اگر اسرار خود را دائم به دیگران میگویید، این مقاله را بخوانید

تکنیک درد و دل کاغذی چیست؟

  • کد خبر : 401387
  • 04 فروردین 1400 - 10:51
تکنیک درد و دل کاغذی چیست؟

یکی از نیازهای اساسی انسان ها در زندگی نیاز به ارتباط با دیگران است. هنگامی که دو نفر با هم گفتگو می کنند، این ارتباط برای آنها آورنده احساسات مختلفی است. به عنوان مثال، وقتی دو نفر درباره یک موضوع جذاب و خاطره انگیز صحبت می کنند، بسیاری از احساسات مثبت و منفی تولید می‌شود. یا هنگامی که دو نفر در حال تبادل اطلاعات هستند، علاوه بر انتقال اطلاعات، نیاز به ارتباط آنها  هم تامین می شود.

دردو دل کردن

درد و دل‌های خطرناک

در این مدل ارتباطی که تبادل اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است، متاسفانه خطراتی هم وجود دارد. به عنوان مثال هنگامی که دو خانم در حال درد و دل با یکدیگر هستند، ممکن است اسراری از زندگی شان را به یکدیگر بگویند که بعداً از این رفتارشان بسیار پشیمان شوند. آنها ممکن است به خانه برگردند و خود را سرزنش کنند که چرا اطلاعات شخصی و تمام زندگی خود را به طرف مقابل گفته‌اند.

حتی اگر به آن فردی که اطلاعات داده اند اعتماد داشته باشند، اما باز هم از این دهن لقی خود ناراحت و مضطرب هستند. همیشه به این فکر می‌کنند که چطور می شود جلوی این دهن لقی را گرفته و راز زندگی خودشان را به دیگران انتقال ندهند. آن‌ها می‌دانند که این اطلاعاتی که داده می‌شود می‌تواند بعداً به ضرر خودشان تمام شود. اگر با آن فرد بعداً دچار اختلاف شوند و با او دعوا کنند، آن فرد ممکن است از آن اطلاعاتی که دارد سوء استفاده کند.

صحبت کردن

میل به شنیده شدن

مثلاً بسیار دیده شده که افرادی در مهمانی ها، عروسی‌ها،‌ محافل عمومی و دورهمی ها همین که چشمشان به چند نفر می‌افتد و جو صمیمی را می‌بینند، شروع به دادن اطلاعات می‌کنند. آنها چون ذوق‌زده و کمی احساساتی شده‌اند، نمی‌توانند جلوی خودشان را بگیرند و در نتیجه سیر تا پیاز زندگی خودشان را برای دیگران تعریف می کنند. آن‌ها این کار را به امید آنکه توجه دریافت کنند، انجام می‌دهند. در واقع آنها چون در زندگی شنیده نشده اند، دوست دارند افرادی را پیدا کنند که آنها را بشنوند، حتی اگر به قیمت افشای اطلاعات مهم زندگی آنها تمام شود.

>>>بیشتر بخوانید:

شخصیت شناسی و ابعاد تغییر شخصیت

ضرورت حفظ اسرار در کلام اهل بیت و قرآن

امام علی علیه السلام می فرمایند: كسى كه راز خود را بپوشاند همواره اختيار آن به دست اوست (و كسى كه نپوشاند از اختيارش بيرون مى رود). این حدیث خردمندانه به خوبی نشان می دهد که رازنگهداری و عدم افشای اطلاعات چقدر برای انسان آورنده امنیت است.

هنگامی که فردی اطلاعات خودش را افشا می‌کند و به راحتی به بقیه افراد اعتماد می‌کند، دیگر اختیار آن اطلاعات از دست او خارج شده است و در اختیار دیگران قرار گرفته است. علاوه بر احادیث زیبایی که در این باره داریم، در قرآن هم رازنگهداری مورد تاکید قرار گرفته است. در این باره، می‌توانید به آیه ۷۴ سوره توبه و آیه ۵ سوره یوسف رجوع کنید.

تکنیک درد و دل کاغذی

دلایل دهن لق بودن

عزت نفس پایین، پر حرف بودن، احساس حقارت کردن، بیش از حد نزدیک شدن به افراد و احساساتی شدن از عواملی هستند که باعث می‌شود فرد رازش را افشا کند.

