حرم سرای معمر قذافی و روایات تکان دهنده از جنایات او

  • کد خبر : 436336
  • 16 تیر 1400 - 12:40
حرم سرای معمر قذافی و روایات تکان دهنده از جنایات او

نیوز: معمر قذافی، رهبر مخلوع لیبی بود که در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۱۱ در جریان نبرد سرت دستگیر و اعدام شد. قذافی در مخفیگاهی در غرب سرت مخفی شده بود سپس توسط نیروهای شورای انتقال ملی (NTC) دستگیر شد و اندکی بعد کشته شد. NTC در ابتدا ادعا كرد كه هنگام نبرد در اثر جراحات وارده درگذشته است، اگر چه یك فیلم گرافیكی از آخرین لحظات وی نشان داد كه مبارزان شورشی او را كتك زدند و یكی از آنها قبل از آنكه چندین گلوله به او اصابت كرد، با سرنیزه او را به قتل رساند.

 

جنازه قذافی

بیوگرافی معمر قذافی

معمر قذافی ، پسر یک کشاورز عشایری بادیه نشین بود که در چادری عشایری در صحرای لیبی متولد شد. وی دانش آموزی با استعداد بود و در سال ۱۹۶۳ از دانشگاه لیبی فارغ التحصیل شد. قذافی که یک مسلمان ملی گرای عرب بود خیلی زود شروع به توطئه برای سرنگونی سلطنت لیبی پادشاه ایدروس اول کرد.

وی در سال 1965 از آکادمی نظامی لیبی فارغ التحصیل شد و پس از آن به طور مرتب افزایش یافت از طریق صفوف ، در حالی که به برنامه ریزی کودتا با کمک افسران همکار ارتش خود ادامه می داد. در اول سپتامبر 1969 ، قذافی با یک کودتای نظامی که شاه ادروس را خلع کرد ، کنترل دولت را بدست گرفت. قذافی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح و رئیس هیئت حاکمه جدید لیبی ، شورای فرماندهی انقلاب منصوب شد.

اتحاد لیبی با سایر کشورها

قذافی در سال ۱۹۷۰ پایگاه های نظامی آمریكا و انگلیس را از لیبی خارج كرد. وی در همان سال بیشتر اعضای جوامع بومی ایتالیا و یهودی را از لیبی اخراج كرد و در سال ۱۹۷۳ تمام دارایی های نفتی متعلق به خارج از كشور را ملی كرد. وی همچنین مطابق با اصول دقیق اسلامی، مشروبات الکلی و قمار را غیرقانونی اعلام کرد.

قذافی همچنین تلاشهای مستمر اما ناموفقی را برای اتحاد لیبی با سایر کشورهای عربی آغاز کرد. او قاطعانه مخالف مذاکره با اسرائیل بود و از این نظر به رهبری جبهه به اصطلاح طردکننده ملت های عرب تبدیل شد. وی همچنین به خاطر ماجراجویی های نظامی شهرت زیادی یافت. دولت وی در چندین اقدام کودتای سقط جنین در مصر و سودان نقش داشت و نیروهای لیبیایی مدام در جنگ داخلی طولانی مدت در همسایگان چاد مداخله می کردند

از سال ۱۹۷۴ به بعد قذافی از نوعی سوسیالیسم اسلامی حمایت کرد که در کتاب سبز بیان شده است. از جنایات قذافی می توان گفت جوخه های مأموران لیبی مخالفان مهاجری را در خارج از کشور ترور کردند و گفته می شود که دولت وی در چندین حادثه خونین تروریستی در اروپا که توسط فلسطینی ها یا سایر افراطیون عرب انجام شده بود درگیر بودند

این فعالیت ها او را به درگیری فزاینده ای با دولت ایالات متحده کشاند و در آوریل ۱۹۸۶ یک نیروی هواپیمای جنگی مستقر در انگلیس چندین مکان در لیبی را بمباران کرد و باعث کشته یا زخمی شدن چندین نفر از فرزندان وی شد.

مشارکت ادعایی لیبی در تخریب هواپیمای مسافربری غیرنظامی در سال ۱۹۸۸ بر فراز لاکربی و اسکاتلند منجر به تحریم های سازمان ملل و ایالات متحده شد که قذافی را از جامعه بین المللی منزوی کرد.
محافظان (زن) معمر قذافی می گویند توسط رهبر لیبی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

قذافی

تجاوزات معمر قذافی

روزنامه ساندی تایمز مالت گزارش داد که محافظان پیشین قذافی گفتند قذافی و پسرانشان آنها را مورد تجاوز و آزار قرار می دادند و پس از آنکه مردان از آنها “خسته می شدند” آن ها را دور می انداختند.

