نشانه های سرطان

15 نشانه سرطان که باید بدانید!

  • کد خبر : 424425
  • 31 فروردین 1400 - 14:24
15 نشانه سرطان که باید بدانید!

لکه های جدید روی پوست شما یا تغییر اندازه ، شکل یا رنگ لکه ها می تواند نشانه سرطان پوست باشد. دیگری قسمتی ای از بدن است که به نظر نمی رسد مانند سایر نقاط بدن باشد. اگر علائم غیرمعمولی دارید ، از پزشک خود بخواهید پوست شما را بررسی کند. آنها معاینه را انجام می دهند و ممکن است یک قسمت کوچکی (به نام بیوپسی) را بردارند تا سلولهای سرطانی را از نزدیک بررسی کنند.

نشانه های سرطان

نشانه های سرطان

 سرفه های مکرر

اگر آدم سیگاری نیستید ، احتمال داشتن سرطان به دلیل سرفه های ناخوشایند خیلی کم است. سرفه معمولاً به دلیل قطره های بعد از عمل بینی ، آسم ، ریفلاکس اسید یا عفونت نیز ایجاد می شود. اما اگر سرفه تان قطع نشد و یا در سرفه تان خون مشاهده کردید- به خصوص اگر سیگاری هستید – به پزشک مراجعه کنید. آنها ممکن است مخاط ریه های شما را آزمایش کنند یا برای بررسی احتمال سرطان ریه ، رادیوگرافی قفسه سینه انجام دهند.

تغییرات پستان

بیشتر تغییرات پستان نشانه سرطان نیستند. با این وجود باز هم مهم است که در مورد آنها به پزشک خود بگویید و دلیل تغییرات را پیگیری کنید. در مورد هرگونه توده ، تغییر یا ترشحات نوک پستان ، قرمزی یا ضخیم شدن یا درد در پستانها بهپزشک اطلاع دهید. پزشکان معاینه کرده و ممکن است ماموگرافی ، MRI یا شاید نمونه برداری را پیشنهاد دهند.

نفخ

نفخ شکم

به دلیل رژیم غذایی یا حتی استرس ممکن است احساس پر بودن و نفخ داشته باشید. اما اگر این حالت بهتر نشد و همراه با آن خستگی ، کاهش وزن یا کمر درد داشتید ، به دنبال دلیل آن باشید. نفخ مداوم در زنان ممکن است نشانه سرطان تخمدان باشد. پزشک شما ممکن است معاینه لگن را انجام دهد تا علت آن را بداند.

مشکلاتی هنگام ادرار کردن

بسیاری از مردان با افزایش سن مشکلات ادراری دارند ، مانند نیاز به دفعات بیشتر ادرار ، جریان خیلی کم ادرار یا زیاد بودن مقدار ادرار. معمولاً اینها علائم بزرگ شدن پروستات است ، اما می تواند به معنی سرطان پروستات نیز باشد. برای معاینه و  آزمایش خون ویژه ای به نام آزمایش PSA به پزشک مراجعه کنید.

غدد

تورم غدد لنفاوی

ببینید آیا غده های کوچک و لوبیایی شکل را در گردن ، زیر بغل و سایر نقاط بدن خود دارید یا نه. هنگامی که این غدد متورم می شوند ، به این معنی است که شما در حال مبارزه با عفونت مانند سرماخوردگی یا گلودرد استرپتوکوک هستید. برخی از سرطان ها مانند لنفوم و سرطان خون نیز می توانند باعث ایجاد این نوع تورم شوند. با پزشک خود صحبت کنید تا علت آن مشخص شود.

خون هنگام استفاده از دستشویی

اگر هنگام ادرار خون دیدید ، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. مدفوع خونی نیز احتمالاً از وریدهای متورم و ملتهب به نام بواسیر بوجود می آید ، اما این احتمال وجود دارد که سرطان روده بزرگ باشد. خون موجود در ادرار شما ممکن است مانند عفونت ادراری مشکلی ایجاد کند ، اما ممکن است سرطان کلیه یا مثانه باشد.

تغییرات بیضه

تغییرات بیضه

اگر متوجه یک توده یا تورم در بیضه های خود شدید ، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. توده ی بدون درد شایعترین نشانه سرطان بیضه است. هر چند گاهی اوقات ، مردان ممکن است احساس سنگینی در شکم تحتانی یا کیسه بیضه خود داشته باشند یا فکر کنند بیضه های آنها بزرگتر می شوند. پزشک شما یک معاینه فیزیکی در این ناحیه انجام می دهد و ممکن است از اسکن اولتراسوند استفاده کند تا ببیند تومور است یا مشکل دیگری وجود دارد.

