مخدرهای دیجیتالی، زنگ هشدار ی که به صدا درآمده است

  • کد خبر : 395812
  • 05 اسفند 1399 - 11:54

مخدرهای دیجیتالی/«MP3پلیر» به جای وافور

باور این که یک آهنگ یا موسیقی بتواند یک مخدر به حساب بیاید، خیلی خیلی دشوار است اما این روزها، صحبت از مخدرهای دیجیتالی یا «آی دز»ها است.

«آی دز» پدیده جدیدی در دنیا سرخوشی های نفرین شده است و به گوش کردن موسیقی ای گفته می شود که اعتیادآور است؛ موسیقی ای که با استفاده از ضربات خاص، روی مغز تاثیر می گذارد و فرد را از حالت طبیعی خارج می کند.

این پدیده اگرچه پدیده ای نو است اما متخصصان هشدارهای جدی ای در این باره داده اند چرا که گفته می شود این «مخدرهای مجازی» راه را برای ورود به دنیای وهم انگیز مواد مخدر «دنیای واقعی» هموارتر می کند. اخیرا شبکه خبری «اوکلاهاما نیوز» گزارش درباره شکل گیری پدیده ای به نام «آی دزینگ» تهیه کرده است که در آن ، دلال های آنلاین برای مشتریان خود تور پهن کرده اند تا از طریق مخدرهای دیجیتالی، آنها را صید کنند.

معتادان به مخدرهای دیجیتالی کافیست هدفون را روی گوش های خود بگذارند و به این مخدرها گوش کنند تا از حالت طبیعی خارج شوند. از نظر کارشناسان، چنین اعتیادی بسیار خطرناک است و باید آن را خیلی جدی گرفت. «مارک وودوارد»- سخنگوی دفتر مبارزه با مواد مخدر- در این باره می گوید: «این روزها نوجوان ها به سایت های اینترنتی هجوم آورده اند تا با گوش کردن با «آی دزینگ» وارد دنیای دیگری بشوند و این فوق العاده خطرناک است.»

مخدرهای دیجیتالی

آی دزینگ چیست؟

آی دزینگ یعنی گذاشتن هدفون روی گوش ها و گوش دادن به موزیکی که اصوات بلندی دارد، معمولا مدیر سایت هایی که چنین آهنگ هایی را آپلود می کنند این وعده را به فرد می دهند که با گوش کردن به این موسیقی ها به حالت خلسه و سرخوشی خواهند رسید.

بیشترین طرفداران این نوع از موسیقی، نوجوان ها هستند که به راحتی می توانند مخدرهای دیجیتالی را از بعضی سایت ها به رایگان دانلود کنند که البته پس از مدتی، وقتی به گوش دادن به چنین موسیقی ای اعتیاد پیدا کردند مجبور هستند آن را با بهای بسیار بالایی به صورت اینترنتی خریداری کنند.

>>>بیشتربخوانید:

عجیب‌ترین و مخربترین مواد مخدر جهان

از مصرف مخدر تا قتل هوس آلود

آی دز پدیده بسیار جدیدی است که هنوز مطالعات دقیقی راجع به آن صورت نگرفته است. نکته قابل توجه اینجاست که متاسفانه مخدرهای دیجیتالی دقیقا همان اثری را روی فرد می گذارند که ماری جوانا، کوکائین و تریاک دارند، تنها تفاوت، در استفاده از مخدرهای دیجیتالی این است که هنگام خرید این نوع از مخدرها، برای مشتریان یک متن ۴۰ صفحه ای فرستاده می شود .تا از طریق آن چگونگی سرخوش شدن از طریق ام پی تری را یاد بگیرند، این بسته های موسیقی از ۷ تا ۲۰۰ دلار به فروش می رسند.

این سایت های اینترنتی که مانند موادفروش های کنار خیابانی تلاش می کنند افراد بیشتری را به دام بیندازند، فیلم های زیادی از شنوندگانی را به نمایش می گذارند که آی دزینگ را تجربه کرده اند. در این فیلم ها نوجوان هایی دیده می شوند که با گوش کردن به موسیقی از حالت طبیعی خارج شده اند و فریاد می کشند و دیوانه وار دور خود می چرخند.

مسافرای آی دز

«زاک» یکی از معتادان آی دزینگ است که بعد از درمانی نسبتا طولانی اکنون درمان شده است. او در این باره می گوید: «گوش کردن به موسیقی و سرخوش شدن برای من حس بسیار عجیبی داشت، حسی که ابتدا نمی دانستم با من چه می کند اما وقتی به خودم آمدم که دیگر به حد اعتیاد رسیده بودم.»

زاک زمانی که اعتیاد داشت به مخدرهای دیجیتالی بسیاری گوش می داد. او اکنون در مرکز ترک اعتیادی به نام «تارزان» به سر می برد تا بتواند کاملا اعتیاد خود را ترک کند. به گفته زاک، گوش دادن به مخدرهای دیجیتالی مانند مخدرهای صنعتی این حس را به انسان می دهد که قادر است هر کاری را انجام دهد و این همان نکته کلیدی است که دکتر جورج اسمیت، متخصص اعتیاد را نگران کرده است.

از نظر دکتر اسمیت،با گوش دادن به مخدرهای دیجیتالی به عنوان مثال فرد روز بعد میل به کشیدن کوکائین را پیدا نخواهد کرد، اما اگر یک نوجوان ۱۳ یا ۱۴ ساله در خانه داشته باشید و او اعتیاد به آی دز داشته باشد، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که نتواند در برابر مخدرهای حقیقی مقاومت کند.

دکتر دانیل آمین- متخصص تصویرسازی مغز- اثراتی که آی دز روی مغز دارد را مورد مطالعه قرار داده است. او در این باره می گوید: «ما در مطالعات خود به این نتیجه رسیده ایم که آی دز اثرات مخربی روی مغز دارد که چرا مغز ناگهان از حالت سکون و آرامش خارج می شود و گویی که آتش گرفته باشد به حالت نامنظم در می آید.» به نظر دکتر آمین، آی دز روی مغز افراد مختلف تاثیرات گوناگونی دارد اما رایج ترین تاثیر آن، بالا رفتن میزان تشنج در بدن است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=395812

برچسب ها

ثبت نظر

  1. اقا لطفا در مورد این موارد مطالب نزارید من الان خودم کنجکاو شدم برم گوش بدم😐

-