آشنایی باموسیقیدانان مشهور جهان/از باخ تا موتسارت

  • کد خبر : 432195
  • 14 خرداد 1400 - 9:11
آشنایی باموسیقیدانان مشهور جهان/از باخ تا موتسارت

بدون شک در هریک از ادوار تاریخی فرهنگ های مختلف، افراد به نام و صاحب سبکی  بوده اند که در زمینه موسیقی ظهور کرده و آفریننده آثار در یاد ماندنی شده اند .این مقاله سعی دارد به طور مختصر بر چگونگی فعالیت و ورود موسیقیدانان به عرصه موسیقی بپردازد. با معرفی موسیقیدانان مشهور با ما همراه باشید.
تاریخ هنر موسیقی غرب به دوره های سبک شناختی زیر تقسیم می شود:

قرون وسطا(۱۴۵۰-۴۵۰)
رنسانس(۱۶۰۰ـ۱۴۵۰)
باروک(۱۷۵۰-۱۶۰۰)
کلاسیک(۱۸۲۰-۱۷۵۰)
رمانتیک(۱۹۰۰-۱۸۲۰)
آغاز سده بیستم تا ۱۹۵۰
از ۱۹۵۰تا امروز.

گیوم دوماشو:

موسیقیدانان مشهور/ موسیقی دان و شاعر فرانسوی متعلق به قرون وسطا می باشد.ماشو یک کشیک بود و دربار خانواده های سلطنتی صاحب منصب بود.زمانی که ماشو ۶۰ ساله بود عاشق زنی زیبا، جوان و اشراف زاده شد که ۱۹ سال بیشتر نداشت. این دو سال ها عشق خود را با نامه های عاشقانه به هم ابراز می کردند، اما در نهایت دریافتند که تفاوت سنی شان اجازه دوام چنین عشقی را به آنها نخواهد داد. در نتیجه این عشق ناکام ماند و به سرانجام نرسید . ماشو این عشق را در بزرگ ترین شعر روایی خود به نام “افسانه حقیقی” جاودان ساخت.
مضمون بیشتر آثار ماشو عشق و آواز های عاشقانه است.اثر “من نیز چون آنم” آوازی ست لطیف درباره قدرت عشق. حزن و اندوه دلنشین این آواز، جهان فنا شده و عشق پرشکوه قرون وسطا را باز می آفریند.
اثر  “مَس نوتردام”  یکی از آثار شناخته شده ی قرون وسطا نیز ساخته ماشو می باشد.اصطلاح مَس در موسیقی به معنی یک فرم از آهنگسازی روحانی و مقدس است.(موسیقی مذهبی)

یوهان سباستین باخ

شاهکار های باخ اوج موسیقی باروک را نشان می دهند. باخ از اجدادی می آمد که همگی موسیقیدان شهر یا ارگ نواز کلیسا بودند. در مهمانی های سالانه آنها گاهی بیش از صد تن از باخ ها برای اجرای موسیقی گرد می آمدند.
جالب این که یوهان پدر ۲۰ فرزند بود که ۹ تن آن ها زنده ماندند و چهار تن شان آهنگسازان مشهور شدند.باخ شاید نخستین درس های موسیقی را در زادگاهش آیزناخ آموخت.
۹ ساله بود که پدر و مادرش درگذشتند و یوهان با برادرش زندگی کرد.در ۱۸ سالگی ارگ نواز شهر آرنشتات شد.در ۲۳ سالگی با باربارا دختر عمویش ازدواج کرد.

موسیقیدانان مشهور/سباستین باخ
در سال ۱۷۲۰ همسرش درگذشت و او را با ۴ کودک خردسال تنها گذاشت.او مجدد در ۳۶ سالگی با آواز خوان ۲۱ ساله در دربار کوتن، ازدواجی همراه با سعادت داشت.باخ مردی بسیار مذهبی بود که عبارت “فقط خداوند در خور ستایش است”شعار او بود.در سال های دهه ۱۷۵۰ بینایی او کاهش یافت و در ۱۷۵۰، سال مرگش، نابینا از دنیا رفت.موسیقی باخ تا سالها بعد از مرگش متروک ماند. اما چند تن از آهنگسازان نسل بعد به نبوغ او پی بردند و از آن پس، موسیقی باخ خوراک روزانه اندیشه و احساس هر موسیقیدان جدی بوده است.