>>>بیشتر بخوانید:

سرطان کلیه؛ سرطان بدون علامت

مشکل در بلعیدن

سرماخوردگی ، ریفلاکس اسید یا حتی برخی از داروها می توانند هر چند وقت یک بار بلعیدن را سخت کنند. اگر با گذشت زمان یا با استفاده از آنتی اسیدها بهتر نشد ، به پزشک مراجعه کنید. مشکل در بلع همچنین می تواند نشانه ای از سرطان در گلو یا مری و معده شما باشد. پزشک شما را معاینه کرده و برخی آزمایشات مانند اشعه ایکس باریم را انجام می دهد ، که در آن شما یک مایع گچی را می بلعید تا گلو را روی تصویر واضح تر نشان دهید.

نشانه های سرطان

خونریزی غیر معمول واژن

خونریزی که بخشی از دوره معمول شما نیست می تواند دلایل زیادی داشته باشد ، مانند فیبروم یا حتی برخی از انواع کنترل کننده های بارداری. اما اگر خونریزی بین دوره ها اتفاق افتاد و بعد از رابطه جنسی ترشحات خونی دارید ، به پزشک خود بگویید. این خونریزی بی دلیل ممکن است نشانه ای از سرطان رحم ، دهانه رحم یا واژن باشد. در صورت خونریزی بعد از یائسگی حتما به پزشک مراجعه کنید. این طبیعی نیست و باید فوراً بررسی شود.

مشکلات دهان

از بوی بد دهان گرفته تا زخم های کوچک در دهان ، بیشتر تغییرات جدی در دهان نیستند. اما اگر لکه های سفید یا قرمز یا زخم هایی در دهان دارید که پس از گذشت دو هفته بهبود نمی یابند – به خصوص اگر سیگار می کشید – به پزشک خود مراجعه کنید. زیرا ممکن است نشانه ای از سرطان دهان باشد. سایر مواردی که باید بررسی کنید: وجود توده در گونه ، مشکل در حرکت دادن فک یا درد خاصی در دهان.

نشانه های سرطان

کاهش وزن

مطمئناً ممکن است هنگام تغییر روش و نوع تغذیه یا ورزش ، لاغر شوید. در صورت بروز سایر موارد مانند استرس یا مشکل تیروئید نیز ممکن است این اتفاق بیفتد. اما از دست دادن حدود 4.5 کیلوگرم یا بیشتر بدون تلاش طبیعی نیست. این احتمال وجود دارد که اولین نشانه سرطان لوزالمعده ، معده ، مری ، ریه یا نوع دیگری از سرطان باشد.

تب

تب معمولاً چیز بسیار خطرناکی نیست. گاهی اوقات این فقط نشانه این است که بدن شما با عفونت و بیماری مبارزه می کند. همچنین می تواند از عوارض جانبی برخی داروها باشد. اما تبی که برطرف  نشود  و علت واضحی نداشته باشد ، می تواند نشانه ای از سرطان خون یا لنفوم باشد.

نشانه های سرطان

سوزش معده یا سوهاضمه

تقریباً هر کسی گاهی اوقات احساس سوزش معده را دارد ، اغلب به دلیل رژیم غذایی یا استرس. اگر تغییر شیوه زندگی موثر واقع نشود و سو هاضمه شما متوقف نشود ، ممکن است پزشک بخواهد آزمایشاتی را برای یافتن علت انجام دهد. این می تواند نشانه ای از سرطان معده باشد.

خستگی

بسیاری از کارهای روزمره می توانند شما را بسیار خسته کنند و اکثر آنها جدی نیستند. اما خستگی یکی از علائم اولیه برخی سرطان ها مانند سرطان خون است. برخی از سرطان های روده بزرگ و معده می توانند باعث از دست دادن خون شوند که قابل مشاهده نیست ، ولی باعث احساس خستگی شدید می شود. اگر تمام مدت احساس کوفتگی می کنید ، با پزشک خود صحبت کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=424425
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.webmd.com/cancer/ss/slideshow-cancer-symptoms-signs

برچسب ها

ثبت نظر

-