فواید رابطه جنسی /آرامش و تاثیر رابطه جنسی بر مغز انسان

  • کد خبر : 428174
  • 25 اردیبهشت 1400 - 19:00
 فواید رابطه جنسی /آرامش و تاثیر رابطه جنسی بر مغز انسان

امروزه فواید رابطه جنسی (فواید سکس) مورد توجه بسیاری از روانشناسان بخصوص در رابطه با روابط زن و شوهر قرار دارد. رابطه جنسی تاثیرات زیادی بر بدن و خلق و خوی شما دارد و از همه بیشتر تاثیر آن بر مغز شماست که از آن طریق دردهای شما را کاهش می دهد و آرامش را به شما می دهد. رابطه جنسی چه تاثیری روی مغز انسان دارد؟درک این که چگونه رابطه جنسی بر مغز شما تاثیر می گذارد، می تواند باعث شود شما خواب بهتری داشته باشید‌ و ممکن است سلامت دیگر اعضای بدن شما را هم ارتقاء دهد.

فواید رابطه جنسی

فواید رابطه جنسی(فواید سکس)

۱) رابطه جنسی مانند مواد مخدر عمل می کند.

رابطه جنسی احساس رضایت بخشی به ما می دهد. به همین علت است که به آن تمایل داریم، دوست داریم و مدت زمان زیادی را برای پیدا کردن شریک زندگی مان صرف می کنیم. لذتی که از رابطه جنسی می بریم تا حد زیادی به آزاد شدن دوپامین dopamine، یک انتقال دهنده عصبی که مرکز پاداش مغز reward center را فعال می کند، مربوط می شود.
دوپامین همچنین یکی از مواد شیمیایی است مسئول سست بودن بسیاری افراد در مقابل مواد مخدر است.به گفته دکتر تیموتی فانگ Timothy Fong دانشیار روان پزشکی در دانشکده پزشکی UCLA’s David ” مصرف کوکائین و داشتن رابطه جنسی حس یکسانی ندارد ولی هر دو مناطق مشابهی از مغز را گرفتار می کنند به همان خوبی مناطق مختلف مغز.”  کافئین، نیکوتین و شکلات هم بخش پاداش مغز را تحریک می کنند.

۲) رابطه جنسی بهترین درمان برای افسردگی است.

در سال دو هزار مطاله ای در دانشگاه آلبانی روی سیصد زن انجام شد و مشخص شد زنانی که بدون کاندوم رابطه جنسی داشته اند نسبت به زنانی که از کاندوم استفاده می کردند، علائم افسردگی کمتری دارند. محققان این فرضیه را ارائه دادند که، ترکیبات مختلف در مایع منی، از جمله استروژن و پروستاگلاندین دارای خواص ضد افسردگی هستند، که بعد از رابطه جنسی جذب بدن می شوند. ( البته این نتایج را برای سایر موارد اصلاح کردند مثل بودن در یک رابطه جدی یا رابطه جنسی دهانی که شامل این تحقیق نمی شود ). البته استفاده از کاندوم برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی حتما باید مورد استفاده قرار گیرد و فقط در صورتی که از سلامت شریکتان اطمینان کامل داشته باشید می توانید استفاده از آن را کنار بگذارید.

قرص

پروستاگلاندین‌ها:

یکی از مهمترین واسطه‌های التهاب می باشند و مهار ساخت آنها توسط داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی(مانند بروفن موجب کاهش التهاب می شود. این واسطه‌ها همچنین در انقباض رحمی در هنگام زایمان، افزایش حرکات روده، بهبود دفاع مخاطی معده و افزایش جریان خون کلیوی نیز نقش دارند که این نقش ها مبنای ساخت داروهای متعددی قرار گرفته است.

۳) در بعضی اوقات رابطه جنسی می تواند باعث افسردگی شود.

اما یک سوال، این احساس خوبی که مواد شیمیایی در طول رابطه جنسی به بدن می دهند آیا بعد از آن هم ادامه دارد؟

بعد از بررسی هایی که دانشمندان انجام داده اند متوجه شده اند مساله ای تحت عنوان افسردگی بعد از رابطه جنسی وجود دارد ( اصطلاح فنی: بی قراری مقاربت postcoital dysphoria) حدود یک سوم از زنان شرکت کننده در مطالعه در دوره ای از زندگی احساس غم و اندوه بعد از رابطه جنسی را گزارش کرده بودند. که ممکن است به دلیل احساس پشیمانی یا اجبار برای رابطه جنسی باشد به همین دلیل محققان نتوانستند دلیل قطعی ای برای این مساله بدست آورند.