باخ با مجموعه “شش کنسرتوی براندنبورگ “خود، نام اشراف زاده ای آلمانی را که مرزبان براندنبورگ بود جاودانه کرده است. باخ این حاکم را در ۱۷۱۸ زمانی دیدار کرد که سرپرستی موسیقی را در خدمت یک حامی دیگر بر عهده داشت. حاکم که  عاشق موسیقی بود از باخ درخواست تصنیف آثار تازه کرد. سه سال بعد باخ این کنسرتوهای براندنبورگ را برایش فرستاد.این کنسرتوها برای ارکستر  شاهزاده ای که باخ در استخدام او بود ساخته شد و به اجرا در آمد.
باخ صدها “فوگ” را به نگارش در آورده است. فوگ فرمی مهم و بنیادی در موسیقی باروک است. در دوره باروک مهارت در ساختن فوگ برای آهنگسازان بسیار ضروری بود.

کلودیو مونته وردی

مونته وردی از بزرگ ترین آهنگسازان دوره آغازین باروک، در ایتالیا زاده شد. ۲۱ سال نخست به عنوان آواز خوان و نوازنده ویولا و بعد در مقام سرپرست موسیقی در دربار شهر مانتوآ بود. برای این دربار مونته وردی قدیمی ترین شاهکار اپرایی یعنی ” اورفئو”(ارفئو موسیقیدان با ذوق یونانی است) را آفرید.
در مانتو آ آهنگسازی پیشرو بود اما دستمزد و حرمت وی ناچیز بود .

موسیقیدانان مشهور/کلودیو مونته وردی
او چنین نوشته است: “هرگز بیش از هنگامی که باید برای گرفتن حقوق به گدایی نزد خزانه دار می رفتم تحقیر نشده ام”در ۱۶۱۳ وضع زندگی اش بهبود یافت چرا که سرپرست موسیقی کلیسای سان مارکو شده بود.  او سی سال در کلیسا ماند و در سال ۱۶۴۳ مرگش فرا رسید. مونته وردی در ۷۵ سالگی آخرین اپرایش به نام “تاج گذاری پوپایا” را آفرید.مونته وردی خواستار موسیقی پر احساس بود. او نخستین آهنگسازی بود که شاهکار های اپرایی آفرید.

هنری پورسل

موسیقیدانان مشهور/ پورسل بزرگترین آهنگساز انگلیسی است. در لندن زاده شد و پدرش موسیقی دان دربار بود. ده ساله بود که آواز خوان گروه همسرایان سلطنتی شد . او در ۱۸ سالگی آهنگساز ارکستر زهی پادشاه، و بعد از آن آهنگساز کلیسای “وست مینستر” و در سال های بعد ارگ نواز کلیسای سلطنتی شد. عمر کوتاهی داشت و پس از مرگ در ۳۶ سالگی، زیر ارگ کلیسای  وست مینستر به خاک سپرده شد.
پورسل در تمام فرم های موسیقایی مرسوم در انگلستان پایان سده هفدهم استاد بود. “دیدو آینیاس”  تنها اپرای تمام عیار اوست. طوری که عالی ترین اپرا به زبان انگلیسی شناخته شده است.

هنری پورسل

لودویگ وان بتهوون

بتهوون از موسیقیدانان مشهور در نظر بسیاری، تجسم والا ترین حد نبوغ موسیقایی است. جایگاه او در موسیقی قابل مقایسه با جایگاه شکسپیر در ادبیات و میکلانژ در پیکره سازی است. او در بیان موسیقایی قلمرو تازه ای گشود.بتهوون در سال ۱۷۷۰ در آلمان متولد شد. او نیز مانند باخ و موتسارت برخواسته از تباری موسیقیدان بود. پدرش آواز خوان دربار بوو.در ۱۶ سالـگی برای بداهه نوازی در حضور موتسارت به وین رفت.

۲۹ سال بیشتر نداشت که دچار نخستین عارضه های ناشنوایی شد که برایش بحران روانی آفرید. آثاری که بتهوون پس از بحران روانی اش آفرید، نیرویی تازه و روحی قهرمان دارند. او سنفونی عظیم شماره ۳، سنفونی “اورییکا” را آفرید.اثری که نقطه عطف تاریخ موسیقی شد.

