تست PCR کرونا و همه آن چیزی که باید درباره آن بدانید!

  • کد خبر : 400572
  • 26 اسفند 1399 - 8:40
تست PCR کرونا و همه آن چیزی که باید درباره آن بدانید!

در حال حاضر، واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) و آزمایش آنتی بادی از روش های اصلی آزمایش کرونا در سیستم های بهداشتی جهانی برای شهروندان جهت غربالگری است. هر دوی این تکنیک ها دارای اهمیت قابل توجهی هستند و همزمان با بروز بحران، محققان در حال جستجوی روش های جایگزین برای بررسی این بیماری مهلک هستند.

کلوئی کنت به دنبال علم نهفته در PCR و سرولوژی است. در طی بحران فعلی، اهمیت آزمایش قابل اعتماد و در دسترس برای غربالگری این بیماری به طور فزاینده ای برای همه آشکار شده است. کره جنوبی ، جایی که آزمایشات مربوط به این بیماری به سرعت و به آسانی در هنگام شیوع بیماری در دسترس قرار گرفت ، نسبت به کشورهایی که دیرتر بخ فکر غربالگری افتادند، میزان مرگ و میر به شدت پایین تر است.

از 1700 مورد ثبت شده تنها 174 مورد مرگ و میر در کره جنوبی ثبت شده است. در حالی که از حدود 34000 مورد ثبت شده در انگلیس، 2،921 مورد مرگ در انگلیس رخ داده است. روزنامه وال استریت گزارش کرده است که کره جنوبی می تواند روزانه آزمایش بیش از 20،000 نفر را در 633 سایت آزمایشی انجام  دهد. سایت های آزمایشی، رایگان بوده و نتایج در قالب متن در عرض 24 ساعت ارائه می شود.

اکثر آزمایشات را می توان به آزمایش های زنجیره ای پلیمراز (PCR) یا آزمایشات سرولوژی تقسیم کرد. هر دو این آزمایش ها از انواع مختلف نمونه ها برای جستجوی مشخصه های مختلف ویروس استفاده می کنند – ولی هیچ یک از آنها کاملاً بدون اشتباه نیستند.

 

تست پی سی آر چیست؟

دکتر ادوارد رایت ، مدرس ارشد میکروب شناسی دانشگاه ساسکس می گوید: “در حال حاضر در اکثر آزمایشات ، از تست PCR استفاده می کنند.” “آنها اطلاعات ژنتیکی ویروس ، یعنی آر ان ای ویروسی را تشخیص می دهند. این فقط در صورت وجود ویروس و برای کسی که مبتلا به کووید-19 است امکان پذیر می باشد. ”

آزمایش PCR به جای شناسایی تولید آنتی بادی، برای تشخیص مستقیم وجود آنتی ژن استفاده می شود. با تشخیص آر ان ای ویروسی ، که قبل از تشکیل آنتی بادی ها یا علائم بیماری در بدن وجود دارد ، آزمایشات می تواند تشخیص دهد که یک فرد از قبل ویروس دارد یا نه.

“تست PCR به ما نشان می دهد که چه کسی آلوده به ویروس شده است. در صورت مثبت بودن آزمایش، افراد مبتلا و حتی کسانی که با آنها اغلب در ارتباط بوده اند در هر صورت قرنطینه می شوند. این مزیت واقعی آزمایش های عمده و فعلی است.”

شایان ذکر است که آزمایشات پی سی آر نسبتا گران است. دارای چندین مرحله است که ممکن است بین نمونه گیری و تجزیه و تحلیل اشتباهات رخ دهد (30% امکان خطا).”در طی شیوع ویروس کرونا، تست PCR از روش های آزمایش اولیه بوده و هست و با افزودن اتوماسیون بیشتر برای کاهش خطاها ، بهبود بخشیده شده است.

تست PCR

تست PCR به چه شکل است؟

سه مرحله اصلی برای آزمایش پی سی آر وجود دارد:

1) جمع آوری نمونه ، 2) استخراج و 3) پی سی آر

1- نمونه با استفاده از یک پد و جمع آوری ذراتی که از طریق تنفس وارد بینی شما شده است انجام می شود. یک پد حاوی نوک نرم روی یک چوب بلند و انعطاف پذیر است که وارد بینی شما می شود.

