چطور با تکنیک «سوزن گیر کردن» با افراد سمج و پیله قاطعانه رفتار کنیم؟

تکنیک سوزن گیر کردن چیست؟اینگونه با افراد سمج برخورد کنید!

  • کد خبر : 401265
  • 03 فروردین 1400 - 9:46
تکنیک سوزن گیر کردن چیست؟اینگونه با افراد سمج برخورد کنید!

انسانها در طول روز با یکدیگر تعاملات زیادی دارند. بعضی مواقع این روابط با آرامش و درک متقابل همراه است و بعضی مواقع تعارض ها و مشاجره هایی بین افراد شکل می گیرد. نکته مهم این است که افراد موفق، مهارت های ارتباطی‌ای را یاد می‌گیرند که در موقعیت های مختلف از مشاجره های احتمالی جلوگیری می‌کند. در میان مردم، بعضی افراد هستند که تمایلشان برای صحبت کردن با دیگران کمتر از بقیه است و بعضی ها شدیداً علاقه به حرف زدن دارند.در این مطلب با تکنیک سوزن گیر کردن آشنا خواهید شد.

دعوا

سمج‌ و خسته کننده

یکی از مشکلاتی که در تعاملات بین افراد داریم این است که بعضی ها نمیتوانند طرف مقابلشان را درک کنند و ممکن است با صحبت‌هایی او را آزار دهند.

به عنوان مثال بعضی افراد سمج، علاقه زیادی دارند که پاسخ سوال خود را هر طور شده دریافت کنند. این ویژگی منفی در آن ها باعث می شود که افراد از هم صحبت شدن با آنها پشیمان شوند و احساس خستگی کنند. علت این خستگی این است که احساس می‌کنند هر چقدر هم که بخواهند گفتگو را به پایان برسانند طرف مقابل پافشاری می کند تا پاسخ سوال هایش را دریافت کند یا گفتگو را به سمتی که دوست دارد هدایت کند.

تخلیه خشم افراد سمج

افراد سمج معمولاً از نامهم بودن در رنج هستند و می‌خواهند به واسطه اصرار و پافشاری توجه طرف مقابل را به خود جلب کنند و از این طریق احساس مهم بودن کنند.

علاوه بر این، افراد سمج خشم های سرکوب شده ای دارند. آنها به واسطه پیله کردن و پافشاری بر حرف خود طرف مقابل را خسته می‌کنند و از این طریق او را آزار داده و خشم خود را تخلیه می‌کنند. سوالی که برای فردی که در مواجهه با شخص سمج پیش می‌آید این است که چطور باید با این فرد سمج رفتار صحیح و اصولی داشته باشیم؟

تکنیک سوزن گیر کردن

راهکارهای اشتباه مقابله‌ای

بعضی افراد در مواجهه با افراد سمج از راهکارهایی استفاده می‌کنند که این راهکارها پاسخ نمی دهد و آنها دائم ناراحت می شوند. مثلاً دیده شده که وقتی با یک فرد سمج مواجه می شوند هر سوالی که او می پرسد پاسخ می دهند و آن فرد سمج هم هیچگاه بحث را رها نمی کند.

یا به عنوان مثال فرد در مقابل اصرار های فرد سمج سکوت می‌کند و این سکوت هم در واقع مانع نمی شود از اینکه دست بردارد. سکوت کردن در بعضی مواقع جواب می دهد ولی اکثر مواقع ممکن است فرد همچنان به خواسته های خود پافشاری کند.

>>>بیشتر بخوانید:

راه های آرامش در سال جدید با چند تکنیک عالی

بنابراین ما باید راهی را پیدا کنیم تا از مزاحمت‌های فرد سمج خلاص شویم. این راه حل باید به گونه ای باشد که هم احترام طرف مقابل را حفظ کند و هم شأن او را حفظ نگه دارد. بعضی افراد ممکن است در مواجهه با فرد سمج رفتارهای خشونت آمیز یا تحقیر آمیز داشته باشند یا به گونه او را رها کنند. اما این روش ها نه تنها او را منصرف نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود او نقطه ضعف شما را پیدا کند و در دفعات بعد دست روی همان نقطه ضعف بگذارد.

