رفتار صحیح زن و شوهر بعد از دعوا

  • کد خبر : 427397
  • 19 اردیبهشت 1400 - 22:50
رفتار صحیح زن و شوهر بعد از دعوا

برای تمامی زن و شوهرها پیش می آید که اختلاف نظراتی راجع به چیز هایی داشته باشند و با هم جر و بحث کنند. حتی اعضای یک خانواده نیز با هم اختلاف سلیقه هایی دارند چه برسد به دو نفر از دو خانواده ی متفاوت با فرهنگ های متفاوت و سلیقه های متفاوت. بدیهی است که بحث و دعوا در هر زندگی ای وجود دارد چون اختلاف نظر وجود دارد ولی مهم ترین چیز مدیریت این دعواها است. به نقل از گذشتگان دعوا نمک زندگی است. ولی چطور بتوان دعوا و جر و بحث را کاهش داد و آن را حل کرد مهم ترین عامل است.

در حین دعوا

در حین دعوا بهترین کاری که می توان انجام داد سکوت است. لازم نیست تمام چیزها را بگویید تا به اصطلاح حرف خود را به کرسی بنشانید. اما پس از دعوا چه باید کرد.

پس از دعوا

بهتر است بدانید دعوا امری عادی بین تمامی زن و شوهر ها است. از بحث و دعوا نترسید فقط سعی در حل بهتر آن کنید. اما رفتارهای بعد از دعوا سبب می شود تا یک درگیری زودتر تمام شود یا طولانی تر شود. برخی رفتارهای اشتباه را تا انتهای مطلب با شما در میان خواهیم گذاشت. پس با ما همراه باشید.

دعوا

سکوت

سکوت کردن یکی از رفتارهای اشتباه پس از درگیری است اما گاهی واقعا یکی از زوجین به آن نیاز دارد. بنابراین بهتر است دلیل این سکوت را به او بگویید تا آن را به منزله بی اعتنایی، ناراحتی و یا بی احترامی تلقی نکند. بهتر است به او بگویید من نیاز به کمی و وقت دارم تا با احساس خود کنار بیایم اجازه بده حالم خوب شود تا دوباره با هم راجع به آن گفتگو نماییم.

حرف های گفته شده در دعوا را فراموش کنید

در اکثر دعواها، حرف هایی زده می شود که گاه واقعا آزار دهنده هستند و بدتر از آن این است که می دانید حرف هایی که در دعوا گفته می شود از قلب آدم سرچشمه می گیرد پس احساس واقعی فرد مقابل هستند. ولی بدانید چون حرف های بین دعوا از قلب سرچشمه می گیرد و سر منشا آن ها از عقل نیست پس نتیجه ی احساسات بیش از حد می باشد. پس خود را نگران نکنید و سعی کنید بعد از هر دعوایی تمام حرف های همسر خود را فراموش کنید و آن ها را مدام در ذهن خود مرور نکنید. مرور حرف های حین دعوا یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی است که زوجین می توانند انجام دهند.

دعوا

عذر خواهی کنید

پس از بحث و جدال با همسر خود سعی کنید غرور را کنار گذاشته و به او بگویید به خاطر کار اشتباهم معذرت می خواهم و سعی می کنم دیگر این خطا را تکرار نکنم. این اعتراف به خطا و معذرت خواهی فقط مختص زنان نمی باشد، بلکه هم زن و هم مرد پس از هر دعوایی باید دنبال خطای خود بگردند و به خاطر آن معذرت خواهی نمایند. با داشتن فرهنگ درست قبول کردن اشتباه خود می توانید الگوی مناسبی برای کودکان خود باشید.

تا رفع کامل مشکل، آن را پیگیری نمایید

بعضی اوقات زوجین برای پایان دادن هر چه سریع تر به یک نزاع دلیل آن را نادیده می گیرند و بدون حل کردن آن سعی فقط در تمام کردن نزاع دارند. بدانید که این کار اشتباهی است و اگر هم دعوا را زودتر تمام کند ولی باز هم به دلیل حل نشدن دلیل آن دوباره سر باز خواهد کرد و مشکل ساز خواهد شد و یا یکی از طرفین که با گذشت بیشتر سکوت را انتخاب می کند، ناراحتی آن را در سینه و ذهن خود مخفی می کند و سبب رفتار نا به هنجار در آینده و بروز رفتاری نامناسب در روبرویی با مشکلات دیگر خواهند شد. پس از دعوای مجدد نترسید و تا حل کامل آن به صورت منطقی پیش بروید.

 

فرهنگ حرف زدن را در خانواده افزایش بدهید

گاه می توان با کلمات ساده و قابل احترام بزرگ ترین و سنگین ترین منظور ها را رساند. نیازی به داد زدن، دعوا کردن و فحش و ناسزا و بعصی وقت ها، کنایه و غر زدن نیست. مخصوصا خانم ها باید مستقیم، صریح و بدون غر زدن با شوهر خود حرف بزنند چون به دلیل تفاوت شخصیت مرد و زن، مردها منظور های حرف های غیر مستقیم را نمی فهمند و بیشتر سر در گم و گیج می شوند.
ایجاد فرهنگ حرف زدن محترمانه و زیبا واقعا یکی از مهم ترین عوامل کم کردن دعوا و درگیری بین زوجین است.

