سکس در خواب یا سکسومنیا چیست؟/درمان

  • کد خبر : 427636
  • 21 اردیبهشت 1400 - 10:08
سکس در خواب یا سکسومنیا چیست؟/درمان

سکسومنیا یا سکس در خواب زمانی اتفاق می افتد که شخص خواب است. جدید ترین تحقیقات نشان داده است که سکسومنیا طی حرکات آهسته چشم اتفاق می افتند ( nrem), چرخه ای از خواب که هنوز خواب او عمیق نشده و فاقد رویا است.خواب های جنسی نوعی از سکسومنیا محسوب نمی شوند زیرا به غیر از تحریک و انزال شامل اعمال یا رفتارهای جسمی نمی شوند.

سکسومنیا چیست؟

سکسومنیا نوعی پارازومنیا در نظر گرفته می شود، یک فعالیت، رفتار یا تجربه غیرطبیعی که در هنگام خواب عمیق اتفاق می افتد. اما بسیاری از حقایق مربوط به سکسومنیا، مانند علت دقیق آن، انواع علائم و شیوع آن، هنوز درک نشده است.

سکسومنیا یک وضعیت نسبتاً جدید است، اولین مورد رسمی در سال ۱۹۸۶ گزارش شده است. و طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ ،فقط ۹۴ مورد رابطه جنسی خواب در سراسر جهان ثبت شده است و این تعداد بسیار کمی است. یکی از دلایل نادر بودن این موضوع شاید خجالت و شرمندگی است که افراد از بروز این حالت دارند و توضیح آن برای فرد مقابل کمی دشوار است. مطالعه طولانی مدت خواب های جنسی بسیار دشوار است زیرا به طور تصادفی در طول شب اتفاق می افتد.

سکس در خواب

علائم

سکسومنیا غالباً باعث خود لمسی یا حرکات جنسی می شود، اما همچنین می تواند باعث شود که یک فرد صمیمیت جنسی با افراد دیگر را ناآگاهانه جستجو کند. سکسومنیا ممکن است همزمان با سایر فعالیت های پاراسومنیا مانند راه رفتن در خواب یا صحبت کردن نیز رخ دهد.

گاهی اوقات یک شریک زندگی، هم اتاقی یا والدین هستند که ابتدا علائم بیماری را متوجه می شوند. شرکای جنسی همچنین ممکن است متوجه شوند که همسر آنها به طور غیرطبیعی میزان پرخاشگری جنسی را افزایش داده و به طور تصادفی در شب تحرکات جنسی را افزایش می بخشد.

علائم متداول سکسومنیا عبارتند از:

نوازش یا مالش
نفس کشیدن
تنفس شدید و ضربان قلب افزایش می یابد
تعریق شدید
تحریک لگن
محرک پیشگویی با کسی
رابطه جنسی
ارگاسم خود به خود
فراموشی وقایع جنسی
خیره یا خیره نگاه شیشه ای در هنگام حوادث
عدم واکنش به محیط خارج
دشواری بیدار شدن حین حوادث وقتی فرد خواب است.
بی میلی به حوادث روزانه وقتی کاملا فرد بیدار است.
آگاهی یا سخن گفتن در خواب

جدا از علائم جسمی که در روز مشاهده می شود، خواب جنسی می تواند پیامدهای مضر عاطفی، روانی و اجتماعی داشته باشد.

سکس در خواب

محرک ها

با پارازومنیای دیگر، مانند راه رفتن در خواب، به نظر می رسد که سکسومنیا در اثر اختلال در مغز بین چرخه های خواب عمیق ایجاد می شود. این اغتشاشات را اغلب تحریکات گیجی (CA) می نامند.

اگرچه علل رابطه جنسی در خواب ناشناخته مانده است، تحقیقات نشان می دهد که این عوامل دارای عوامل خطر واضحی هستند، در درجه اول شرایط پزشکی، عادت های زندگی، مشاغل و داروهایی که با الگوهای خواب تداخل دارند، شاید عاملی برای بروز این حالت باشد.

عوامل ایجاد شده برای افزایش احتمال بروز سکسومنیا شامل موارد زیر است:

کمبود
خستگی شدید
خستگی بیش از حد مصرف الکل استفاده از داروهای غیرقانونی
اضطراب
اضطراب در شرایط کم خواب (خیلی سبک ، پر سر و صدا یا گرم)
بهداشت نامناسب
خواب یا کار در برنامه شیفت، به ویژه مشاغل پر استرس، مانند کار در ارتش یا بیمارستان
سفری با شخص دیگر، بدون در نظر گرفتن رابطه با آن شخص

آپنه انسدادی خواب، احتمالاً به دلیل اختلال در خواب عمیق، با بسیاری از موارد مستند سکسومنیا مرتبط است.برخی از افرادی که در بزرگسالی به سکسومنیا مبتلا می شوند رفتارهای پاراسومنیای دیگری را انجام می دهند که معمولاً در خواب راه می روند یا در کودکی چنین رفتاری را انجام می دهند.

خواب

شرایط پزشکی که عوامل خطرزای جنسیت در نظر گرفته شده عبارتند از:

آپنه انسدادی خواب
سندرم پای بی قرار رفلاکس معده
سندرم روده تحریک پذیر
سابقه سایر فعالیتهای پاراسومنیا ، مانند راه رفتن در خواب یا صحبت کردن بیماری کرون کولیت
التهاب سر
میگرن
انواع صرع و سایر اختلالات تشنج اختلال تجزیه وابسته به خواب ، وضعیتی که اغلب مربوط به ضربه جنسی دوران کودکی است.

