چطور با تکنیک «روزهای مراقبت»، اختلاف زناشویی را کاهش دهیم؟

آموزش تکنیک carrying days برای حل اختلافات زن و شوهری

  • کد خبر : 410838
  • 15 فروردین 1400 - 13:07
آموزش تکنیک carrying days برای حل اختلافات زن و شوهری

زن و شوهرها در طول زندگی با مشکلات زیادی ممکن است مواجه شوند و بین آنها اختلافاتی به وجود بیاید. تضادها و تفاوت ها بین انسانها در تمام اعصار وجود داشته است و خاستگاه این تفاوت ها و تضاد ها غالبا دوران کودکی و وقایع سال‌های بعد می‌باشد. بخشی از این تفاوت ها مربوط به مسائل ژنتیکی می باشد که افراد نقشی در آن ندارند. اما ما با وجود همه تفاوت‌ها و تضادها میتوانیم شیوه‌هایی را به کار ببندیم تا این اختلافات زن و شوهری و مشاجره های بین زن و شوهرها به حداقل برسد و شاهد یک زندگی آرام باشیم.

گامی مهم برای تغییر

زمانی که شما با همسر خود در حال گفتگو درباره یک موضوع مشخص هستید، این اختلاف نظرها بیشتر خودش را نشان می‌دهد. حال کسی که می‌خواهد این اختلافات زن و شوهری را کاهش دهد، اول باید به این توجه کند که این اختلاف ها به طور ناگهانی به وجود نیامده اند بلکه به مرور زمان تبدیل به یک اختلاف شده اند.

بنابراین تغییر این رفتارها چه در خود و چه در همسر کار زیاد راحتی نیست و نیاز به تمرین و استمرار دارد. اگر زن و شوهر به این سطح از درک برسند که اختلاف ها نه تنها می تواند باعث رشد آنها شود، بلکه در بعضی جاها می‌تواند باعث تقویت علاقه شود، دیگر به این فکر نخواهند کرد که همدیگر را آزار دهند.

حل اختلافات زن و شوهری

آیا اختلافات می‌تواند علاقه ایجاد کند؟

ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که چطور اختلافات زن و شوهری می تواند باعث ایجاد علاقه شود. اختلاف‌ها باعث می شود که ما از طرف مقابل ناراحت شویم، دلخور شویم و از او فاصله بگیریم. اما این فاصله گرفتن سبب می شود که ما نبود او را بیشتر حس کنیم و احساس نیاز پیدا کنیم و در نتیجه بیشتر به ارزش او پی ببریم.

حال وقتی دوباره به سمت او بازگردیم، قدر او را بیشتر می دانیم و سعی می کنیم زندگی خود را با آرامش بیشتری پشت سر بگذاریم. با این وجود، اگر شما با همسرتان اختلاف‌های زیادی دارید و دوست دارید که این اختلاف ها کاهش پیدا کند، لازم است که قراردادی بین خودتان و او تعیین کنید تا بتوانید به یک درک جدید درباره رفتارهای یکدیگر برسید.

قرارداد نویسی در تکنیک carrying days

در قدم اول مهمترین کاری که باید انجام دهید، این است که این قرارداد را به صورت مکتوب در آورید که برای این کار تکنیکی به نام carrying days یا روزهای مراقبت وجود دارد. به عنوان مثال زمانی که شما با همسرتان بر سر یک موضوع تکراری در حال بحث و مشاجره هستید، اگر واقعاً عمیق شوید و دقت کنید می بینید که با ایجاد تغییراتی در رفتار شما و رفتار همسرتان، این مسئله برای همیشه حل خواهد شد.

در واقع مسائل تکراری و اختلافات زن و شوهری که بارها و بارها اتفاق می‌افتد، با تکنیک «روزهای مراقبت» به خوبی می تواند برطرف شود. اما چطور این تکنیک را باید اجرا کنیم؟ برای اجرای این تکنیک شما نیاز به یک دفتر یا سررسید دارید که بتوانید تغییرات خود و همسرتان را در آن یادداشت کنید.

حل اختلافات زن و شوهری

نحوه اجرای تکنیک carrying days

هنگامی که دفتر خود را آماده کردید، در یک صفحه سفید، ۵ تا از ویژگی‌های منفی همسرتان را یادداشت کنید که احساس می کنید بیشتر اذیتتان می‌کند و نیاز به تغییر دارد. سپس در زیر هر یک از آنها توضیح دهید که چرا این رفتار مرا ناراحت میکند. سپس انتظارات خودتان از همسرتان نسبت به این رفتار را هم یادداشت کنید تا همسر شما درک خوبی نسبت به ذهن شما و عوامل ناراحت کننده آن پیدا کند.

