با این شیوه‌های مدیریتی به کسب و کار خود رونق دهید!

  • کد خبر : 391831
  • 17 خرداد 1400 - 7:55
با این شیوه‌های مدیریتی به کسب و کار خود رونق دهید!

محل کار اگر محیطی مناسب باشد می تواند بازدهی کانیوزن را هم افزلیش دهد، اما سوال اینجاست که چگونه؟چطور رئیس بهتری باشیم؟. اگرچه نظرات گوناگونی در این رابطه وجود دارد، اما واقعیت این است که در دنیایی که هر روز با سرعت بالایی همه‌چیز در حال تغییر و پیشرفت است نمی‌توان هیچ نسخه‌ای را برای دوره‌ای طولانی به کار بست. هرچیزی تاریخ انقضایی دارد.کارشناسان و مشاوران کسب‌وکار‌های امروزی معتقدند بسیاری از شیوه‌های مدیریتی و توصیه‌هایی که مدیران از آن‌ها پیروی می‌کنند، نمی‌توانند کسب‌وکار‌های جدید را به درستی هدایت کنند و باید از اصول رفتاری مدیران حذف شوند. با حذف این شیوه‌های قدیمی از مدیریتتان محیط کسب‌وکارتان را پویاتر و چابک‌تر کنید.

 روی کیفیت و بازدهی تمرکز کنید نه ساعت کاری‌

این روز‌ها دفتر کار لزوما مکانی فیزیکی نیست بلکه بیشتر نوعی مفهوم مجازی است. کارمندان یک مجموعه نیازی ندارند که حتما در محل خاصی برای کار باشند بلکه از سراسر دنیا می‌توانند کارشان را انجام دهند. با وجود تغییراتی که این روز‌ها در کسب‌وکار‌های جدید و نوپا می‌بینیم، همچنان در ناخودآگاه ذهن مدیران و راهبران یک مجموعه این باور وجود دارد که اگر شما در محل کارتان حضور فیزیکی نداشته باشید یعنی کار نمی‌کنید. این طرز فکر نادرست موجب می‌شود که در برابر تحول به سمت مجازی شدن مقاومت کنید.

شیوه‌های مدیریتی

در حالی که این روز‌ها وابسته به مکان نبودن یکی از رایج‌ترین نقطه‌قوت‌های کسب‌وکار‌های نوپا برای افراد جویای کار به شمار می‌رود و اگر این امکان را در اختیار کانیوزنتان قرار ندهید، ممکن است تصمیمشان را عوض کنند و به فکر پیدا کردن کار در جای دیگری بیفتند.

واقعیت این است که ارزش کار را کیفیت نهایی کار مشخص می‌کند و الزاما کسی که ساعت‌های طولانی در دفتر کار حضور دارد، بهترین نتیجه را ارائه نخواهد داد؛ بنابراین برای ارزیابی کانیوزنتان روی کیفیت و بازده‌شان تمرکز کنید نه ساعت کاری‌شان!

 هم‌نظری میان کانیوزن

وفاق و هم‌نظری میان کانیوزن که پیش از این یکی از نشانه‌های مدیریت موفق به شمار می‌رفت آنقدر‌ها هم در پیشرفت کسب‌وکار مؤثر نیست. اگر بخواهید همه را با هم یکسان و همفکر و هم‌نظر کنید همه صدا‌ها و نظرات متفاوت خاموش می‌شوند. اگرچه ممکن است در ظاهر به نظر برسد که چنین شیوه‌ای اتحاد و همبستگی را در فضای کار نهادینه می‌کند، اما حقیقت این است که در این حالت هیچ نظر و ایده متفاوت و جدیدی وارد مجموعه نمی‌شود و خلاقیت و انگیزه برای بهبود روش کار به کلی کنار می‌رود.

سعی کنید در فضای کسب‌وکارتان روحیه بحث و چالش نظرات مختلف را جا بیندازید و محیط مساعدی برای بروز نوآوری و خلاقیت اعضای تیمتان فراهم کنید. با بروز ایده‌های مختلف و بررسی ابعاد آن‌ها می‌توانید هر روز جنبه‌های جدیدی را وارد کسب‌وکارتان کنید و رقبا را جا بگذارید.