حال سوال این جاست که آیا رابطه جنسی می تواند مانند یک داروی ضد افسردگی عمل کند‎؟

فواید رابطه جنسی

۴) چرا پس از رابطه جنسی دردها کمتر می شود؟

وقتی سردرد دارید رابطه جنسی را کنسل نکنید. تحقیقات نشان داده اند که رابطه جنسی علایم سردرد را کاهش می دهند. در یک مطالعه در سال دو هزار و سیزده در آلمان، شصت درصد شرکت کنندگان که میگرن داشتند و سی درصد که مبتلا به سردردهای خوشه ای بوده اند گزارش دادند که حین رابطه جنسی سردردشان کاهش یافته یا کلا از بین رفته است.

طبق تحقیقات محققان مشخص شده خانم هایی که نقطه جی G-spot آنها تحریک شده باشد آستانه تحمل دردشان بالا می رود. دانشمندان این اثر را به اکسی توسین Oxytocin نسبت داده اند، که هورمون پیوند هم نامیده می شود که باعث می شود مادر و نوزاد باهم رابطه احساسی داشته باشند و دارای خواص کاهش درد است.

میزان اکسی‌توسین مغز زنان پس از رسیدن به اوج لذت جنسی

رابطه مدت اوج لذت جنسی(ارگاسم) ومیزان اکسی‌توسین مغز زنان

همچنین هورمون اکسی‌توسین Oxytocin که یک هورمون نوروهیپوفیزیال است در پستانداران وجود دارد. اکسی‌توسین به صورت طبیعی در زیر نهنج تولید و در هیپوفیز خلفی ذخیره می‌شود و نقش اساسی در ارتباط عاشقانه، تولیدمثل جنسی و قبل و بعد از زایمان دارد. مطالعات هم‌چنین نشان داده که اکسی‌توسین در بسیاری از رفتارها از جمله اوج لذت جنسی، شناخت اجتماعی، جفت‌پیوندی، اضطراب و رفتارهای مادرانه نقش دارد.

۵) چرا رابطه جنسی می تواند حافظه ما را پاک کند؟

هر ساله کمتر از هفت نفر در صد هزار نفر ” فراموشی گذرای سراسری ” را تجربه می کنند. یک فراموشی ناگهانی اما موقت که می تواند به هر بیماری عصبی دیگری نسبت داده شود. این نوع فراموشی می تواند در رابطه جنسی شدید، استرس عاطفی، درد، آسیب جزئی به سر، فرایند های پزشکی و پریدن در آب سرد یا داغ، ایجاد شود. فراموشی می تواند چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. در یک حادثه شخص نمی تواند خاطرات جدید یا خاطرات اخیر را به یاد بیاورد. خوشبختانه به نظر می رسد عوارض پایداری در این زمینه وجود ندارد.

تقویت مغز

۶) رابطه جنسی حافظه ما را تقویت می کند؟

اگر جزو موجودات جونده باشید رابطه جنسی می تواند باعث تقویت حافظه شما شود. در مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ مشخص شده، جوندگانی که ۱۴ شب متوالی شبی یک بار رابطه جنسی داشته اند در مقایسه با جوندگانی که فقط یک شب رابطه جنسی داشته اند، نورون های بیشتری در منطقه هیپوکامپوس hippocampus مغزشان رشد کرده، منطقه ای در مغز که با حافظه در ارتباط است. این یافته ها توسط یک مطالعه دوم و روی موش ها هم تایید شد. ولی هنوز اثبات تاثیر رابطه جنسی منظم بر حافظه انسان انجام نشده است ( ولی شما می توانید این امیدواری را به خود بدهید. )

۷) فواید سکس/ بدست آوردن آرامش با رابطه جنسی

مطالعه ای که رابطه جنسی مکرر موش ها را به تقویت مغز ارتباط داده بود مشخص کرد که این موش ها استرس کمتری دارند. این مسئله بر روی انسان هم تاثیر گذار است. یک مطالعه نشان داد افرادی که رابطه جنسی داشته اند نسبت به افرادی که رابطه نداشته اند یا به شکل دیگری خود را ارضا کرده اند، پاسخ بهتری به شرایط استرس زا از قبیل سخنرانی عمومی داشته اند.

چگونه می شود که رابطه جنسی استرس را کاهش می دهد؟

رابطه جنسی می تواند با کاهش فشار خون استرس را در شما کم کمد.

