تومورهای کارسینوئیدی ریه/ علائم و راه های درمانی آن

  • کد خبر : 424976
  • 04 اردیبهشت 1400 - 14:41
تومورهای کارسینوئیدی ریه/ علائم و راه های درمانی آن

اگر شما یا کسی که می شناسید مبتلا به تومورهای کارسینوئید در ریه است ، ممکن است از خود بپرسید که این تومورها دقیقا چه هستند و تفاوت آنها با انواع دیگر سرطان ریه چیست؟!

تومورهای کارسینوئید یک نوع نادر از سرطان ریه است. فقط 1٪ تا 2٪ سرطان های ریه از نوع تومورهای کارسینوئید هستند. آنها معمولاً به آرامی رشد می کنند. آنها نوعی تومور عصبی و غدد درون ریز هستند ، به این معنی که در سلولهای ویژه ای به نام سلولهای عصبی و غدد درون ریز شروع به فعالیت می کنند. همچنین این تومورها در ریه ها و نیز سراسر بدن یافت می شوند.

تومورهای کارسینوئیدی

انواع تومورهای کارسینوئید

اگر گرفتار این بیماری شده اید مهم است که بدانید چه نوع تومور کارسینوئیدی دارید تا بهترین درمان را در پیش داشته باشید. تومورهای کارسینوئید به دو نوع تقسیم می شوند: معمولی و غیر معمولی.

تومورهای کارسینوئید معمولی شایع ترین هستند. از هر 10 تومور کارسینوئید ، حدود 9 مورد از نوع معمولی تشخیص داده می شوند. آنها به آرامی رشد می کنند و معمولاً به خارج از ریه ها گسترش نمی یابند.

تومورهای کارسینوئیدی غیر معمولی سریعتر رشد می کنند و احتمال گسترش یا متاستاز آنها در خارج از ریه ها بیشتر است.

پزشکان همچنین بر اساس محل قرارگیری تومورهای کارسینوئید ریه نوع آن را مشخص می کنند. اگر تومورهای شما در دیواره مجاری تنفسی بزرگ ریه ها باشد ، کارسینوئیدهای مرکزی هستند. اگر در مجاری تنفسی کوچکتر و نزدیک لبه های ریه های شما یافت شوند ، کارسینوئیدهای محیطی هستند. نظریه ها اغلب خوب هستند. در میان افرادی که تومورهای معمول کارسینوئید ریه دارند ، حدود 85٪ تا 90٪  5 سال دیگر یا بیشتر زندگی می کنند ، همانطور که 50٪ تا 70٪ کسانی که دارای کارسینوئیدهای غیرمعمولی هستند 5 سال دیگر یا بیشتر عمر می کنند.

تومورهای کارسینوئیدی

علل و عوامل خطر

محققان واقعاً از علل تومورهای کارسینوئید در ریه اطلاع ندارند. آنها دریافته اند که به نظر نمی رسد کارسینوئیدهای معمولی با استعمال سیگار ارتباط داشته باشند ، اما تومورهای غیرمعمول کارسینوئید بیشتر در افرادی که سیگار می کشند دیده می شود.

این عوامل شما را در معرض خطر بیشتری برای این تومورهای نادر قرار می دهند:

🔴 سن: در هر سنی احتمال این وجود دارد که به تومورهای کارسینوئید مبتلا شوید ، اما بیشتر در افراد 45 تا 55 سال دیده می شود.

🔴 جنسیت: تومورهای کارسینوئید در زنان بیشتر از مردان است.

🔴 نژاد / قومیت. این تومورها در سفیدپوستان بیشتر از سایر گروه های نژادی و قومی دیده می شود.

🔴 سابقه خانوادگی : در صورت داشتن سابقه این بیماری در اعضای خانواده ، خطر برای شما بیشتر است.

🔴 نئوپلازی غدد درون ریز نوع 1 : این سندروم ارثی احتمال ابتلا به تومورهای کارسینوئید ریه و همچنین تومورهای لوزالمعده و غده هیپوفیز و پاراتیروئید را افزایش می دهد.

علائم

ممکن است فرد بیمار هیچ علائمی نداشته باشد. حدود 25٪ از افراد مبتلا به این نوع تومورها هیچ علائمی از خود بروز نمی دهند. ولی اگر شما هر آزمایش دیگری را انجام می دهید ، پزشک ممکن است به وجود این بیماری پی ببرد.

تومورهای کارسینوئید در ریه ممکن است باعث علائم زیر شود:

 

  • سرفه ، گاهی اوقات همراه با خون
  • خس خس
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس

گاهی اوقات نیز تومورهای کارسینوئید باعث ایجاد بیماری به نام سندرم کارسینوئید می شوند. این به دلیل هورمون های ترشح شده توسط سلول ها در تومورها است. علائم ممکن است التهاب صورت و گردن ، اسهال ، تپش قلب و افزایش وزن باشد.

