چطور به یک آرامش ذهنی قشنگ دست پیدا کنیم؟

راه های آرامش در سال جدید با چند تکنیک عالی

  • کد خبر : 401202
  • 03 فروردین 1400 - 8:51
راه های آرامش در سال جدید با چند تکنیک عالی

شاید برای بعضی افراد این سوال پیش بیاید که یک هنر ممتاز از چه چیزی تشکیل شده است؟ طبق نظر مدیر گالری سانفرانسیسکو، چریل هاینز، چند عامل مهم یک هنر ممتاز می سازد از جمله پاسخ، قصد واضح، از خودگذشتگی ای تزلزل ناپذیر، شکیبایی، استقامت، خوداگاهی و انگیزه کار برای خودتان و نه هیچ کس دیگر. پاسخ مشابه برای آرامش هم همین است. چه شما از اضطراب موقعیت رنج ببرید، چه اضطراب تعمیم یافته یا اضطراب اجتماعی داشته باشید، راهکارهایی که در ادامه می آیند به شما کمک خواهند کرد به ماورای آرامش بروید.

راه های آرامش

راه های آرامش:

۱. یک آیین متوالی صبحگاهی ایجاد کنید.

چگونگی آغاز هر صبح، بقیه روز را تعیین می کند. ۳۰ الی ۶۰ دقیقه زودتر از معمول بیدار شوید تا روی رشد شخصی تان تمرکز کنید. این می تواند شامل ورزش، مراقبه، مطالعه کتاب یا مقالات، یوگا و غیره باشد. در واقع هنگامی که ما صبح از خواب بیدار می‌شویم، باید تمرکز خود را روی ارتقای آگاهی خود و خودشناسی بگذاریم.

مطمئن شوید ساعت هشدارتان دور از تخت تان است و یک لیوان آب داشته باشید تا به بدن خود انرژی برسانید. اگر شما فردی نباشید که صبح زود بیدار می شود، ابتدا سخت است اما بعد از یک ماه یا کمی بیشتر، این تمرین عادی خواهد شد.

راه های آرامش

۲. تنفس آرام و عمیق را تمرین کنید.

یکی از راه های آرامش تکنیک استنشاقی چهار تایی یا ۴_۴_۴ است. که مناین تکنیک را دوست دارم. این تکنیک به این صورت است که ابتدا تا چهار ثانیه نفس می‌گیرید، سپس چهار ثانیه آن را نگه می‌دارید و سپس به مدت چهار ثانیه آن را رها می‌کنید. این کار را حداقل سه دفعه متوالی انجام دهید و وقتی آرام هستید تمرین کنید. توجه به تنفس آرام، اولین خط دفاعی در برابر احساسات منفی است.

۳. بر روی راه حل ها تمرکز کنید نه مشکلات.

بعضی افراد تفکر راه‌حل‌ محور دارند و بعضی ها تفکر مشکل‌ محور. تفکر راه‌حل ‌محور زمانی است که ما در مواجه با سختی‌ها به دنبال راه حل هستیم، نه اینکه بنشینیم و عزا بگیریم که چرا این شد و این نشد.

انسان‌های راه‌حل‌ محور همیشه راهی برای آرام ماندن در شرایط سخت دارند، اما انسان مشکل‌ محور دائما از مشکلات ناله می‌کنند. آن‌ها از همان دسته افرادی هستند که دائما خود را اسیر مشکلات می‌بینند و متعاقبا آرامشی هم ندارند. پس ما باید یاد بگیریم که تفکر راه حل‌ محور را در زندگی پیاده کنیم.

فکر کردن

۴. افکارتان را بررسی کنید.

افکار سازمان یافته در  ایجاد یک زندگی منظم نقش دارند. به مغزتان بیاموزید دقیق و قاطع و روشمند و استوار باشد. آیا شما کارمندی بی‌نظم را که هر وقت خودش دوست دارد کار می‌کند، استخدام می کنید؟

باید توجه داشته باشیم که فعال کردن احساسات غیر لازم و ناخواسته درست مثل استخدام کارمندی طفره رونده از کار در شرکت است. آیا شما از احساسات مخرب مثل منفی گرایی، ترس، حسادت و نفرت از خود، آگاه هستید؟ وقت آن است که افکارتان را بررسی کنید و با دیدگاه کاملا مثبت، به سمت آینده قدم بردارید.

>>>بیشتر بخوانید:

عوامل ایجاد خشم/چرا خشمگین می شویم؟

۵. تنظیم هیجانی تان را مدیریت کنید.

