فسنجان مجلسی بپز!

  • کد خبر : 394569
  • 03 اسفند 1399 - 12:36
فسنجان مجلسی بپز!

 

طرز تهیه خورش فسنجان
خورش فسنجان یا خورشت فسنجون یکی از خورش‌های اصیل ایرانی است که از غذاهای سنتی و باستانی گیلان محسوب می‌شود که در همه جای ایران باب شده است.  غذا‌های اصیل ایرانی که رنگ، عطر و طعم‌شان هوش از سر همه می‌برد، کم نیستند. غذا‌هایی که وجودشان سر میز غذا هم مهمانی را ایرانی‌تر می‌کند و هم خاطره ماندگارتری برای مهمانان ایجاد خواهد کرد.

یکی از خوشمزه‌ترین غذا‌های ایرانی فسنجان است. اگر می‌خواهید سفره‌ای سنتی و جذاب برای خانواده خود بچینید، کافی است طرز تهیه خورش فسنجان را یاد گرفته و آن را برای عزیزانتان تهیه کنید. اگر می‌خواهید شیوه پخت این خورشت را یاد بگیرید، با ما همراه باشید.

مواد لازم

موادی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، برای پخت خورشت فسنجان ویژه ۴ نفر است؛ بنابراین اگر برای افراد کمتر یا بیشتری آشپزی می‌کنید، مواد اولیه را به همین نسبت کم یا زیاد کنید.

  • ۳۰۰ گرم مغز گردو
  • ۴ تکه ران یا سینه مرغ
  • ۴ قاشق غذاخوری رب انار
  • یک عدد پیاز بزرگ
  • ۲ قاشق غذاخوری شکر
  • یک قاشق غذاخوری زغفران
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • روغن مایع به مقدار لازم
  • یک عدد انار

طرز تهیه خورش فسنجان؛ خورش اصیل ایرانی

طرز تهیه خورش فسنجان

برای پخت این خورش خوش‌طعم مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید.


۱. آسیاب کردن گردو‌ها

از کل حجم گردوی موجود حدود دو تا سه گردو کامل را جدا کنید تا بعدا از آن‌ها برای تزیین خورشت فسنجان استفاده کنید. بقیه گردو‌ها را در میکسر بریزید و مخلوط‌کن را روشن کنید تا گردو‌ها به طور کامل خرد شوند. میکس گردو‌ها را تا جایی ادامه دهید که مانند یک خمیر یک‌دست شوند.


>>>بیشتر بخوانید:

دستور پخت خورشت آلو اسفناج

خورشت ترشه تره؛ غذای محبوب گیلانی ها/ آموزش آشپزی

طرز تهیه خورش فسنجان؛ خورش اصیل ایرانی


۲. تفت دادن گردو‌ها

در این مرحله از طرز تهیه خورش فسنجان باید گردو‌ها را در یک قابلمه ریخته و کمی آن‌ها را تفت دهید تا رنگشان تا حدی تغییر کند. حین انجام این کار بهتر است شعله ملایم باشد تا گردو‌ها نسوزند. فراموش نکنید گردو‌ها را مرتب هم زده و جابه‌جا کنید تا به اصطلاح ته نگیرند.


طرز تهیه خورش فسنجان؛ خورش اصیل ایرانی


۳. اضافه کردن رب انار در طرز تهیه خورش فسنجان

حالا باید رب انار را به گردو‌ها اضافه و همه آن‌ها را به خوبی با هم مخلوط کنید. در صورت تمایل دو قاشقشکر برای شیرین شدن و یک قاشق آبلیمو هم برای ملس شدن خورش به مخلوط مواد درون قابلمه اضافه کنید.


طرز تهیه خورش فسنجان؛ خورش اصیل ایرانی


۴. ریختن آب به ترکیبات قابلمه

حالا پنچ پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و گردو‌های مزه‌دار شده را به خوبی با آب مخلوط کنید تا مواد موجود در قابلمه بافت یک‌دستی پیدا کنند. حالا حرارت را کمی زیادتر کرده و درب قابلمه را بگذارید. باید اجازه دهید مواد به مدت ۳۰ دقیقه بجوشد و کاملا جا بیفتد.


طرز تهیه خورش فسنجان؛ خورش اصیل ایرانی


۵. مرغ در طرز تهیه خورش فسنجان

در فاصله آماده شدن مایه اصلی فسنجان، یک تابه مناسب انتخاب کنید. پیاز را در خلال کنید و آن را با کمی روغن مایع کاملا سرخ کنید. پختن و سرخ کردن پیاز‌های خلال شده را تا جایی ادامه دهید که رنگ طلایی ملایمی پیدا کنند.



۶. سرخ کردن مرغ‌ها در پیاز

مرغ‌ها را که از قبل پاک، خرد و آماده کرده‌اید با مقدار کمی نمک، فلفل‌سیاه و زردچوبه مزه‌دار کنید. این ادویه‌ها را به‌خوبی باهم مخلوط کنید و روی مرغ‌ها بپاشید تا تمام قسمت‌های مرغ مزه‌دار شود. سپس مرغ‌ها را به پیاز داغ‌ها اضافه کنید و به‌خوبی باهم تفت دهید تا بوی بد مرغ گرفته شود. پس از طلایی شدن دو طرف مرغ‌ها آن‌ها را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.


طرز تهیه خورش فسنجان؛ خورش اصیل ایرانی


۷. اضافه کردن مرغ به مایه فسنجان

در این مرحله از طرز تهیه خورش فسنجان پس از ۳۰ دقیقه یک و نیم پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید. حالا مرغ‌ها را همراه پیاز‌ها به قابلمه اضافه کرده و درب قابلمه را بگذارید. شعله را ملایم کرده و بگذارید تا مواد به‌خوبی پخته شوند.



۸. سرو فسنجان

پس از آماده شدن فسنجان می‌توانید برای خوشمزه‌تر و زیباتر شدن غذا از گردو‌های آسیاب نشده و دانه‌های انار مانند تصویر زیر استفاده کنید.


فسنجان یکی از آن غذا‌هایی است که شیوه‌های پخت متنوعی دارد. شما می‌توانید به جای مرغ از گوشت برای پخت آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید با تغییر اندازه شکر و رب انار خورش، طعم غالب آن را شیرین، ترش یا ملس کنید. همه این موارد به ذائقه خودتان بستگی دارد.

وب‌سایت کاغذرنگی

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=394569

ثبت نظر

-