تومور

تشخیص

پزشک در مورد سابقه پزشکی و خانوادگی شما سوالاتی می پرسد و با گوش دادن به صدای ریه ها ، شما را معاینه می کند.

>>>بیشتر بخوانید:

۱۵ نشانه سرطان که باید بدانید!

این آزمایشات می تواند به تشخیص تومورهای کارسینوئید کمک کند:

  • اشعه ایکس قفسه سینه ممکن است نشان دهد که آیا تومورهایی در ریه های شما وجود دارد یا خیر. برخی ممکن است خیلی کوچک یا در مکان هایی باشند که با اشعه ایکس استاندارد دیده نمی شوند.

 

  • در سی تی اسکن از اشعه ایکس و رایانه برای ایجاد یک سطح مقطعی از ریه ها استفاده می شود و همچنین می تواند مشخص کند که آیا تومورها به اندام های دیگر مانند کبد گسترش یافته اند یا خیر.

 

  • در آزمایش خون و ادرار ممکن است موادی پیدا شود که تومورهای کارسینوئید گاهی آن ها را آزاد می کنند. سروتونین یا کروموگرانین- A در خون ممکن است نشانه ای از تومور کارسینوئید معمولی باشد. حتی امکان دارد 5-HIAA ، که یک محصول جانبی از سروتونین است ، در ادرار شما تشخیص داده شود.

 

  • نمونه برداری نمونه ای از بافت است که از تومور شما گرفته شده و با استفاده از میکروسکوپ بررسی می شود. می توان نمونه برداری را به دو روش انجام داد. اگر نمونه برداری غیر جراحی داشته باشید ، احتمالاً راحت خواهد بود. پزشک شما ممکن است یک برونکوسکوپ ، نوعی دوربین نازک و انعطاف پذیر را برای دیدن بافت به ریه های شما وارد کند. اگر بیوپسی جراحی داشته باشید ، شما را بیهوش خواهند کرد و باید در بیمارستان بمانید. بهبودی نیز زمان بیشتر طول خواهد کشید. پزشک شما مجبور است هنگام جراحی برشهای کوچکی را در سینه شما ایجاد کند تا نمونه ای از بافت را بدست آورد.

مراحل

مرحله سرطان مبتنی بر اندازه تومور است و اینکه آیا به غدد لنفاوی اطراف یا سایر قسمتهای بدن گسترش یافته است یا نه. دانستن مرحله به شما و پزشک کمک می کند تا گزینه های درمانی خود را بسنجید.

مراحل از 0 ، یعنی اولین مرحله ، تا IV (درون رگی) یعنی پیشرفته ترین مرحله است. پزشکان گاهی اوقات از حروف به همراه شماره مرحله برای تجزیه بیشتر آن استفاده می کنند.

سرطان

روش های درمانی

پزشک می تواند به شما کمک کند مزایا و معایب همه گزینه های درمانی و مواردی را که احتمالاً برای شما بهتر است بفهمید.

بسته به میزان سلامتی ، محل تومورهای شما در ریه ها ، نوع (معمولی یا غیرمعمولی بودن آن) و مرحله بیماری ، معمولاً اولین انتخاب جراحی است.

ممکن است بعضی اوقات بعد از جراحی شیمی درمانی یا پرتودرمانی شوید. اگر تومورهای شما با جراحی برطرف نشود یا گسترش یابد یا دوباره رشد کند ، پزشک ممکن است درمان هدفمند را توصیه کند ، که نوع خاصی از شیمی درمانی می باشد. FDA everolimus (Afinitor) برای این منظور در سال 2016 تأیید شده است. داروهای خاص می توانند علائم ناشی از هورمون هایی را که تومورهای شما آزاد می کنند کاهش دهند و ممکن است رشد آنها را کند کنند.

اگر سایر روشهای درمانی مناسب شما نباشد ، آزمایش بالینی ممکن است یک گزینه مناسب باشد. در کارآزمایی های بالینی ، محققان ایمنی و اثربخشی درمان های جدید را مطالعه می کنند. پزشک می تواند به شما کمک کند تا به دنبال یک آزمایش بالینی که واجد شرایط ان هستید باشید. قبل از ثبت نام مطمئن شوید که چه مواردی را شامل می شود ، از جمله خطرات ، مزایا و مکانی که برای درمان به آنجا می روید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=424976
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.webmd.com/lung-cancer/lung-carcinoid-tumors#1

برچسب ها

ثبت نظر

-