علت اعتیاد/چه عواملی باعث گرایش به اعتیاد می شود؟

  • کد خبر : 433345
  • 19 خرداد 1400 - 15:30
علت اعتیاد/چه عواملی باعث گرایش به اعتیاد می شود؟

باورهای غلط در مورد سو مصرف مواد و اعتیاد در سراسر کشور رایج شده است. بسیاری از مردم معتقدند که اعتیاد یک انتخاب یا نتیجه یک رفتار انحرافی یا مجرمانه است. این باور غلط سبب ایجاد تصوری اشتباه در مورد افرادی شده است که با این شرایط دست و پنجه نرم می کنند و این می تواند کمک به آن افراد را دشوار کند.

علت اعتیاد، در واقع اعتیاد یک شرایط روحی پیچیده است که می تواند ناشی از تعدادی از عوامل بیولوژیکی، محیطی و رشد باشد، از جمله:

ژنتیک یا زیست شناسی فردی
سابقه خانوادگی اعتیاد
فشار همسالان
شرایط بهداشت روانی همزمان
آزمایش با استفاده از مواد در سنین جوانی
تجویز مشکوک
و سایر عوامل….

در زیر نحوه تاثیر این عوامل در ایجاد سو مصرف مواد و اعتیاد ذکر شده است:

علت اعتیاد
ژنتیک یا زیست شناسی فردی

علت اعتیاد، مردم در مورد استفاده یا عدم استفاده از مواد مخدر یا الکل، خود انتخابگر هستند. این انتخاب اولیه مربوط به مسئولیت شخصی است. با این حال، به محض شروع مصرف مواد مخدر یا الکل، یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده اعتیاد، ژنتیک فرد است. تحقیقات “مقاله ای از داروسازی رفتاری” نشان می دهد که ترکیب ژنتیکی فرد می تواند بر میزان حساسیت فرد به ابتلا به اعتیاد تأثیر بگذارد.

بر اساس برخی از تحقیقات، ژن های فرد می توانند با چگونگی واکنش سیستم دوپامین فرد که همان مرکز لذت و پاداش مغز است ارتباط برقرار کنند. برای برخی از افراد، معتاد شدن به این مواد بسیار آسان است. برای دیگران، این امر سخت تر است. بیشتر اینها به شرایط ژنتیکی فرد بستگی دارد. در حقیقت، انستیتوی ملی سو مصرف مواد مخدر گزارش داده است که برخی دانشمندان ۴۰ تا ۶۰ درصد از خطر ابتلا به اعتیاد را در ژنتیک تخمین می زنند

با این وجود، تحقیقات در این زمینه ادامه دارد تا در مورد چگونگی ویژگیهای جسمی افراد در ایجاد خطر اعتیاد بیشتر بدانیم.

علت اعتیاد

 

سابقه خانوادگی اعتیاد

علت اعتیاد، ژنتیک تنها راهی نیست که در آن خانواده و اعضای آن به اعتیاد دچار شوند. اگر سابقه سو مصرف مواد مخدر یا الکل در خانواده وجود داشته باشد، به احتمال زیاد سایر اعضای خانواده به مشکل دارویی یا الکلی مبتلا خواهند شد. همانطور که در روانشناسی امروز توضیح داده می شود، ابتلا به اعتیاد فقط به دلیل ارتباط ژنتیکی نیست. تماشای اعضای خانواده که با چرخه اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند و تلاش برای ترک مواد مخدر می تواند ناخودآگاه یا آگاهانه بر تصمیم فرد برای شروع استفاده از مواد مخدر تأثیر بگذارد، و باعث شود این فرد چرخه را تجربه کند

عوامل دیگر می توانند تأثیر تقویت کننده یا کاهش دهنده بر این امر داشته باشند. این عوامل می تواند شامل هر دو عامل محیطی باشد، مانند اینکه شخصی چه زمانی را در خارج از خانواده می گذراند. سایر عوامل بیولوژیکی، مانند اختلالات اساسی سلامت جسمی یا روانی؛ یا عوامل رشد، از جمله آزمایش با مواد مخدر در سنین جوانی.

فشار گروه یا هم سن و سالان

علت اعتیاد، عامل اصلی محیط زیست در ایجاد اعتیاد این است که آیا دوستان و محافل اجتماعی فرد به طور منظم به مصرف مواد روی می آورند یا نه. اگر فرد هنگام استفاده با دوستان خود احساس فشار در استفاده از مواد مخدر یا الکل داشته باشد، این می تواند آغاز عادت باشد که ممکن است منجر به سو مصرف مواد شود. سوء مصرف، به نوبه خود می تواند در افراد مستعد به اعتیاد تبدیل شود. این چرخه ممکن است.

هنگامی به وجود آید که فرد با گروهی از دوستانش که درمورد رفتارهای مصرف مواد مخدر بسیار مستعد هستند و فرد را تشویق به استفاده از مواد می کنند، اتفاق افتد. و این اتفاق ممکن است برای افرادی هم که از نظر اجتماعی بی دست و پا هستند و شروع به استفاده می کنند اتفاق بیفتد زیرا فکر می کنند ممکن است استفاده از مواد به آن ها کمک کند بهتر رفتار کنند.

