مراقبت از پوست/پوست خود را شفاف و زیبا کن!

  • کد خبر : 408305
  • 11 فروردین 1400 - 9:41
مراقبت از پوست/پوست خود را شفاف و زیبا کن!

جذابیت شادابی با داشتن پوستی سالم و زیبا امکان دارد. هر فردی، زن و مرد، پیر و جوان مخصوصاً خانم‌ها که پوستی زیبا و شاداب دارند یا افرادی که آرزوی داشتن پوستی سالم را دارند باید از پوست خود به خوبی مراقبت کنند و پوست سالم و شاداب منوط به رفتارهای درست می باشد که با پوست انجام می شود یعنی مراقبت های ویژه از پوست از لحظه ای که بیدار می شوید و در طول روز و قبل از اینکه به رختخواب می روید باید انجام شود.

 

مراقبت از پوست

مراقبت از پوست

۱) وقتی که از خواب برمی خیزید به آرامی با آب ولرم پوست خود را بشویید تا تمام آلودگی های اطراف چشم و پوست پاک شود از مرطوب کننده های طبیعی و پاک کننده ها استفاده کنید پاک کننده هایی که مواد شیمیایی نداشته باشند و باعث نشود چربی طبیعی پوست از بین برود.

اگر پوستی خشک دارید از انواع آبرسان استفاده کنید شما می‌توانید از آبرسان های طبیعی استفاده کنید که در منزل نیز می توانید آن را درست کنید و ما در پایان مقاله چند نمونه را ذکر می کنیم.

وقتی که از خواب بر می خیزید به آرامی با آب ولرم پوست خود را بشویید تا تمام آلودگی‌های اطراف چشم و پوست پاک شود و از مرطوب کننده های طبیعی و پاک کننده ها استفاده کنید پاک کننده هایی که مواد شیمیایی نداشته باشند و باعث می شوند چربی طبیعی پوست از بین برود.

اگر پوستی خشک دارید از انواع آبرسان ها استفاده کنید و اگر پوستی چرب دارید باید از کرم های مخصوص این پوست استفاده کنید.

۲ ) وقتی که در مقابل اشعه های مضر قرار می گیریم باید از ضدآفتاب استفاده کنیم زیرا ضدآفتاب نقش مهمی در جلوگیری از پیری زود رس پوست و بیماری های مختلف پوستی دارد و هر دو ساعت ضد آفتاب را تجدید کنیم.

مراقبت از پوست

تغذیه مناسب

۳) تغذیه مناسب نیز در سلامتی پوست تاثیر گذار است مخصوصاً از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.

۴) نوشیدن آب کافی باعث می‌شود که رطوبت مورد نیاز بدن تامین شود و مواد زائد دفع شود.

۵) قبل از این که به رختخواب بروید تمام مواد آرایشی را از روی صورت پاک کنید و از مرطوب کننده طبیعی استفاده کنید زیرا خشکی پوست و پیری پوست را به دنبال دارد. استفاده از کرم شب برای افرادی که میان سال هستند ضروری به نظر می رسد زیرا پس از پاکسازی، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و جوان ساز به پوست کمک زیادی می‌کند.

مراقبت از پوست

چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

۱) خواب کافی باعث می‌شود پوست به اندازه کافی استراحت کنند.

۲) منافذ ریز پوست را به وسیله لایه بردار لایه برداری کنید.

۳) آب کافی بخورید.

۴) قبل از خواب مواد آرایشی را پاک کنید.

۵) برای شستن پوست از آب داغ استفاده نکنید بلکه از آبی که ولرم باشد استفاده کنید.

۶) برای صرف صبحانه از غلات استفاده کنید زیرا غلات قدرت جذب ویتامین ‌های بیشتری را دارد و به جوان سازی و زیبایی پوست کمک زیادی می‌کند.

مواد غذایی

برخی از مواد غذایی که روی مراقبت از پوست تاثیر بیشتری دارد؛

غذاهایی مانند سینه مرغ و بوقلمون پروتئین کم چرب تری دارند و در پروتئین کم چرب کلاژن بیشتر وجود دارد و بیشترین نوع پروتئین در بدن را تشکیل می‌دهند و وظیفه حفاظت از پوست و مو و تقویت و سلامت پوست را به خوبی انجام می دهند. به گفته دکتر لیبی ملیز متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی؛ پروتئینی که مصرف می شود هنگام مصرف و هضم به آمینو اسید ها تجزیه می شود و این نوع پروتئین کلاژن را می سازد.

— از مواد غذایی و حبوبات مانند نخود سبز و سبزیجات بیشترین منابع پروتئین را دارد. به طور مثال یک فنجان نخود سبز تقریباً ۸ گرم پروتئین دارد و بعضی افراد طعم نخودسبز را نمی‌پسندند می‌توانند در سالاد بریزند یا با سبزیجات مخلوط کنند و یک پاستا درست کنند.