سهام سرگوا، روانشناس مستقر در بنغازی، جزئیات جنایات قذافی را برای استفاده توسط دادگاه کیفری بین المللی (ICC) که در حال بررسی جنایات احتمالی جنگ توسط قذافی و همکارانش است، جمع آوری کرده است.

معمر قذافی از اوایل دهه ۱۹۷۰ یک تیم زنانه حدود ۳۰ زن را که به عنوان نگهبان آمازونی وی فعالیت می کردند، در کنار خود نگه داشته بود. در حمله ۱۹۹۸ به رهبر لیبی، یک زن کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

حرمسرای قذافی

محافظان زن و حرم سرای قذافی

این حاکم فاسد از محافظان زن خود نه تنها برای محافظت بلکه از آن ها خواست تا سوگند بکارت بخورند و آن ها را وادار ساخت تا لباسهای لختی، لاک ناخن، موهای صاف شده و ریمل سنگین بزنند.

روایت از فساد این حاکم چنین می باشد که” این زنان ابتدا توسط حاکم دیکتاتور مورد تجاوز قرار می گرفتند و سپس مانند اشیای دست دوم به یکی از پسران وی و در نهایت به مقامات عالی رتبه برای سواستفاده بیشتر منتقل می شدند تا اینکه در آخر رها می شدند.”

سرگوا همچنین در حال بررسی ادعاهایی است که سربازان قذافی در طی درگیری های خود به طور منظم به زنان تجاوز می کردند. برخی از زنان گفته اند که هربار توسط ۲۰ سرباز مورد تجاوز قرار گرفته اند.

در یکی از موارد سوء استفاده نقل شده این است که دختری حدودا ۱۸ ساله در مقابل پدرش مورد تجاوز قرار گرفته است. این دختر مرتباً به پدرش می گفت كه به او نگاه نكند. ” قربانیان دیگر تجاوز قذافی خودکشی کرده اند یا مشکلات روانی پیدا کرده اند.

جنایات در حرمسرای معمر قذافی

گزارشگر فرانسوی کتاب شهادت زنان منتشر شده از جنایات حرمسرای معمر قذافی رهبر سابق لیبی را منتشر کرده است. گزارشگر با ۲۴ زن درباره مصیبت هایی که متحمل شده اند و مشکلاتی که در لیبی پس از قذافی با آن روبرو شده اند مصاحبه کرده است.

آنيك كوژان، خبرنگار روزنامه فرانسوي لوموند، شهادت هاي زنان حرمسرای قذافی را جمع آوری كرده و آنها را در كتابي تحت عنوان “طعمه: در حرمسای قذافی” منتشر كرده است

این کتاب تجربیات این زنان را بازگو می کند. زندگی که پس از بدشانسی جلب توجه قذافی، به یک کابوس زنده تبدیل شده بود. یکی از این نمونه ها ثریا است که در ۱۵ سالگی برده جنسی ستمگر لیبی شد.

حرم سرای قذافی و روایات تکان دهنده از جنایات او

همه قذافی را به عنوان یک ستمگر می شناسند، اما تعداد کمی می دانستند که وی یک متجاوز به سریال انواع تجاوزات است و برده های جنسی زیادی داشته است.

آنيك كوژان می گوید: قذافی حرمسرایی از زنان داشت كه در زيرزمين محل سكونت خود، در اتاق ها يا آپارتمان های  كوچك نگهداری مي شدند. این زنان که موظف بودند با لباس زیر، در هر ساعت از شبانه روز که او بخواهد، در حضور او ظاهر شوند.. آنها مورد تجاوز، ضرب و شتم، و تحت بدترین نوع تحقیر جنسی قرار گرفتند. از نظر قذافی، تجاوز جنسی یک سلاح بود … راهی برای تسلط بر زنان.

به همین ترتیب، او برخی از وزرای خود را مجبور به رابطه جنسی با خود کرد. وی همین کار را با برخی از سران قبایل، دیپلمات ها و مقامات نظامی انجام داد که می خواست بر آنها مسلط شود. قذافی که آرزو داشت “پادشاه پادشاهان” آفریقا باشد، با چندین همسر و دختران رئیس دولت های آفریقا رابطه برقرار کرد. البته او به آنها تجاوز نکرد … اما آنها را با انبوهی از پول یا جواهرات مجلل فریب داد.