افراد پرحرف، برای برآورده کردن میل سخن‌گویی، درباره هر موضوعی صحبت به میان می‌آورند و اطلاعات خود را به دیگران انتقال می‌دهند. این کار باعث پرده برداشتن از اسرار آن‌ها می‌شود. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، این‌گونه افراد می‌خواهند از تکنیکی استفاده کنند که به رازداری عادت کنند. در ادامه با تکنیک مهمی آشنا خواهیم شد.

نوشتن

تکنیک درد و دل کاغذی چیست؟

اگر شما فردی هستید که اسرار خود را زیاد به دیگران می گویید و می خواهید این مشکل را برای همیشه برطرف کنید، ابتدا باید یک دفتر مخصوص برای این تکنیک (درد و دل کاغذی) تهیه کنید.

در تکنیک درد و دل کاغذی، قبل از اینکه به خانه یکی از اقوام یا آشنایان خود بروید، دفتر را باز کنید و یک صفحه جدید بیاورید. سپس از ابتدای این صفحه هر آن چیزی را که احساس می کنید قرار است به طرف مقابل بگویید را بر روی صفحه بنویسید. در تمام این جملات از ضمیر من استفاده کنید تا کاملاً برای ضمیر ناخودآگاه شما ملموس باشد.

تکنیک درد و دل کاغذی

به عنوان مثال نباید بنویسید که او با شوهرش مشکل دارد و از اخلاق او خسته شده است. بلکه باید بنویسید: من خسته شده ام از رفتارهای شوهرم و به دنبال راه درمان هستم.

دادن پاسخ های احتمالی

بعد از اینکه صحبت های خودتان را نوشتید، حال از زبان طرف مقابل تان که قرار است با او صحبت کنید پاسخ احتمالی را بنویسید. در واقع پیش بینی کنید که وقتی این حرف ها را به طرف مقابل می‌زنید، او در پاسخ به جملات شما چه چیزهایی خواهد گفت. تمام جملات او را بنویسید و بعد از این که نوشتید پاسخ خودتان را در پاسخ به جمله ای که او گفته است یادداشت کنید.

در واقع سبک جملاتی که شما می نویسید باید کاملاً طبیعی باشد و انگار دو نفر دارند با هم صحبت می کنند (منتها روی کاغذ). استفاده درست از این تکنیک به ضمیر ناخودآگاه شما کمک می‌کند که بخش زیادی از ناراحتی ها و احساسات منفی اش را دفع کند. علت آن این است که ضمیر ناخودآگاه تفاوت واقعیت و خیال را متوجه نمی‌شود، و وقتی شما مشکلات تان را روی کاغذ می نویسید، احساس می کند که او آنها را به یک شخص گفته است. در نتیجه احساس آرامش موقت در اینگونه مواقع پیدا می‌کنید.

تکنیک درد و دل کاغذی

مزیت انتقال احساسات بر روی کاغذ

تکنیک درد و دل کاغذی را تبدیل به یک عادت کنید و هرگاه که می خواهید به خانه یکی از اقوام بروید قبل از رفتن این تکنیک را اجرا کنید. سپس به طور عجیبی خواهید دید، هنگامی که به خانه اقوام می روید، احساس آرامش می‌کنید.

در نتیجه نیازی نیست که اسرار خود را به او بگویید. هنگامی که شما دارید این جملات را روی کاغذ می نویسید، ضمیر ناخودآگاه احساس خالی شدن و آرامش میکند. در نتیجه وقتی که وارد خانه دوستان یا یکی از اقوام می شوید دیگر نیازی نمی بینید که بخواهید خودتان را خالی کنید و اسرار خود را برملا کنید.

نوشتن

تکنیک درد و دل کاغذی علاوه بر استفاده در موقعیت های مذکور، در هنگامی که شما دچار غم یا ترس یا احساسات منفی هستید هم کاربرد دارد.

مثلاً هنگامی که شما از چیزی میترسید، اگر هر روز آن ترس‌های خودتان را بر روی کاغذ بنویسید و بعد هر بار کاغذ را مچاله کرده و به داخل سطل آشغال بیندازید، خواهید دید که ترس شما کاهش پیدا میکند. بنابراین استفاده از این تکنیک به شما کمک می کند تا به جای افشا کردن اطلاعات شخصی خود و برملا کردن راز ها، آنها را روی کاغذ انتقال دهید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=401387
  • نویسنده : وحید یزدی

برچسب ها

ثبت نظر

-