بیماری پارکینسون

ارتباط با مواد مخدر ، الکل و دارو
هنگامی که سکسومنیا به استفاده از الکل یا داروهای غیرقانونی مربوط می شود، درمان شامل قطع سریع مصرف یا کاهش دارو به حدی است که دکتر دستور دهد، است.

افرادی که رابطه جنسی در خواب را به عنوان یک عارضه جانبی داروهای تجویزی تجربه می کنند، ممکن است نیاز به قطع مصرف داروها یا تغییر مقدار مصرف داشته باشند.

اگرچه در بسیاری از موارد، فواید دارو بیشتر از عوارض آن است بنابراین درمان ممکن است بر کاهش تأثیر علائم سکسومنیا باشد.

درمان و مدیریت

به نظر می رسد که بهترین راه برای درمان این بیماری حفظ یک برنامه منظم خواب و بیداری است.

در بیشتر موارد گزارش شده، علائم سکسومنیا کاهش یافته یا برطرف می شود، زیرا افراد خواب آرام تر و با کیفیت بیشتری دارند.

تأثیر واقعی درمان بر روی سکسومنیا چندان قابل توجه نیست زیرا پیگیری علائم در طولانی مدت دشوار است.

درمان

درمان دارویی

در برخی موارد گزارش شده، داروهای بدون برچسب که برای درمان سایر شرایط بیماری طراحی و تأیید شده اند، برای مدیریت جنسیت استفاده می شوند.درمان بیماری های زمینه ای که باعث اختلال در خواب می شوند مانند آپنه خواب، ممکن است موارد سکسومنیا را کاهش یا برطرف سازد.

گزینه های درمانی پزشکی برای سکسومنیا عبارتند از:

داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی، مانند دولوکستین و کلونازپام
فشار هوای مداوم بینی (CPAP) اسیدها و مهارکننده های پمپ پروتون (PPI). اینها بدون نسخه یا بصورت آنلاین در دسترس هستند.

داروهای آرام بخش ملایم

محافظ دهان، بشقاب گزش یا دستگاه های پیشرفت فک پایین. قبل از خرید با یک متخصص پزشکی صحبت کنید

تغییرات سبک زندگی

تقریباً در هر مورد توصیف شده جنسیت، حداقل بخشی از روند درمان شامل تنظیم سبک زندگی است. از آنجا که بسیاری از علائم سکسومنیا بر سایر افراد تأثیر منفی می گذارد، بهترین روش برای درمان آن انزوای شبانه است.

برخی از افراد مبتلا به سکسومنیا با قفل کردن در اتاق خود در شب به تنهایی می خوابند یا بر روی درب اتاق خواب خود، سیستم هشدار قرار می دهند و بدین گونه علائم مشکل ساز را کاهش می دهند.

روانشناس

مدیریت روانی این بیماری

اگر از این بیماری رنج می برید بهترین درمان این است که به روانشناس مراجعه نمایید.مراجعه به روانپزشک یا روانشناس همچنین ممکن است احساس خجالت و شرم ناشی از سکسومنیا را کاهش دهد.

افراد مبتلا به سکسومنیا همچنین ممکن است با گذراندن جلسات مشاوره گروهی با فرد تحت تأثیر منفی علائم، علائم عاطفی و روانی اجتماعی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.در اکثر موارد، این بیماری تاثیر بدی بر شریک زندگی فرد بیمار می گذارد و باعث ناراحتی و عصبی شدن او خواهد شد.

>>>بیشتر بخوانید:

میل جنسی زیاد مردان و راه حل هایی برای کاهش آن!

تشخیص

سکسومنیا به تازگی از نظر پزشکی طبقه بندی شده است. بنابراین هیچ روند تشخیصی استانداردی برای این بیماری وجود ندارد. یک روانپزشک که اغلب متخصص اختلالات خواب است، ممکن است با مرور تاریخچه پزشکی فردی و پرسیدن سوالاتی در مورد علائم، بیماری را تشخیص دهد. با این حال، رایج ترین روش تشخیصی مورد قبول سکس در خواب، ویدئوپلیسومنوگرافی (vPSG) است.

در حین vPSG ، فردی به دستگاه های فیزیولوژیکی مانند ضربان قلب، دستگاه تنفس و مانیتور حرکت متصل است و هنگام خواب فیلم برداری می شود.

سکس در خواب

در حال حاضر رابطه جنسی خواب به عنوان نوعی پاراسومنیا در کتابچه راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی (DSM-5) طبقه بندی شده است.

طبقه بندی بین المللی اختلالات خواب، ویرایش سوم (ICSD-3)، جنسیت خواب را نیز به عنوان نوعی پارازومنیای غیر REM طبقه بندی می کند.

مشکلاتی که افراد دارای سکسومنیا با آن درگیر هستند

بعضی از افراد از اینکه می فهمند کارهایی را انجام داده اند که به یاد نمی آورند خصوصاً کارهای جنسی احساس شرم و خجالت می کنند.
متاسفانه چندین پرونده قضایی شامل اتهامات سکسومنیا رفتار جنسی مربوط به رابطه جنسی در خواب با نتایج مختلف است.

اگرچه سوابق پزشکی و سایر شواهد شخص در دادگاه به دقت بررسی می شود، تعیین مسئولیت همچنان پیچیده و بحث برانگیز است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=427636
  • نویسنده : راضیه قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-