>>>بیشتر بخوانید:

مرگ حسنی مبارک؛ پایان آخرین فرعون

سوال های رایج در مورد تجاوزات معمر قذافی

فکر می کنید در سفرهای رسمی معمر قذافی به اروپا کسی به او کمک کرده تا زنان را جذب کند؟

هنگامی که وی لیبی را برای مدت کوتاهی ترک کرد، بخشی از حرمسرای وی، به ویژه مابروکا چریف را با خود برد. او زنی است که هرگز از کنارش جدا نشد و همیشه همراه او بود. او مسئول تأمین زنان جوان و گاهی مردان جوان بود.

هنگامی که او به پاریس آمد، وظیفه اصلی او استخدام زنان جوان برای بازگشت آنها به لیبی بود. در طول مأموریت های پاریس، او در یک هتل بسیار معتبر در شانزه لیزه اقامت داشت. یک دیپلمات مهم فرانسوی یک بار به من گفت که [مابروکا] در حال خرید ” در پاریس است” و این بدون کمک سفارت لیبی امکان پذیر نخواهد بود

حرم سرای قذافی و روایات تکان دهنده از جنایات او

قطعا مقامات فرانسه هم اطلاعی از این عمل قذافی نداشتند زیرا اکثر مردم نمی دانستند که قذافی با چه خشونتی رفتار می کند

ثریا شخصیت اصلی تحقیق شما می گوید: “من دوست دارم زندگی جدیدی در لیبی بسازم. من تعجب می کنم که آیا این امکان وجود دارد.”
اکنون در لیبی برای زنانی که مصاحبه کرده اید شرایط به چه صورت است؟

در حال حاضر، همه چیز برای آن ها بسیار دشوار است. ثریا مخفیانه زندگی می کند، جرات نمی کند از خانه بیرون برود، او رابطه خود را با خانواده اش قطع کرده است، زیرا آن ها بسیار از او شرم دارند. برخی از برادرانش دوست دارند کشته شدن او را ببینند و مایلند خودشان این کار را انجام دهند تا شرمساری خود را از طریق “قتل ناموسی” پاک کنند. بسیاری از افراد می خواهند این زنان را به عنوان مجرم معرفی كنند … این زنان در حال حاضر از تصور افشای اسرار دردناک خود وحشت کرده اند.

چگونه آنها را متقاعد کردید که صحبت کنند؟

بسیار خوش شانس بودم که با این زنان ملاقات کردم، زیرا تعداد کمی از آنها می خواهند صحبت کنند. به ویژه، ثریا جرأت کرد به من اعتماد کند، البته به صورت گمنام

این زنان دوست داشتند روزی قذافی را به جرم جنایاتش محاکمه کنند. به عنوان مثال ثریا عصبانی بود، زیرا فهمیده بود با مرگ قذافی حتی در لیبی جدید مجبور به سکوت خواهد شد. شما می توانید در مورد همه جنایات قذافی صحبت کنید، همه رفتارهای بدی که او با زندانیان سیاسی انجام داد، اما صحبت کردن در مورد آنچه که با زنان انجام داده کاملاً ممنوع است

تجاوز جنسی و هرگونه رابطه جنسی در لیبی یک تابو است. در نتیجه، این زنان ترجیح می دهند صحبت نکنند، زیرا آنها ترس از دست دادن همه چیز مخصوصا جان خود را دارند. به همین دلیل تحقیقاتی از این قبیل ضروری است: تا روزی مجرمان و همدستان آنها مجازات شوند

قذافی و خشونت علیه زنان

گزارش های جدید نشان می دهد که خشونت علیه زنان به اینجاها ختم نمی شود و هانیبل پسر قذافی و همسر آلین اسکاف نیز شواهدی از تجاوز و آزار و اذیت دیده شده است. در خانه های ساحلی قذافی، سی.ان.ان کشف کرد که پرستار بچه هانیبل مورد ضرب و شتم، گرسنگی و سوزاندن مکرر قرار گرفته است. عکس پرستار بچه هانیبل را در این قسمت مشاهده نمایید.

>>>بیشتر بخوانید:

هم چیز در مورد زندگی صدام/حرمسرای صدام

در ماه ژوئن، از بسیاری از زنان لیبیایی خواسته شده است که برای جنگ با شورشیان به نیروهای مسلح بپیوندند. موسی ابراهیم سخنگوی دولت گفت: “ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که هر مادری که نماد عشق و آفرینش است یک بمب و یک ماشین کشتار نیز می باشد.”

Brittania.com

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=436336
  • نویسنده : راضیه قوامی
  • منبع : Washingtonpost.com

ثبت نظر

-