تکنیک سوزن گیر کردن

تکنیک سوزن گیر کردن

یکی از بهترین تکنیک های برخورد صحیح با فرد سمج، تکنیک سوزن گیر کردن می باشد. در این تکنیک همان‌طور که از اسمش پیداست، ما باید یک جمله مشخص را در ذهن خود بسازیم و سپس آن جمله را دائم در پاسخ به اصرار طرف مقابل تکرار کنیم. این تکنیک باعث می شود که طرف مقابل از جمله ای که ما دائم میگوییم خسته شود و وقتی قاطعیت ما را ببیند، از خواسته خود منصرف شود. علاوه بر جمله ای که انتخاب می کنیم لحن صدا و حالت چهره و زبان بدن هم باید توسط ما مورد توجه جدی قرار بگیرد.

موقعیت سازی

بیایید با یک مثال شروع کنیم؛ به عنوان مثال تصور کنید که دوست شما پیش شما می آید و بسیار اصرار می کند که با او بیرون آمده و به پارک بروید. حال شما می خواهید به درس های خود بپردازید و تکالیف تان را انجام دهید.

بنابراین وقت کافی برای این ندارید که بخواهید با او به پارک بروید. حال او هم دائم اصرار می کند و از خواسته خود دست بر نمی دارد. توی اینگونه موارد، ممکن است بعضی از نوجوان ها تسلیم طرف مقابل شوند و درس را کنار بگذارند و تسلیم خواسته طرف مقابل شوند.

تکنیک سوزن گیر کردن

حال بیایید ببینیم که با تکنیک سوزن گیر کردن چطور می‌توانیم در موقعیت بالا واکنش صحیح داشته باشیم. اولین کاری که این فرد باید انجام دهد این است که خیلی قاطعانه و با یک لحن مقتدر و جدی و با کمی لبخند بر روی صورت جمله‌ای را بگوید. این جمله‌ای که میگوید باید کاملاً قاطعانه بیان شود.

مثلا می تواند بگوید که خوشحالم از اینکه این پیشنهاد را دادی اما من باید به تکالیفم بپردازم. اینجا ممکن است طرف مقابل به اصرار و پافشاری خود ادامه دهد، اما شما حتی اگر صد بار درخواست کرد باز هم همان جمله را تکرار می‌کنید و می‌گویید که خوشحالم از اینکه این پیشنهاد را دادی اما من باید به تکالیف بپردازم.

لجبازی

چرا تکنیک سوزن گیر کردن انقدر مفید است؟

در واقع استفاده از تکنیک سوزن گیر کردن این پیام را به طرف مقابل می دهد که تو با فردی قاطع روبرو هستی که به هیچ وجه از خواسته خود کوتاه نمی آید. نکته مهمی که باید به آن دقت کرد حالت چهره و لحن صدای قاطعانه است.

به عنوان مثال اگر ما با صدای خیلی شل و ضعیف و با صورتی منقبض شده جمله ای را بگوییم، اصلا اثر مثبت نمی گذارد. در واقع، تاثیر گذاری زمانی افزایش پیدا میکند که قاطعیت و جدیت هم در لحن صدا هم در زبان بدن و هم در حالت چهره مشخص باشد.

تکنیک سوزن گیر کردن

مشکل تاییدطلب‌ها در اجرای تکنیک سوزن گیر کردن

بعضی از افراد تایید طلب در هنگام اجرای این تکنیک با مشکلی مواجه می شوند. آن‌ها چون می‌خواهند تایید دیگران را بگیرند و نه گفتن برایشان سخت است، اجرای تکنیک سوزن گیر کردن را کمی سخت می دانند، اما با تمرین می توان به آن مسلط شد.

تکنیک سوزن گیر کردن همچنین یک تمرین بسیار خوب برای افزایش توانایی نه گفتن می‌باشد. علت آن این است که به مرور زمان ما به این نتیجه می‌رسیم که نیاز نیست به تمام خواسته های یک نفر پاسخ مثبت بدهیم. این خودش باعث می‌شود که با آرامش بیشتری زندگی کنیم و به راحتی در مقابل افراد سمج نه بگوییم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=401265
  • نویسنده : وحید یزدی

برچسب ها

ثبت نظر

-