طرز تهیه شیرینی کشمشی

  • کد خبر : 397237
  • 19 اسفند 1399 - 17:52
طرز تهیه شیرینی کشمشی

در گذشته وقتی کوچک ترها به خانه بزرگ ترها می‌رفتند زمان برگشت جیب بچه ها را پر از نخودچی کشمش می‌کردند زیرا هم مقوی بود و هم بسیار خوش مزه، اما امروزه ذائقه کودکان کمتر به سمت کشمش می‌رود. بنابراین اگر این خوراکی مفید و پرخاصیت را داخل شیرینی‌جات و غذاها بگنجانیم کودکان نیز از فواید آن بهره مند می شوند.در این مطلب ما طرز تهیه شیرینی کشمشی هم با فر و هم بدون فر را آموزش می دهیم.

شیرینی کشمشی بدون فر 

کشمش پلویی ۲۰۰ گرم
شیر ۱۰۰ گرم
آرد قنادی ۶۰۰ گرم
روغن صاف قنادی ۳۶۰ گرم
تخم مرغ ۶ عدد
(پودر قند به جای آن می توان از شیره خرما استفاده کرد نیم کیلو)
وانیل ‌‌ ۱ قاشق چای خوری

شیرینی کشمشی با فر


طرز تهیه شیرینی کشمشی بدون فر

مرحله اول:

ابتدا درون یک ظرف بزرگ پودر قند و روغن را می ریزیم و هم زن را روی دور متوسط روشن کرده و چند بار هم می زنیم.


مرحله دوم:

تخم مرغ را داخل ظرف شکسته و بعد از ۱۰ دقیقه هم زده به مواد اضافه می کنیم و با دور متوسط همزن می زنیم و بعد وانیل را اضافه می کنیم.


مرحله سوم:

شیر را اضافه کرده و حدود یک دقیقه با دور متوسط می زنیم تا کاملاً یکدست شود. سپس آرد را بعد از آنکه چند بار از الک رد کردیم به خاطر اینکه گلوله نشود در چند مرحله به مواد اضافه می کنیم.


مرحله چهارم:

همه مواد را به آرامی هم می زنیم در مخلوط کن و در آخر آرد را آرام آرام اضافه می کنیم و هم می زنیم تا یکدست شود.


مرحله پنجم:

در این مرحله کشمش را اضافه کرده و به صورت دورانی داخل خمیر می چرخانیم و بعد داخل قیف می ریزیم.


مرحله ششم:

یک قابلمه گذاشته روی شعله و سه پایه را داخل آن قرار می دهیم و کمتر از یک بند انگشت در قابلمه آب می ریزیم و شعله را ملایم می کنیم.


مرحله هفتم:

داخل یک سینی کاغذ روغنی قرار داده و شیرینی ها را روی آن می چینیم و سینی را روی سه پایه می گذاریم و در قابلمه را می بندیم و ۲۰ دقیقه پخت شیرینی ها طول می کشد و بعد در قابلمه را برداشته و آرام از کاغذ روغنی شیرینی ها را جدا می کنیم.

>>>بیشتر بخوانید:

طرز تهیه شیرینی عید بدون فر

شیرینی کشمشی بدون فر

طرز تهیه شیرینی کشمشی با فر

آرد: دو و نیم فنجان
آب پرتقال: دو قاشق سوپ خوری
نمک: نصف قاشق چای خوری
جوش شیرین: نصف قاشق چای خوری
شکر: یک فنجان به جای شکر می شود از شیره خرما نیز استفاده کرد
شکلات سفید: یک فنجان به صورت چیپسی
وانیل: نصف قاشق چای خوری
پوست پرتقال: یک قاشق چای خوری
تخم‌مرغ: یک عدد
کره: یک فنجان
مغز گردو: نصف فنجان


مرحله اول:

قبل از شروع کار فر را در دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد گرم کنید و اندازه شیرینی دوسیه شیرینی را چرب کرده و روی آن کاغذ روغن می گذاریم.


مرحله دوم:

کره و شکر یا پودر قند را با هم مخلوط کرده با هم زن یا یک چنگال هم بزنید تا همه مواد خوب مخلوط شود. همه مواد را به جز آرد بریزید و هم بزنید بعد آرد و بکینگ پودر را آرام آرام اضافه کنید و نمک هم بزنید و تکه های شکلات را هم اضافه کنید.


مرحله سوم:

خمیر را داخل سینی های که از قبل آماده کرده اید بریزید و سینی ها را درون فر قرار دهید و وقتی شیرینی ها طلایی شد که باید البته وسط آن نرم باشد، در ظرفی بگذارید تا سرد شود و بعد از کاغذ جدا کرده داخل ظرف بچینید.


نکات جالب و شنیدنی در مورد کشمش

آیا می دانید کشمش چه زمانی و به وسیله چه کسانی به وجود آمد؟

اولین بار ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در مصر و یونان کشمش کاشته شد.

در کتاب های آسمانی به نام انجیل و قرآن آورده شده است.

رومی ها و یونانی ها نیز مکان های مذهبی خود را با کشمش تزیین می کردند و به عنوان جایزه به برنده های مسابقات ورزشی به آنها می دادند.

تا قرن بیستم ترکیه، ایران و یونان اولین تولیدکنندگان کشمش دنیا بودند و در اواسط قرن بیستم آمریکا و استرالیا دومین تولید کنندگان در دنیا بودند و امروزه آمریکا بزرگ ترین تاجر کشمش جهان است.

 اعجاز کشمش 

آیا میدانستید کشمش به مرور می تواند پوسیدگی دندان ها را برطرف کند؟

— کشمش حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که خاصیت ضد میکروبی دارد و مانع رشد باکتری های دهان می شود، باکتری هایی که باعث بیماری‌ های لثه و پوسیدگی دندان می شوند و کشمش مقادیر قابل توجهی فیبر دارد به همین خاطر از اسهال و یبوست جلوگیری می‌کند و فشار خون بالا را کنترل می کند و می تواند و از بروز سکته مغزی جلوگیری ‌کند. مصرف روزانه کشمش فشار خون را بیشتر از دیگر خوراکی ها پایین می‌آورد.

— کشمش حاوی پتاسیم است که از بروز سکته مغزی جلوگیری می کند مخصوصاً پتاسیم از مواد معدنی ای است که باعث می‌شود بافت ها و سلول ها و اندام های بدن ما عملکرد بهتری داشته باشند.

— دیابت را کنترل کرده و همچنین فیبر کشمش قند بدن را تنظیم می‌کند و اجازه نمی‌دهد تعادل انسولین خون را به هم بریزد.

— به خاطر ترکیبات فنلی بالا که دارد از میوه‌های دیگر آنتی اکسیدان بیشتری دارد. مصرف کشمش علاوه بر بالا بردن سطح آنتی اکسیدان بدن از آسیب رسیدن به سلول ها جلوگیری می کند و از سرطان نیز جلوگیری می کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=397237
  • نویسنده : نرگس قوامی
  • منبع : سایت چطور و برترین ها

ثبت نظر

-