اگر می خواهید با راه های ترک اعتیاد آشنا شوید، این پست را از دست ندهید!

  • کد خبر : 433590
  • 20 خرداد 1400 - 11:36
اگر می خواهید با راه های ترک اعتیاد آشنا شوید، این پست را از دست ندهید!

تشخیص اعتیاد به مواد مخدر (اختلال در مصرف مواد) نیاز به ارزیابی کاملی دارد و اغلب شامل ارزیابی توسط روانپزشک ، روانشناس یا مشاور مجاز الکل و مواد مخدر است. برای ارزیابی و تشخیص از خون ، ادرار یا سایر آزمایشات استفاده می شود ، اما این یک آزمایش تشخیصی برای اعتیاد نیست. با این حال ، ممکن است از این آزمایشات برای نظارت بر درمان و بهبودی استفاده شود. برای تشخیص اختلال مصرف مواد ، بیشتر متخصصان بهداشت روان از معیارهایی در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی که توسط انجمن روانپزشکان آمریکا منتشر شده است ، استفاده می کنند.

ترک اعتیاد

درمان

اگرچه هیچ درمانی برای اعتیاد به مواد مخدر وجود ندارد ، اما گزینه های درمانی توضیح داده شده در زیر می تواند به شما کمک کند تا بر اعتیاد غلبه کنید و دور از مواد مخدر بمانید. درمان شما به داروی مصرفی و هرگونه اختلال پزشکی یا بهداشت روانی بستگی دارد. پیگیری طولانی مدت برای جلوگیری از عود بیماری مهم است.

برنامه های درمانی وابسته به روش های شیمیایی

برنامه های درمانی معمولاً موارد زیر را در بر می گیرند:

  • جلسات درمانی فردی ، گروهی یا خانوادگی
  • تمرکز بر درک ماهیت اعتیاد ، عاری از مواد مخدر و جلوگیری از شروع مجدد مصرف
  • سطح مراقبت و برنامه هایی که بسته به نیاز شما متفاوت است ، مانند برنامه هایی برای بیماران سرپایی یا بستری شده

سم زدایی

هدف از سم زدایی ، که ترک درمانی نیز نامیده می شود ، این است که شما را قادر به قطع مصرف داروی اعتیاد آور در سریعترین زمان ممکن می کند. برای برخی از افراد ، ممکن است انجام ترک درمانی به صورت سرپایی بی خطر باشد. برخی دیگر ممکن است نیاز به پذیرش در بیمارستان یا مرکز درمانی داشته باشند. ترک داروها از دسته های مختلف – مانند ضد افسردگی ها ، محرک ها یا مواد افیونی – عوارض جانبی متفاوتی ایجاد می کند و به رویکردها و عملکردهای مختلفی نیاز دارد. سم زدایی ممکن است شامل کاهش تدریجی دوز دارو یا جایگزینی موقت سایر مواد مانند متادون ، بوپرنورفین یا ترکیبی از بوپرنورفین و نالوکسون باشد.

اعتیاد

مصرف بیش از حد مواد افیونی

نالوکسان ، یک ضد اپیوئید، توسط پزشکان بخش اورژانسی به کسی که بیش از حد مصرف و به قول خودمان اوردوز کرده داده می شود. نالوکسان اثر داروهای افیونی را به طور موقت خنثی می کند. در حالی که نالوکسان سالهاست در بازار وجود دارد ، اما بسیار گران هستند. اوزیو (Evzio) یک دستگاه تزریق کوچک است که دستورالعمل های صوتی را برای راهنمایی کاربر و فرو بردن سوزن در ران برای تزریق نالوکسان ارائه می دهد. روش تزریق هرچه که باشد ، پس از استفاده از نالوکسان ، پیگیر مراقبت های پزشکی فوری باشید.

