چطور یک رهبر تبدیل به فردی ویژه می‌شود؟

مدیران برجسته و رموز پنهان آن‌ها

  • کد خبر : 400887
  • 27 اسفند 1399 - 18:51
مدیران برجسته و رموز پنهان آن‌ها

تفاوت شاخص یک مدیر با فرد عادی در چیست؟تصور کنید دو فرد تقریبا مشابه در مقابل شما ایستاده اند و در حال سخنرانی هستند. اگرچه همسان نیستند ولی در خصوصیت های فیزیکی بسیار شبیه همدیگر می‌باشند. آن‌ها از کلمات، تن صدا و زبان بدن کاملا یکسانی استفاده می کنند. علیرغم تمام شباهت های ظاهری و استفاده از کلمات و رساندن پیامشان، شما به طور بیشتری جذب یکی از آن ها شده اید. تعجب می کنید که چه چیزی در آن فرد موجب شد که شما جذب آن شوید و از نفر دیگر چشم بپوشید؟

تفاوت مدیر برجسته با فرد عادی

رهبری ویژگی درخشانی است که باید در همه افراد وجود داشته باشد و لزوما ارتباطی به عنوان شغلی افراد ندارد. همینکه شما اراده‌ قوی برای کمک به دیگران داشته باشید، قادر خواهید بود رهبری را شروع کنید. رهبران موفق دنیا یک‌شبه زاده نشده اند، بلکه تمام تجاربشان به وسیله اولین قدم صحیح بدست آمده است.

بنابراین بسیار ضروری است در مسیری درست قرار گرفته و اولین گام‌ها را با احتیاط و هوشیارانه بردارید. در جهت رسیدن به این هدف ابتدا باید مهارت‌ها و ویژگی‌های رهبران خوب و ممتاز را شناسایی کنید و  سپس آن مهارت‌ها را یاد بگیرید.

رشد درونی و موفقیت در مدیریت

یکی از کلیدی ترین نکاتی که باید در مسیر رفتن به سمت بهتر کردن مدیریت خود مدنظر قرار دهید، توجه به بُعد شخصیتی و انسانی خودتان است. یک مدیر موفق کارش را بر اساس ارتباطات و همین‌طور توسعه ارتباط خود با افراد جلو می‌برد.

رهبری یک وظیفه انسانی می‌باشد، بنابراین برای مبدل شدن به یک رهبر فوق‌العاده بایستی شناخت خوبی نسبت به خود پیدا کنید و در ارتباط با همکاران خود تمام کوشش خود را به کار گیرید. یک فرد به محض اینکه شروع به ترقی و پیشرفت کند و مهارت‌های خود را ارتقا دهد، توانایی رهبری هم در او ارتقا پیدا خواهد کرد و به رهبری عالی و توانمند تبدیل خواهید شد. در حقیقت او با خودشناسی، توانایی رهبری را در درون خود به صورت ناخودآگاه فعال خواهد کرد.

مدیر برجسته ونقش ارتباطات کلامی و غیرکلامی

ترکیب تکنیک‌های ارتباطات کلامی و غیرکلامی، یکی از عواملی مهمی است که فرد را به سمت یک حس رهبری ایده‌آل سوق می‌دهد. یک رهبر موفق، به تکنیک‌های ارتباط کلامی و غیر کلامی مسلط است. تکنیک‌های کلامی شامل انتخاب کلمات، لحن صدا و فن بیان می‌باشد.

تکنیک‌های غیر کلامی هم طیف وسیعی را شامل می‌شود که به صورت کلی زبان بدن و حالات چهره را شامل می‌شود که این دو خودش طیف وسیعی از مهارت‌ها را شامل می‌شود. اما آیا چیز دیگری وجود دارد که آن را مدیران واقعی فراتر از آنچه مردم در نوع استفاده از کلمات، حرکات و ظواهر تجربه می کنند را دارا باشند. آیا رهبران بزرگ دارای ویژگی‌های بیوشیمیایی خاص هستند؟

مدیر برجسته

لایه های رهبری

دو لایه مهم وجود دارد که مدیر برجسته جهان در آن تعریف می‌شود؛ یکی عوامل سطحی و دیگری عوامل فراسطحی می‌باشد. لایه عوامل سطحی متشکل از چیزی است که شنیده و دیده می شود، و این شامل ارتباطات کلامی، غیرکلامی، پوشش، رفتار، سطح تخصص، توانایی ارتباط و تاثیرگذاری بر دیگران و خواندن و واکنش موثر به تعاملات محیطی و اجتماعی است (هوش هیجانی).