محل کار

 ایجاد فضای صمیمانه در محیط کار

یکی از مهم‌ترین مواردی که به پذیرش جایگاهتان به عنوان راهبر تیم کاری توسط کارمندانتان کمک می‌کند، این است که بتوانید به گونه‌ای با اعضای تیمتان ارتباط برقرار کنید که آن‌ها شما را یک انسان مثل خودشان با همه احساسات، عواطف، دغدغه‌ها و مشکلات رایج در زندگی بدانند. کارمندانتان دوست دارند بدانند که شما نیز مانند هر فرد دیگری زندگی، خانواده و دوستانی دارید و خیلی وقت‌ها ممکن است با اتفاقاتی در زندگی روبه‌رو شوید که حتی کارتان را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید میان کارمندانتان از محبوبیت و مقبولیت کافی برخوردار باشید، تلاش نکنید خود را فردی بی‌احساس و تک‌بُعدی جلوه دهید که جز کار هیچ چیز دیگری برایش مفهومی ندارد.

زمانی که شما را یکی از خودشان بدانند، اعتماد بیشتری پیدا می‌کنند و راحت‌تر می‌توانند دغدغه‌ها و مسائلشان را بدون ترس مطرح کنند. این موضوع به ایجاد فضای صمیمانه در محیط کارتان کمک زیادی خواهد کرد.

 ایجاد انگیزه

گرچه در شرایط کنونی پاداش‌های مالی حال خوبی در میان کارمندانتان ایجاد می‌کند و یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید به آن‌ها نشان دهید که حواستان به دغدغه‌ها و مشکلاتشان هست، اما هیچ‌وقت پول به تنهایی نمی‌تواند انگیزش بلندمدت ایجاد کند. کارآفرینان هوشمند برای شناختن عمیق‌تر کارمندانشان وقت صرف می‌کنند و می‌کوشند تا رگ خواب هر کدام از آن‌ها را به دست بیاورند و با ارتباط دادن آن‌ها به کار بهترین اثرگذاری را در کارمندانشان به وجود بیاورند. زیرا قطعا یک روش ثابت نمی‌تواند اثربخشی یکسانی در میان افراد گوناگون داشته باشد.

با شناختن روحیات افراد می‌توانید به راحتی بهترین راهکار را برای ایجاد انگیزه کافی در آن‌ها پیدا کنید. از سوی دیگر کارمندانتان نیز زمانی که این نوع برخورد را در شما ببینند حس بهتری به کار و مدیرشان پیدا می‌کنند.

شیوه‌های مدیریتی منسوخ شده باعث خستگی کانیوزن

اداره سلسله مراتبی

یکی دیگر از مواردی که این روز‌ها از شیوه‌های مدیریتی باید کنار گذاشته شود، اداره سلسله مراتبی یک مجموعه است. مدیران یک مجموعه باید از جایگاه بالای خود خارج شوند و به‌راحتی در دسترس همه اعضای تیم‌کاری باشند.

با شکل‌گیری رابطه دو طرفه میان بخش هدایتی و کانیوزن یک مجموعه، همه می‌توانند آزادانه نظراتشان را اعلام کنند، ایده‌های خود را در میان بگذارند، دغدغه‌هایشان را با مدیرشان در میان بگذارند و رابطه مؤثر و بر پایه اعتمادی را در عوض رابطه از بالا به پایین رئیس و مرئوس تجربه کنند. با ایجاد رابطه دوطرفه، مدیر یک مجموعه نیز راحت‌تر می‌تواند انتظاراتش را به اعضای تیمش بیان کند و درک متقابلی میان اعضای مجموعه شکل می‌گیرد.

 رفع نقاط ضعف و کاستی‌ها

تمرکز بر رفع نقاط ضعف و کاستی‌های کانیوزن یکی از شیوه‌های مدیریتی است که به‌شدت تاریخ مصرفش گذشته است. این روش مدیریتی موجب می‌شود که کانیوزن به صورت مداوم احساس ناکارآمدی داشته باشند که به شدت اثر تخریبی بر روانشان دارد و عبور از آن راحت نخواهد بود. تمرکز برای رفع نقاط ضعف انرژی و زمان زیادی نیاز دارد در حالی که معمولا نتایج خوب و قابل قبولی نیز از آن به دست نمی‌آید.