رفتار درمانی

به عنوان بخشی از یک برنامه درمان اعتیاد ، رفتار درمانی – نوعی روان درمانی – می تواند توسط روانشناس یا روانپزشک انجام شود ، یا حتی می توانید از یک مشاور مشروبات الکلی و دارویی مشاوره بگیرید. درمان و مشاوره ممکن است فردی، خانوادگی یا گروهی انجام شود. درمانگر یا مشاورممکن است:

  • به شما کمک کند تا روش هایی برای کنار آمدن با هوس مود مخدر پیدا کنید
  • راهکارهایی را برای جلوگیری از مصرف مواد و جلوگیری از شروع مصرف پیشنهاد دهد
  • از شما بخواهد پیشنهاداتی در مورد نحوه مقابله با شروع مصرف در صورت تحریک شدن بیان کنید
  • از شما بخواهد درباره موضوعات مربوط به شغل ، مشکلات حقوقی و روابط با خانواده و دوستان صحبت کنید
  • از خانواده درخواست کند تا در جلسه همراه باشند تا در ایجاد مهارت های ارتباطی بهتر و حمایت از یکدیگر به شما کمک کند
  • از شما بخواهد درباره ی سایر شرایط بهداشت روانی خود حرف بزنید

مصرف مواد مخدر

قبل از قرار ملاقات ، این موارد را آماده کنید:

  • در مورد مصرف مواد مخدر صادق باشید هنگامی که درباره مصرفتان حرف می زنید، آسان است که درباره میزان مصرف و میزان اعتیاد خود دروغ بگویید. برای دریافت ایده دقیق اینکه کدام روش درمانی می تواند مفید باشد ، با پزشک خود یا سایر متخصصان بهداشت روان صادق باشید.
  • لیستی از تمام داروها ، ویتامین ها ، گیاهان و یا سایر مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید. در مورد هرگونه داروی قانونی یا غیرقانونی که استفاده می کنید به پزشک بگویید.
  • لیستی از سوالاتی را که می خواهید از پزشک یا متخصص بهداشت روان بپرسید آماده کنید.

>>>بیشتر بخوانید:

علت اعتیاد/چه عواملی باعث گرایش به اعتیاد می شود؟

گروه های خودیاری

بسیاری از گروه های پشتیبانی خودیار ، از مدل 12 مرحله ای استفاده و به افراد معتاد به مواد مخدر کمک می کنند. پیام گروه های خودیاری این است که اعتیاد یک بیماری مزمن است و همیشه امکان شروع دوباره مصرف پس از ترک وجود دارد. گروه های حمایتی خودیاری می توانند احساس شرم و انزوا را که منجر به شروع دوباره مصرف می شود کاهش دهند. درمانگر یا مشاور مجاز می تواند به شما در یافتن گروه پشتیبانی خودیار کمک کند. همچنین می توانید گروه های پشتیبانی را در اینترنت پیدا کنید.

معتاد

درمان و پشتیبانی

غلبه بر اعتیاد وزندگی  بدون مواد مخدر به تلاش و اراده مداوم نیاز دارد. یادگیری مهارت های جدید کنار آمدن و دانستن اینکه از کجا می توانید کمک بگیرید بسیار ضروری است. انجام این اقدامات می تواند به شما کمک کند:

  • به یک درمانگر یا مشاور مراجعه کنید. اعتیاد به مواد مخدر با تعدادی از مشکلات در ارتباط است که می تواند در درمان یا مشاوره حل شود، از جمله سایر نگرانی های اساسی بهداشت روانی یا ازدواج یا مشکلات خانوادگی می باشد. مراجعه به روانپزشک ، روانشناس یا مشاور می تواند به شما کمک کند تا آرامش خاطر خود را بازیابید و روابط خود را اصلاح کنید.
  • به دنبال درمان سایر اختلالات بهداشت روانی باشید. افرادی که مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی دارند ، بیشتر به مواد مخدر روی می آورند. در صورت مشاهده علائم و نشانه های مشکلات روحی و روانی ، از یک متخصص بهداشت روان فوراً کمک بگیرید.

 

  • به یک گروه پشتیبانی بپیوندید. گروه های حمایتی می توانند در ترک اعتیاد بسیار موثر باشند. دلسوزی ، درک و تجربیات مشترک می تواند به شما کمک کند تا اعتیاد را ترک کرده و در امان بمانید.
لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=433590
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/drug-addiction/diagnosis-treatment/drc-20365113

ثبت نظر

-