انواع مختلفی از پدهای بینی وجود دارد از جمله یک پد بینی که نمونه ای را بلافاصله از داخل سوراخ های بینی جمع آوری می کند و همچنین پد های حلقی که برای جمع آوری بیشتر به حفره بینی می رود. هر دو نوع پد برای جمع آوری مواد آزمایشی کافی است. پس از جمع آوری، پد در یک لوله مهر و موم شده و سپس به آزمایشگاه ارسال می شود.

>>>بیشتر بخوانید:

کرونا انگلیسی چیست و چگونه بوجود آمد؟ درمان آن چیست؟

2-هنگامی که یک تکنسین آزمایشگاهی نمونه ای را دریافت می کند، فرایندی به نام استخراج را انجام می دهد به این صورت که ماده ژنتیکی را از نمونه جدا می کند از جمله ماده ژنتیکی هر ویروسی که وجود دارد.

3-سپس مرحله پی سی آر از مواد شیمیایی ویژه و دستگاه پی سی آر به نام سیکلر حرارتی استفاده می کند که باعث ایجاد واکنشی می شود که میلیون ها نسخه از قسمت کوچکی از ماده ژنتیکی ویروس SARS-CoV-2 را تولید می کند. در طی این فرآیند، اگر ماده ژنتیکی آن ویروس در نمونه وجود داشته باشد، یکی از مواد شیمیایی نور فلورسنت تولید می کند.

این نور فلورسنت یک “سیگنال” است که توسط دستگاه پی سی آر تشخیص داده می شود و از نرم افزار ویژه برای تفسیر سیگنال به عنوان نتیجه آزمایش مثبت استفاده می شود.

نتایج آزمایش پی سی آر به چه معناست؟

نتیجه مثبت آزمایش به این معنی است که به احتمال زیاد شما مبتلا به کرونا هستید. اکثر افراد بیماری خفیف دارند و می توانند بدون مراقبت پزشکی در خانه با خیال راحت بهبود یابند. در صورت بدتر شدن علائم یا مواجه شدن با سوالی یا نگرانی با خدمات بهداشتی تماس بگیرید.

نتیجه آزمایش منفی بدین معناست که شما در زمان شرکت در آزمایش احتمالاً  کووید-19نداشته اید. با این حال، ممکن است به SARS-CoV-2 آلوده باشید اما ویروس در بدن در حدی نبوده که با آزمایش تشخیص داده شود. به عنوان مثال، اگربه تازگی مبتلا شده باشید اما هنوز علائمی ندارید، ممکن است نتیجه آزمایش شما منفی باشد. یا اگر بیش از یک هفته قبل آزمایش داده باشید، ممکن است این اتفاق بیفتد.

بخاطر داشته باشید که آزمایش منفی به این معنی نیست که شما برای مدتی طولانی ایمن هستید. بعد از آزمایش می توانید در معرض ویروس قرار بگیرید، آلوده شوید و به دیگران انتقال دهید.

اگر آزمایش شما مثبت است، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید. در خانه بمانید و خود را از دیگران دور نگه دارید. اگر تست شما منفی است، به اقدامات لازم برای محافظت از خود و دیگران در برابر ویروس ادامه دهید.

تست PCR

مزایای تست پی سی آر چیست؟

مزایای اصلی تست PCR دقت و قابل اطمینان بودن آن است. این دقیق ترین آزمایش موجود برای تشخیص کووید-19است.

آیا تست پی سی آر ویژگی منفی نیز دارد؟

از آنجا که این آزمایش قادر به شناسایی مقادیر بسیار کمی از مواد ویروسی است، می تواند قطعات ویروس SARS-CoV-2 را حتی پس از بهبودی نیز شناسایی کند در صورتی که دیگر مسری نیست. بنابراین اگر در گذشته مبتلا به کووید-19بوده اید، ممکن است آزمایش شما باز هم مثبت باشد حتی اگر ویروس را به دیگران انتقال ندهید.

تست PCR چه تفاوتی با دیگر آزمایشات دارد؟

در اصل، دو نوع آزمایش وجود دارد ، آزمایش های تشخیصی و آزمایش های آنتی بادی. آزمایشات تشخیصی به شما نشان می دهد که آیا مبتلا به ویروس کووید-19هستید یا نه. آزمایش آنتی بادی به شما می گوید که شما قبلاً مبتلا بوده اید یا خیر.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=400572
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://my.clevelandclinic.org/health/diagnostics/21462-covid-19-and-pcr-testing

ثبت نظر

-