مورد بعدی عوامل فراسطحی می‌باشد که این لایه متشکل از چیزی است که ما نمی بینیم یا نمی شنویم. این فراسطح شامل چیزهایی مانند فرومون ها و انرژی درون ما است که ساطع می شود و اصطلاحا به آن «چی» می‌گویند. در ادامه به ویژگی بیوشیمیایی و ارتباط آن با رهبری خواهیم پرداخت.

>>>بیشتر بخوانید:

شغل مناسب برای شخصیت من

نقش فرومون و بویایی در ارتباطات


بررسی روی حیوانات و استفاده ای که از بویایی می‌کنند نشان داده است که حیوانات از بو و فرومون برای ارتباط با چیزهای زیادی به دلایل مختلف استفاده مِی کنند. برای مثال، قوچ سیاه نر از بویایی خود که روی درخت ها علامت گذاری می شود برای تعیین سلطه خود استفاده می کند. ماهی فرومون ترشح می کند تا به دیگر ماهی ها اعلام خطر کند.

چیزی که در مورد استفاده حیوانات از بویایی است این است که آنها این کار را به صورت کنترل شده و عمدی انجام می‌دهند. اینکه چگونه گونه های حیوانات از بویایی و فرومون برای ارتباط و ایجاد ترتیب اجتماعی استفاده می کنند بطور گسترده به صورت مستند در آمده است که نتایج یکسانی را هم برای انسان ها گزارش داده است.

مدیر برجسته

رایحه و اُدُر و نقش آن در ارتباطات

بر طبق تحقیقی که در ۵ نوامبر ۲۰۱۲ در ژورنال علوم روانشناسی منتشر شد، این نکته بیان شد که انسان ها مانند دیگر حیوانات از بویایی برای ایجاد ارتباط استفاده می کنند. طبق تحقیقات جدید، انسان ها می توانند ترس و تنفر را استشمام کنند و در واقع احساسات مسری هستند.

گان سمین و همکارانش از دانشگاه اوترچت در هلند چنین می نویسند: “این یافته ها مخالف فرضیه های پذیرفته شده رایجی هستنند که می گویند انسان منحصرا از طریق زبان و کانال های بصری ارتباط برقرار می کند”. اکثر تحقیقات پیرامون فرومون انسانی نشان داده اند که پوست عضو اصلی تولید رایحه است. رایحه‌ها به طور گسترده ای توسط غدد چربی آپوکرین تولید می شوند، و معمولا با عرق و سطح مودار همراه هستند.

این غدد در هرجایی در سطح بدن قرار دارند، اما در شش ناحیه متمرکز شده اند: زیر بغل، نوک سینه، دستگاه تناسلی، اطراف دهان و لب ها، پلک ها، گوش بیرونی. موادی که به وسیله این غدد تولید می شوند توسط بینی انسان قابل تشخیص است.

چیزی که ما هنگام از رایحه پوست می بوییم مواد تازه غده نیست بلکه باکتری های درهم شکننده تولید شده از ترشحات غددی است. ما واکنش های مختلفی می توانیم از فرومون انتظار داشته باشیم: اضطراب کمتر یا بیشتر، میل جنسی بیشتر، نیرومندسازی، احساس خوب بودن، ترس، افزایش نگرانی، خشونت و راحتی و آسودگی.

مدیر برجسته

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که ارتباط فرورمون با رهبری چه می‌باشد؟ جواب این است که رهبرهای ویژه ممکن است همانند بز کوهی آلفا، فرومون “رهبری” منحصر بفرد یا شاید ترکیب هایی یا سطح هایی از فرومونی که به آنها رایحه رهبری می دهد داشته باشند.

بنابراین یک مدیر برجسته علاوه بر توانایی‌های کلامی و غیر کلامی و تسلط بر رفتار خود، رایحه و کاریزمای رهبری را دارا می‌باشد که او را از دیگران متمایز می‌سازد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=400887
  • نویسنده : وحید یزدی_سجاد شرافتی
  • منبع : www.psychologytoday.com

برچسب ها

ثبت نظر

-