاری شما ناشی از اختلال خلقی مانند دوقطبی است ، ممکن است از شما بخواهد حالات خود را ترسیم کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار ، این است که شرح دهید چه احساساتی به شما دست می دهد و این احساسات هرکدام تا چه مدت ادامه پیدا می کنند. همچنین ممکن است پزشک به شما پیشنهاد دهد که الگوی خواب و غذا خوردن خود را ثبت کنید.

استفاده از معیارهای تشخیصی:

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی مطالبی از علائم مختلف اختلالات سلامت روانی است. پزشکان می توانند برای تایید تشخیص اختلال دوقطبی این لیست را دنبال کنند.

پزشک شما ممکن است علاوه بر این موارد ، از ابزارها و آزمایش های دیگری برای تشخیص اختلال دوقطبی استفاده کند.

تشخیص اختلال دوقطبی

درمان اختلال دوقطبی

چندین روش درمانی در دسترس است که می تواند به شما در مدیریت این اختلال کمک کند. این روش ها شامل داروها ، مشاوره و تغییر سبک زندگی است. برخی از داروهای طبیعی نیز ممکن است مفید باشند.

داروها

داروهای توصیه شده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تثبیت کننده های خلقی ، مانند لیتیوم
  • داروهای ضد روان پریشی ، مانند اولانزاپین
  • داروهای ضد افسردگی- ضد روان پریشی ، مانند فلوکستین-اولانزاپین
  • بنزودیازپین ها ، نوعی داروی ضد استرس مانند آلپرازولام (زاناکس) که ممکن است برای درمان کوتاه مدت استفاده شود.

روان درمانی

روش های روان درمانی توصیه شده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

روش رفتار شناختی

رفتار شناختی نوعی گفتاردرمانی است. شما و یک درمانگر درباره راههای کنترل اختلال دوقطبی صحبت می کنید. آنها به شما کمک می کنند الگوهای افکار خود را درک کنید. همچنین می توانند به شما کمک کنند تا با استراتژی های مقابله ای مثبت روبرو شوید.

آموزش روانی

آموزش روان نوعی مشاوره است که به شما و عزیزانتان در درک این اختلال کمک می کند. دانستن بیشتر در مورد اختلال دو قطبی به شما و دیگران در زندگی کمک می کند تا راحت تر بتوان آن را مدیریت کرد.

ریتم درمانی بین فردی و اجتماعی

ریتم درمانی بین فردی و اجتماعی(IPSRT)  بر تنظیم عادات روزمره ، مانند خواب ، غذا خوردن و ورزش تمرکز دارد. متعادل سازی این اصول روزمره به شما کمک می کند تا اختلال دوقطبی خود را مدیریت کنید.

تشخیص اختلال دوقطبی

>>>بیشتر بخوانید:

سایر راه های درمانی

سایر روش های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • الکتروشوک درمانی
  • داروهای خواب آور
  • مکمل ها
  • طب سوزنی

تغییر سبک زندگی

برخی از مراحل ساده نیز وجود دارد که می توانید از همین لحظه برای کمک به مدیریت اختلال دو قطبی خود انجام دهید:

  • برای غذا خوردن و خوابیدن یک برنامه روزمره داشته باشید.
  • بتوانید نوسانات رفتاری خود را تشخیص دهید.
  • از یکی از دوستان یا اقوام خود بخواهید که از برنامه های درمانی شما حمایت کنند.
  • با یک پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

سایر تغییرات سبک زندگی نیز می تواند به بهبود و مدیریت علائم افسردگی ناشی از اختلال دو قطبی کمک کند.

درمان های طبیعی برای اختلال دو قطبی

برخی از داروهای طبیعی ممکن است برای اختلال دو قطبی مفید باشند. با این حال ، مهم است که قبل از  استفاده از این داروها ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. زیرا این روش های درمانی می توانند با داروهای مصرفی تداخل داشته باشند.

گیاهان و مکمل های زیر ممکن است به ایجاد ثبات در خلق و خوی شما و تسکین علائم اختلال دو قطبی کمک کنند:

امگا3

روغن ماهی:

مطالعه ای در سال 2013 نشان می دهد افرادی که ماهی و روغن ماهی زیادی مصرف می کنند کمتر به بیماری دو قطبی مبتلا می شوند. برای دریافت روغن به صورت طبیعی می توانید ماهی بیشتری بخورید و یا می توانید از مکمل هایی که نیازی به نسخه ندارند استفاده کنید.

رودیولا روزیا (ریشه آکری):

یک منبع معتبر همچنین نشان می دهد که این گیاه ممکن است یک درمان مفید برای افسردگی متوسط باشد. این ممکن است به درمان علائم افسردگی اختلال دو قطبی کمک کند.

(S-adenosyl methionine) اس-آدنوزیل متیونین:

یک مکمل اسید آمینه است. منبع معتبر تحقیقاتی نشان می دهد که می تواند علائم افسردگی شدید و سایر اختلالات رفتاری را کاهش دهد.

نکاتی برای حمایت و پشتیبانی

اگر شما یا کسی که می شناسید دارای اختلال دو قطبی است ، تنها نیستید. اختلال دو قطبی حدود 60 میلیون نفردر سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که به خود و اطرافیان خود آموزش دهید. منابع بسیاری در دسترس است. به عنوان مثال ، مکان یاب خدمات درمان سلامت رفتاری اطلاعات درمان را با کد پستی فراهم می کند. همچنین می توانید منابع اضافی را در سایت موسسه ملی سلامت روانی پیدا کنید.

اگر فکر می کنید علائم اختلال دو قطبی را تجربه می کنید ، با دکتر خود قرار ملاقات بگذارید. اگر فکر می کنید یک دوست ، خویشاوند یا عزیز شما ممکن است دارای اختلال دو قطبی باشد ، حمایت و درک شما بسیار مهم است. آنها را تشویق کنید تا در مورد علائمی که دارند به پزشک مراجعه کنند. و درباره ی چگونگی کمک به فردی که با اختلال دو قطبی زندگی می کند مطالبی بخوانید.

افرادی که یک دوره افسردگی را تجربه می کنند ممکن است افکار خودکشی داشته باشند. شما همیشه باید هر صحبت جزئی در مورد خودکشی را جدی بگیرید.

اگر فکر می کنید کسی در معرض خطر آسیب زدن به خود یا آسیب رساندن به شخص دیگر است:

  • با اورژانس محلی خود تماس بگیرید.
  • تا رسیدن کمک کنار او بمانید.
  • هرگونه اسلحه ، چاقو ، دارو یا سایر مواردی که ممکن است آسیب زا باشند را دور کنید.
  • گوش کنید ، اما قضاوت نکنید ، بحث نکنید ، تهدید نکنید ، یا داد نزنید.
لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=401682
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.healthline.com/health/bipolar-disorder#bipolar-disorder-and-relationships

برچسب ها

ثبت نظر

-