لودویگ وان بتهوون
بتهوون آثار شکسپیر را فراوان خوانده بود اما در جمع و تفریق ساده دچار مشکل می شد. گرچه در آهنگسازی نظم ویژه داشت، اما سر و وضعش ژولیده بود و در خانه های بسیار شلوغ زندگی می کرد.
بتهوون بار ها عاشق زنان اشراف زاده شد و دل برید چرا که هرگز نتوانست رابطه پایدار با هیچ کدام داشته باشد.او در ۴۴ سالـگی از نوازندگی در حضور جمع  چشم پوشید.

آرکانجلو کورِلی

در حدود سال ۱۷۰۰ میلادی، کورلی برجسته ترین ویولونیست و آهنگساز ایتالیایی آثار زهی بود. او بیشتر دوران بزرگسالی را در رُم گذراند. کورلی معلم برخی از موسیقیدانان برجسته زمان خود بود. او تکنینک مدرن نواختن ویولون را بنیان نهاد. کورلی شخصیتی آرام و متین داشت اما طبق روایات ذکر شده هنگام نواختن  ویولون چهره اش از شکل می افتاد، چشمانش به سرخی آتش می شد و چنان در حدقه می چرخید که انگار در رنج رست و پا می زند.

آرکانجلو کورِلی

آنتونیو ویوالدی

ویوالدی از موسیقیدانان مشهور ایتالیایی در ونیز زاده شد. پدرش نوازنده ویولون در کلیسا ی سان مارکو بود. او دنیوزر موسیقی  به مدت یک سال کشیش بود که بعد از آن پیشه روحانی را رها کرد.وی بیشتر عمر خود را  به عنوان معلم ویولون، آهنگساز، رهبر ارکستر در موسسه نگهداری دختران یتیم سپری کرد.محبوبیت ویوالدی پیش از مرگ در ۱۷۴۱ کاستی گرفت و در فقر جان سپرد.شهرت ویوالدی بیشتر به خاطر خلق حدود ۴۵۰ “کنسرتو گروسو” و کنسرتو سولو است.

>>>بیشتر بخوانید:

آشنایی با اصطلاحات موسیقی

آنتونیو ویوالدی

گئورگ فریدریش هندل

هندل، استاد اپرای ایتالیایی و اوراتوریوی انگلیسی، در آلمان زاده شد. پدرش آرایشگر بود و می خواست پسرش به تحصیل حقوق بپردازد. هندل در ۹ سالـگی استعداد چشمگیر خود را نشان داد و در نهایت پدرش اجازه داد که به موسیقی بپردازد. او روز به روز در عرصه موسیقی پیش  می رفت  و شگفتی می آفرید .
هندل در سال ۱۷۵۳ به طور کامل نابینا بود، اما باز هم به اجرا می پرداخت. در سال ۱۷۵۹ سه هزار تن در مراسم خاکسپاری اش در کلیسای وست مینستر شرکت کردند.او ثروتمند و بخشنده و سر سخت  بود و فراتر از همه آهنگسازی ماهر بود که حس دراماتیک اش همتایی نداشت.

گئورگ فریدریش هندل

ولفگانـگ آمادئوس موتسارت

موتسارت ازموسیقیدانان مشهور که یکی از شگفت آور ترین کودکان اعجوبه تاریخ در سالتسبورگ اتریش زاده شد. ۶ ساله بود که کلاوسن و ویولون می نواخت و نت خوانی می کرد، در ۸ سالگی سنفونی نوشت. در ۱۲ سالگی نخستین اپرایش را ساخت. پدرش موسیقی دان بود.
طنز تراژیک زندگی موتسار ت آن بود که “او بیشتر به عنوان پسرکی اعجوبه مورد تحسین قرار گرفت تا در مقام یک موسیقیدان بزرگسال”موتسارت در سال ۱۷۹۱ اندکی پیش از فرا رسیدن ۳۶ امین سالروز تولدش بر اثر تب روماتیسم درگذشت.

ولفگانـگ آمادئوس موتسارت

در عرصه موسیقی غرب افراد دیـگری چون :یوزف هایدن، فرانتز شوبرت، روبرت شومان، کلارا ویک شومان، فردریک شوپن، پتر ایلیچ چاکوفسکی، ریشارت واگنر، و…. ظهور کرده و در عصر خود پیشرو بوده اند. افرادی که هر کدام به طریقی هنر زیبای موسیقی را راهی برای ابراز احساس و قلیان درونی خود برگزیده و شـگفتی آفریدند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=432195
  • نویسنده : ثمین شعفی
  • منبع : درک و دریافت موسیقی

ثبت نظر

-