— می‌توانند از فلفل دلمه ای استفاده کنند. فلفل دلمه ای سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین c می باشد و تولید کلاژن می کند. نوع قرمز فلفل دلمه ای بهتر است. فلفل دلمه ای به سلامت پوست و انعطاف آن کمک می‌کند و با پیری زودرس و ایجاد خطوط ظریف و به وجود آمدن چروک ها می جنگد.

— می توانید از هویج استفاده کنید. به گفته دکتر میلز هویچ می تواندکلاژن موجود در پوست را به طور طبیعی دارا باشد. در هویج ویتامین A وجود دارد.
می‌توانید هویج را در سالاد مخلوط کنید یا با نخود پخته استفاده کنید که یک منبع پروتئین گیاهی عالی است.

 

میوه وسبزیجات

تزریق کلاژن لز طریق غذا

— به گفته دکتر ماریسا موور متخصص تغذیه در گوشت های قرمز قطعات بزرگی وجود دارند مثل گوشت های کبابی یا مخصوص استیک های خوراکی که به طور طبیعی از طریق غذا کلاژن را به بدن می‌رساند.

— سبزیجات سبز؛ برگ سبزیجات سبز نیز مثل اسفناج، کلم کالی، سبزی خردل و یا برگ چغندر حاوی کلاژن می‌باشد و ویتامین‌های A,C و روی دارد. می توانید سبزیجات را در سالاد استفاده کنید همچنین در انواع سوپ ها هم می توانید آن را استفاده کنید. بهترین تغذیه برای پوست شما است.

— می توانید از زردآلو استفاده کنید، زردآلو میوه‌ه ای شیرین و زرد و نارنجی رنگ است که سرشار از ویتامین A است. از این میوه به صورت میان وعده استفاده کنید و همچنین می‌توان آن را در انواع دسرها به کار برد. این میوه بسیار لذیذ و خوش مزه میوه ‌ای است که در فصل گرما وجود دارد و خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و باعث کلاژن سازی در پوست می شود.

آب گوشت نیز به خاطر استخوان ها و غضروف حیواناتی چون مرغ و گاو منبع مهم کلاژن طبیعی هستند مخصوصاً پای مرغ که کلاژن بالایی دارد و نسبت به قسمت‌های دیگر مرغ عوارض کمتری دارد این ماده غذایی مفید باعث می شود که کلاژن پوست بالا رفته و پوست درخشان شود و همچنین از به وجود آمدن چین و چروک جلوگیری می کند.

>>>بیشتر بخوانید:

رفع تیرگی پوست با چند ماسک خانگی، ساده

ماسک

ماسک مناسب پوست خشک

برخی از پوست ها به خاطر خشکی که دارند باید همیشه به صورت مرطوب آنها را نگه داشت تا دیرتر دچار پیری پوست و چین و چروک شوند، آبرسان ‌ها می توانند کمک زیادی به این نوع پوست ها کنند. روش ساخت آبرسان خانگی و طبیعی بسیار ساده است که شما در خانه می توانید به راحتی آن را تهیه کنید:

۱) از موز استفاده کنید.

یک لیمو یا پرتقال و یک قاشق عسل با یک عدد موز؛ موز را خوب له کنید و عسل را به آن اضافه کنید و چند قطره آبلیمو روی آن بریزید تا خمیر نرمی به دست آید و بعد به آرامی روی صورت و گردن بمالید و بعد از یک روز با آب ولرم بشویید.

۲) از بلغور جو دوسر و اووکادو استفاده کنید؛ مواد لازم: آووکادو رسیده نصف میوه، بلغور جو دوسر نصف فنجان.
شما می توانید به راحتی آن را پخته و آووکادو را له کرده به آن مخلوط کنید و این مایع را روی پوست بمالید و بعد از یک ربع با آب ولرم بشویید و با حوله نرم خشک کنید.

۳) آبرسان مایونز نصف قاشق مایونز و یک زرده تخم مرغ، یک قاشق غذاخوری ماست پرچرب و یک قاشق عسل.
تمام مواد را با هم مخلوط کرده و آنقدر بزنید تا یک دست شود و روی پوست بگذارید. ۲۰ دقیقه باید روی پوست بماند بعد با آب ولرم بشویید.

۴) آبرسان با خیار و گلاب؛

پوست خیار را رنده کرده و به مدت ۳۰ دقیقه داخل گلاب قرار دهید و روی پوست بمالید این ماسک اگر به طور مستمر استفاده شود زبری و خشکی پوست را از بین خواهد برد.

۵) از خیار و گلیسیرین نیز می توانید استفاده کنید؛
یک عدد خیار رنده شده و یک قاشق گلیسرین را با هم مخلوط کرده و هر شب ۲۰ دقیقه روی پوست بگذارید استراحت کند و بعد نتیجه را مشاهده کنید.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=408305
  • نویسنده : نرگس قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-