مثلا اگر ترافیک، خون شما را به جوش آورده، بهتر است پاسخ های فیزیولوژیک تان را آرام کنید. به جای تسلیم شدن به واکنشهای تکانشی (که بالقوه خطرناکند)، از راهکارهای باثبات تر استفاده کنید. در محدوده جاده، با آهسته تر رانندگی کردن، پخش موسیقی ملایم، گوش دادن به پادکستی جالب، یا نوشیدن شربتی خنک به جسم خود توجه کنید و یادتان باشد هر جا می توانید تمرین تنفس عمیق را انجام دهید.

۶. یک الگوی شخصیتی برای خودتان انتخاب کنید.

این الگوی شخصیتی می تواند شخصیتی تاریخی یا شخصی باشد که شما آن را خوب می شناسید. وجود یک الگوی موفق در زندگی، حجم عظیمی از دغدغه‌های شما را کم می‌کند و به شما آرامش می‌دهد. انسان‌هایی که در تاریخ الگوی اخلاقی هستند، آن‌ها می‌توانند سبک زندگی بسیار ایده‌آلی را به ما نشان دهند.

آب نوشیدن

۷. آب بیشتری بنوشید و زنگ تفریح داشته باشید.

یکی دیگر از راه های آرامش نوشیدن آب است. آب نه تنها هیدراته و سرشارتان می کند بلکه می تواند به عنوان ابزار حواس پرتی هنگامی که درجه حرارت هیجانی‌تان بالاست استفاده شود. هم‌چنین همیشه یک زنگ تفریح داشته باشید که این می تواند یک چرت عصرگاهی یا یک عامل ایجاد کننده تنوع باشد. سفرهای آخر ماه به یک روستای سرسبز یکی از بهترین تفریحات برای کسانی است که می‌خواهند آرامش را تجربه کنند.

فضای مجازی

۸. برنامهای برای فضای مجازی و چک کردن ایمیل بریزید.

مثل بهتر است ساعت ۹ صبح و ۵ بعدازظهر باشد. پیشنهاد می‌شود بیشتر از سه بار در روز نباشد. اساسا فضای مجازی بخاطر اعتیاد آور بودنش، می‌تواند قسمت زیادی از انرژی ذهن ما را تصرف کند. ایجاد تعادل بین استفاده از گوشی و فعالیت‌های فیزیکی در طول روز، یکی از بهترین شیوه‌های داشتن ذهن آرام در زندگی است.

۹. با قانون ۲۵/۵ بهره وری را افزایش دهید.

۲۵ دقیقه پشت سر هم کار کنید بعد ۵ دقیقه استراحت برای خود اختصاص دهید. بعد از سه دوره پی در پی، ۳۰ دقیقه استراحت کنید. در واقع در این روش ما میزان بهره وری را بسیار افزایش می‌دهیم و وقت خود را صرف کارهای بیهوده نمی‌کنیم. در واقع همین کارهای بیهوده هستند که ذهن ما را پر از تشویش و ناآرامی می‌کنند.

۱۰. شکرگزار آنچه دارید باشید.

ما آنقدر روی هدف پایانی متمرکز شده ایم که پیروزی های کوچک بین راهی را فراموش کرده ایم. آنچه مادرتان عادت داشت بگوید را به یاد بیاورید: شخصی دیگر برای کمتر از آنچه تو داری سپاسگزار است. در واقع شکرگزاری یکی از بی نظیرترین شیوه‌های ایجاد آرامش است که انسان را در یک وضعیت همیشه خرسند از زندگی قرار می‌دهد. یادتان باشد شکرگزاری یعنی دیدن دوباره داشته‌هایی که روزی به شما حس خوب می‌داد و امروز آن‌ها را فراموش کرده اید.

۱۱. سادگی را انتخاب کنید.

کمتر حرف بزنید، کمتر خرید کنید، کمتر بخورید، کمتر مضطرب باشید. در دنیای امروز که تکونولوژی زندگی‌ها را فرا گرفته است، حفظ آرامش کار سختی شده است. در واقع وقتی سبک زندگی از سادگی به سمت کثرت و شلوغی پیش می‌رود، ذهن هم به سمت تشویش و دغدغه پیش می‌رود. علت آن این است که ما برای آرامش، نیاز به زندگی ساده و آرام داریم، پس تا جایی که می‌توانید زندگی خود را آرام و ساده کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=401202
  • نویسنده : وحید یزدی
  • منبع : www.psychologytoday.com

برچسب ها

ثبت نظر

-