بعد از دعوا دنبال راه حل باشید

بهتر است بعد از دعوا به جای پیدا کردن مقصر و انداختن مسئولیت درگیری به گردن یکدیگر دنبال بهترین راه حل ممکن باشید.

فرصت فکر کردن به یکدیگر بدهید

بعد از دعوا اندکی سکوت کنید، صبر کنید و دوباره بحث را پیش کشیده و سر فرصت و منطقی بحث کنید. مغز مردان طوری است که بعد از دعوا نیاز به کمی استراحت دارد تا بعد بتواند بعد از آن منطقی مسایل را تجزیه و تحلیل کنند تصمیم بگیرند.

تمام طول روز دنبال مقصر نگردید

تمام طول روز دنبال مقصر نگردید و از با هم بودن لذت ببرید. مدام نگویید تو این کار کردی و غیره. و بعد از دعوا نگویید “منظورم از این رفتار یا این حرف این نبود”. این جمله فقط اوضاع را وخیم تر می کند چون حتما بهد از گفتن این جمله همسر شما خواهد گفت چرا منظورت همین بود.

پس از دعوا خود را سرزنش نکنید

سرزنش خود بعد از دعوا نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه اعتماد بنفس شما را هم پایین خواهد آورد. توجه کنید هر کسی عزت نفس خاص خود را دارد و سرزنش بعد از دعوا کار اشتباهی است.
همیشه پس از پایان دعوا به این فکر کنید که همیشه بحث کردن هم بد نیست و شاید گرهی که مدت هاست در زندگی شما وجود دارد را باز کند. نشانه ی مهم بودن رابطه برای هر دو نفر شماست. پس نگران نباشید و دست از کم کردن اعتماد بنفس خود بردارید.

دعوای خود را به شبکه های اجتماعی نکشانید

کشاندن دعوا به شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، واتساپ یا تلگرام و اینترنت کار بسیار اشتباهی است. این اشتباه جزو آن اشتباهاتی است که دیگر هیچ راه بازگشتی برای شما باقی نخواهد گذاشت. رابطه ی زن و شوهر و مسائل خانوادگی، مسئله ای خصوصی است و باید در منطقه امن و خصوصی خانواده حل شود. مثال های بسیار زیادی از کشاندن دعواها به شبکه های اجتماعی وجود دارد که نتیجه ی تمامی آن ها فقط بردن آبروی طرف مقابل و در نتیجه خود شخص می باشد.

حل مشکل

مشکل خود را تا حد ممکن زودتر حل کنید

سعی کنید مشکل خود را خیلی سریع حل کنید و مدت زمانی بدون حل نکردن، آن را به حال خود نگذارید. باقی گذاشتن مشکل بدون حل شدن چیزی جز جمع شدن کینه و ناراحتی در زوجین نخواهد داشت.

عذر خواهی همسر خود را بپذیرید

خود خواه نباشید، بدانید که تمامی ما انسان هستیم و انسان موجودی است جایز الخطا بنابراین هر کسی احتمال دارد که زمانی اشتباهی کند و شاید دفعه بعد نوبت خود شما باشید. پس با رویی باز عدر خواهی او را پذیرفته و سعی در فراموش کردن آن خاطره بد کنید.

در آینده این دعواها را پیش نکشید

سعی کنید بعد از حل دعوا و تمام شدن آن، آن را فراموش کرده و در دعواهای بعدی آن را پیش نکشید.از رابطه ی جنسی به عنوان عاملی برای پایان بخشیدن به دعوا استفاده نکنید
رابطه ی جنسی باید با دل خوش و از روی خوشحالی و برای ایجاد لذت انجام شود نه برای سر پوش گذاشتن روی دعوا یا احیانا خطا. اگر رابطه ی جنسی از روی رضایت نباشد شاید به جای لذت به شما یا طرف مقابل درد و ناراحتی ببخشد ایجاد رابطه ی جنسی در دفعات بعد را دچار مشکل کند.

>>>بیشتر بخوانید:

بوسه و ۱۲ فایده باورنکردنی آن!

قهر

قهر بزرگ ترین اشتباه بعد از دعوا

پس از دعوا قهر نکنید. شمایی که دعوا کردید و حرف خود را زدید هیچ دلیلی ندارد که قهر کنید. اگر از قهر به عنوان راه فرار از مشکلات استفاده می کنید واقعا در درک اشتباهی از رابطه ی زناشویی هستید. قهر فقط اوضاع را حاد تر می کند. و رابطه را بسیار سرد تر می نماید. به جای قهر، حرف خود را زده و سپس گذشت داشته باشید. به خاطر داشته باشید که احتمال خطا از هر کسی وجود دارد.

اتاق خواب خود را جدا نکنید

اگر دعوا می کنید یا حتی قهر هستید اتاق خواب خود را جدا نکنید. جدا کردن اتاق خواب یک رفتار بچه گانه است که زندگی زناشویی را با مشکلات جدی روبرو می کند.

به مشاور مراجعه کنید

اگر تمام سعی خود را برای بهبود یک رابطه انجام دادید ولی باز هم دیدید که نمی توانید آن را حل کنید بهتر است با همسر خود سراغ یک مشاور خوب رفتع و مشکل خود را با او در میان بگذارید.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=427397
  • نویسنده : راضیه قوامی

ثبت نظر

-