بعد از این که این کار را برای تمام پنج ویژگی منفی انجام دادید، از همسرتان بخواهید که دقیقا همین روال را طی کند و او هم پنج ویژگی منفی شما را بنویسد. سپس برای هر کدام از این ویژگی های منفی دلایلی ذکر کند که چرا آن رفتار از شما سر زده است و سپس انتظارات خودش را نسبت به تغییر این رفتار یادداشت کند.

>>>بیشتر بخوانید:

خواسته‌های مهم خانم‌ها از همسرانشان

بعد از اینکه این مرحله تمام شد، حال برگه ها را تعویض کنید و شما ویژگی های منفی که همسرتان درباره شما نوشته است و دلایل و انتظارات را به خوبی مطالعه کنید. سپس همسر شما هم می بایست این کار را انجام دهد و برگه شما را بخواند تا هردو یک آگاهی نسبی نسبت به شرایط ذهنی یکدیگر پیدا کنید.

حال از بین این ۵ ویژگی منفی، ۲ ویژگی منفی مهم‌تر توسط همسر شما و همچنین دو ویژگی توسط خودتان باید انتخاب شود. سپس قرار دادی سه روزه تعیین کنید که در طی این سه روز این سه ویژگی منفی را تلاش کنید که تکرار نکنید. دقت کنید که این دو ویژگی بیشتر باید ویژگی‌هایی باشد که غالبا به وجود آورنده بحث و مشاجره است. در واقع تمرکز باید روی آن دسته از ویژگی های منفی باشد که بیشتر توسط شما و همسرتان ناراحتی ایجاد می‌کند تا نهایتا بتوانید آرام آرام آن‌ها را کاهش دهید.

زن وشوهر

مرحله اول تکنیک carrying days

در مرحله اول، در یک بازه سه روزه همسر شما متعهد می شود که از بین این ۵ ویژگی یادداشت شده، ۲ ویژگی منفی را از خودش بروز ندهد و آنها را کنترل کند. از آن طرف، شما هم متعهد می شوید که ۲ ویژگی منفی را انجام ندهید و مراقب آن باشید. اگر این ۳ روز با موفقیت پشت سر گذاشته شد و همسر شما و خود شما آن ویژگی های منفی را که نوشته بودید را از خود بروز ندادید، در یک صفحه مجزا آن دو ویژگی منفی را یادداشت کرده و در کنار آنها یک تیک بزنید. در واقع این کار برای این است که موفقیت‌های خودتان را ببینید و انگیزه بالایی برای تغییر پیدا کنید.

مرحله دوم carrying days

بعد از بازه ۳ روزه، برای دوره جدید (۷ روزه)، ویژگی منفی که قبلا انتخاب شده بود را به همراه یک ویژگی منفی دیگر متعهد شوید که انجام ندهید. همین روال برای دوره ۷ روزه هم تکرار می شود و شما در بازه ۷ روزه متعهد شوید که این سه ویژگی منفی را از خودتان بروز ندهید. دقت داشته باشید که این ویژگی های منفی نباید از سه تا بیشتر انتخاب شود، چون برای ذهن کار سختی می‌باشد. بعد از انجام موفقیت آمیز بازه ۷ روزه، ما بازه ۱۴ روزه را در پیش داریم که دقیقا همانند روال قبلی پیگیری می شود. دقت داشته باشید که اگر در طی این بازه یک روز با موفقیت انجام نشود، شما برمی‌گردید از اول آن مرحله را شروع می‌کنید.

به عنوان مثال، زمانی که شما ۵ روز با موفقیت جلو آمدید ولی در روز ششم نتوانستید آن ویژگی منفی را کنترل کنید، باید دوره ۷ روزه را دوباره از اول شروع کنید. این به خاطر آن است که قدرت اراده شما قوی شود و بتوانید با موفقیت روزها را پشت سر بگذارید.

در واقع تا زمانی که شما دوره ۷ روزه را با موفقیت پشت سر نگذاشته اید، نباید به دوره ۱۴ روز بروید. این روال همیشه ادامه پیدا می کند و آرام آرام ویژگی‌های منفی شما و همسرتان کاهش پیدا می‌کند و شاهد یک موفقیت بسیار بزرگ خواهید بود. دقت داشته باشید که ما از بازه ۱۴ روزه بیشتر نداریم، یعنی نهایت بازه‌ای که داریم، بازه ۱۴ روز خواهد بود. با انجام تمرین‌ «روزهای مراقبت»، علاوه بر تقویت اراده، روز به روز به زندگی مشترک آرامش بخش تری در کنار همسرتان دست پیدا خواهید کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=410838
  • نویسنده : وحید یزدی

برچسب ها