مرک مانولز می گوید این اتفاق می تواند برای شخصی بیفتد که به طور مرتب از مواد مخدر یا الکل استفاده می کند و استفاده مکرر سبب ایجاد تحمل بیشتر بدن می شود. در این حالت بدن به مقدار ماده مصرفی فرد عادت کرده و کمتر و کمتر به آن واکنش نشان می دهد. در نتیجه، ممکن است فرد مقدار ماده مورد استفاده یا تعداد دفعات مصرف آن را افزایش دهد. در حالی که تحمل لزوماً منجر به اعتیاد نمی شود، اما اگر این چرخه تا حدی ادامه یابد که فرد بدون استفاده از این ماده نتواند احساس خوبی داشته باشد، ممکن است اعتیاد ایجاد شود.

سیگار کشیدن

 

شرایط روحی همزمان

افرادی که با سایر شرایط بهداشت روانی مانند افسردگی یا اضطراب دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است شروع به استفاده از داروها یا الکل به عنوان نوعی خود درمانی کنند. این بدین معنی است که استفاده از این مواد به کاهش احساسات منفی مرتبط با وضعیت سلامت روانی کمک می کند، بنابراین فرد برای جلوگیری از این علائم به استفاده خود ادامه می دهد.

مصرف دارو می تواند به استفاده منظم، مکرر از این ماده یا سوء استفاده از ماده ای تجویز شده منجر شود که می تواند بر سیستم دوپامین و سایر مغز تأثیر بگذارد تا منجر به ایجاد اعتیاد شود. برخی تحقیقات حتی نشان می دهد که تحت برخی شرایط ممکن است فرد به احتمال زیاد از نوع خاصی از دارو استفاده کند. به عنوان مثال، یک مطالعه از روانپزشکی ( BMC) نشان می دهد که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی زمینه ای ممکن است بیشتر از کوکائین استفاده کنند. بر این اساس که افرادی که از آن استفاده می کنند فکر می کنند مصرف مواد باعث تمرکز بهتر آنها می شود و علائم اختلال همزمان را تسکین می دهد.

به همین دلیل، مهم است که درک کنیم آیا فردی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند، دارای یک اختلال اساسی بهداشت روانی است یا خیر. و سپس می توان این دو بیماری را با هم درمان کرد. در غیر اینصورت، احتمالاً توانبخشی نتیجه مثبتی ندارد.

آزمایش با استفاده از مواد در سنین جوانی

عوامل رشد در اعتیاد مبتنی بر این واقعیت است که سوء مصرف مواد مخدر می تواند حتی اثرات مخرب بیشتری بر روی مغز در حال رشد نسبت به مغز بزرگسالان بگذارد. به همین دلیل، حتی آزمایش مواد مخدر یا الکل در سنین پایین این احتمال را دارد که جوانان مبتلا بعداً دچار مشکل اعتیاد شوند.

موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر (NIDA) می گوید: اگر افراد قبل از ۱۸ سالگی شروع به استفاده از مواد مخدر یا الکل کنند، احتمال ابتلای آنها به اختلال در مصرف مواد بیشتر است. بعلاوه، تا زمان رسیدن به سن ۲۰ سالگی احتمال ابتلای آنها به این اختلال وجود دارد.

نوجوانان به احتمال زیاد پس از آزمایش مواد شروع به استفاده منظم از ان ها می کنند زیرا مغز آنها متفاوت از مغز بزرگسالان است. براساس اطلاعات (علم زندگی) نوجوانان به جای عوامل دیگر، بیشتر براساس پاداش درگیر در عمل تصمیم می گیرند. این می تواند احتمال بروز رفتارهای سوء مصرف مواد مخدر در جوانان را که منجر به اعتیاد می شود، بیشتر کند.

معتاد شدن

 

روش های تجویز مشکوک و سایر عوامل

علت اعتیاد، عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند منجر به اعتیاد شود که ارتباط کمتری با فرد مورد نظر و بیشتر مربوط به خود داروها باشد. به عنوان مثال، برخی از داروها مانند بنزودیازپین ها در صورت استفاده طولانی مدت به احتمال زیاد منجر به اعتیاد می شوند. تحقیقات انجام شده توسط ( نیدا) نشان می دهد که بنزوها به عنوان مزاحمی در سیستم دوپامین عمل می کنند، که می تواند منجر به رفتارهای اعتیاد آور با گذشت زمان شود. به همین دلیل، متخصصان پزشکی توصیه می کنند که این داروها فقط برای مدت زمان کوتاه استفاده شوند.

با این حال، برخی از پزشکان از این مشکل آگاهی ندارند و ممکن است دوره های طولانی مدت این داروها را تجویز کنند، که می تواند باعث شود بیماران به مرور دچار اعتیاد شوند. اگر بدن فرد نسبت به این مواد تحمل پذیر شود و شروع به سوء استفاده از داروها، افزایش دفعات یا دوزها کند، این امر می تواند به شدت خطرناک باشد.

>>>بیشتر بخوانید:

چگونه بر وسوسه پس از ترک اعتیاد غلبه کنیم؟

امید به درمان

علت اعتیاد ممکن است با وابسطه به دلایل مختلفی باشد. با این حال، مهم نیست که دلیل آن چه باشد. کمک به شکستن چرخه اعتیاد از طریق درمان مسئولیت پذیر و مبتنی بر تحقیق در یک مرکز معتبر است. چنانچه فردی تحت درمان قرار گیرد، این امکان وجود دارد که یاد بگیرند علل سوء مصرف مواد مخدر خود را مدیریت کنند و قدم در مسیر بهبودی گذارند. امید به روزی که این بیماری خانمان سوز از تمام خانواده ها برداشته شود.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=433345
  • نویسنده : راضیه قوامی
  • منبع : Sunrisehouse.com

ثبت نظر

-