رابطه جنسی

۸) بعد از رابطه جنسی شما خواب آلود می شوید.

رابطه جنسی ظاهرا مردها را بیشتر از زنان خواب آلود می کند، چرا؟
تحقیقات نشان داده که:
بخشی از مغز تحت عنوان قشر جلوی مغز بعد از انزال، ضخامتش کاسته شده که این عمل همراه با انتشار اکسی توسین و سروتونین است که به عنوان سندرم ” به پشت چرخیدن و خوابیدن ” شناخته می شود.
آیا نداشتن رابطه جنسی می تواند باعث تغییر میل جنسی شود؟

قطع شدن رابطه جنسی منجر به کاهش میل جنسی یا در برخی افراد باعث افزایش میل جنسی می شود. برخی افراد به دلیل نداشتن رابطه جنسی میلشان نسبت به حالت معمولی افزایش پیدا می کند ولی برخی افراد برعکس بوده و میلی جنسیشان کاهش پیدا می کند.

شاید از ان دسته ادم ها باشید که دیگر به فکر رابطه جنسی نباشید یا اصلا به آن فکر نکنید.

با ترک رابطه جنسی ممکن است بیشتر احساس افسردگی(Depression) کنید.
بخشی از رابطه جنسی فیزیکی است و بخشی ذهنی. افراد در زمان رابطه جنسی معمولا تماس پوست به پوست دارند که یکی از نیازهای اولیه فردی برای احساس آرامش است. مثل ارتباط نوزاد با مادر. ارتباط جنسی به شریک زندگی شما حداکثر میزان لمس و تماس پوست ممکن را می دهد که می تواند به عنوان یک تنظیم کننده احساسات عمل کند و منجر به ترشح هورمون اکسی توسین oxytocin یا هورمون احساس خوب شود ضمن این که با بالا رفتن سطح اندورفین endorphins به بهبود روحیه شما کمک می کند. بدون بهره گیری از این بهبود دهنده طبیعی هورمون ها احتمال این که احساس خستگی و افسردگی بیشتر داشته باشید زیاد است البته این افسردگی یک بیماری واقعی محسوب نمی شود.

>>>بیشتر بخوانید:

نداشتن رابطه جنسی مفید است یا مضر؟

رابطه شاد

قطع رابطه جنسی میزان استرس را در افراد تغییر می دهد.

مثل سایر اثرات روانی قطع رابطه جنسی این مورد هم در افراد مختلف، تفاوت دارد. افرادی که استرس کمتری دارند تمایل بیشتری به رابطه جنسی دارند ولی خلاف آن هم امکان پذیر است. رابطه جنسی یک عامل کاهش دهنده استرس است و قطع شدن آن به صورت خود به خود سطح استرس را بالا می برد. مطالعه کوچکی که در اسکاتلند انجام شد نشان داد که سطح فشار خون در پاسخ به استرس در افرادی که رابطه جنسی دارند کمتر است.

و این نوسان دارد، در برخی موارد رابطه جنسی برای برخی از زنان استرس زا است. ممکن است به دلیل دردناک بودن یا مشکلات ذهنی دیگر باشد.

از فواید سکس اینکه با انجام رابطه جنسی، احتمال عفونت های مجاری ادراری کاهش پیدا می کند.

وقتی رابطه جنسی نداشته باشید احتمال ابتلا به عفونت های مجاری ادراری کاهش می یابد چون احتمال انتقال باکتری ها ازسمت مقعد به مجاری ادراری کمتر می شود.

نداشتن رابطه

آیا نداشتن رابطه جنسی امکان دارد باعث شود که هوش انسان کم شود؟

با مطالعاتی که دانشمندان انجام داده اند داشتن رابطه جنسی عملکرد مغز و رشد سلول های مغزی را بهبود می دهد. این موضوع به عنوان یک تحقیق اولیه نتیجه جالبی ارائه داد ولی هنوز برای این که بگوییم قطع رابطه جنسی اثر عکس می گذارد، زود است.

فواید رابطه جنسی/ رابطه جنسی باعث حفظ ظرفیت فیزیکی

اگرچه برخی از زنان یائسه ممکن است در دراز مدت با قطع رابطه جنسی قابلیت جسمی خود را از دست بدهند ولی به طور کلی بدن شما به یاد دارد که چگونه زمانی خودش را با رابطه جنسی وفق داده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=428174
  • نویسنده : نرگس قوامی

ثبت نظر

-