در حالی که شناسایی نقاط قوت هر فرد می‌تواند به راحتی قابل بهره‌برداری شود. از سوی دیگر انگیزش استعداد‌ها و نقاط قوتی که به صورت بالقوه در فرد وجود دارد بسیار ساده‌تر از این خواهد بود که بخواهیم ویژگی‌هایی که در فردی وجود ندارد را در او به وجود بیاوریم.

حس مثبت در کار

از شیوه‌های مدیریتی منسوخ شده که همواره در گذشته به مدیران توصیه می‌شد این بود که اگر بخواهند بدبین باشند و با حس منفی به کارشان فکر کنند، نه‌تن‌ها برکت کسب‌وکارشان از میان می‌رود بلکه حس منفی در فضای کسب‌وکار و میان کارمندان جاری می‌شود. به همین علت بیشتر مدیران به این سمت و سو گرایش پیدا کردند که حتما باید حس مثبت را در کارشان القا کنند و به اتفاقات پیش‌رو خوشبین باشند. براساس مطالعات انجام شده، مهم نیست که حتما از افراد خوشبین در تیم کاری‌تان استفاده کنید.

زیرا در بسیاری از موارد اگر از افراد بدبین در جایگاه‌های درست استفاده شود، می‌توانند به موفقیت کسب‌وکار کمک کنند؛ به عنوان مثال چنین افرادی در امور مالی می‌توانند از بسیاری از شکست‎ها و ضرر‌های مالی مجموعه جلوگیری کنند؛ بنابراین سعی کنید به جای استفاده از افراد با روحیه دلخواه، هر فرد و روحیاتش را به خوبی بشناسید و در جای مناسب از او و توانایی‌هایش استفاده کنید؛ به عبارت دیگر اگر مدیر هوشمندی باشید، با قرار دادن افراد در جای مناسب حتی از ویژگی‌هایی که در نگاه اول شاید ویژگی منفی به‌نظر برسد هم می‌توانید بهترین بهره‌برداری مثبت را داشته باشید.

شیوه‌های مدیریتی منسوخ شده

ارائه بازخورد رسمی و مکتوب به کارمندان

نسل جدید با روش‌های ارتباطی قدیمی میانه‌ای ندارند، بلکه ترجیح می‌دهند از سریع‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط استفاده کنند؛ بنابراین خود را به‌روز کنید! از شبکه‌های مجازی برای فرستادن پیام‌های خود استفاده کنید. اگر موضوعی هست که می‌خواهید متن تبریکی به کارمندی بفرستید آن را در صفحات مجازی مجموعه منتشر کنید، از راه‌های ارتباط تصویری و نوشتاری جدید استفاده کنید و آن را میان کارمندانتان نیز ترویج بدهید.

از مزایای استفاده از امکانات جدید و پیام‌رسان‌های جدید این است که می‌توانید در شرایط مختلف در صورت نیاز در دسترس باشید و در لحظه اگر نیاز به اعمال نظری در مورد خاصی باشد، آن را گوشزد کنید. سیاست در‌های باز کمک کرده تا ارتباطات با سرعت بیشتری رخ دهد و به دنبال آن روند انجام امور نیز با سرعت بیشتری پیگیری شود.

بررسی عملکرد سالانه کارمندان

بررسی عملکرد سالانه یکی از رایج‌ترین و به ظاهر اصولی‌ترین کار‌هایی است که کارآفرینان باید در پایان هر سال درخصوص عملکرد کانیوزنشان انجام دهند. اما واقعیت این است که این روز‌ها شرایط کسب‌وکار با سرعت زیادی تغییر می‌کند، بنابراین بازخورد‌های کار نیز باید مطابق با همین سرعت بررسی شود تا بتواند اثربخش باشد؛ بنابراین سعی کنید در دوره‌های زمانی کوتاه‌تری به کارمندانتان بازخورد دهید تا در صورت نیاز به اعمال تغییرات، کمترین زمان به هدر برود و سریعا کارایی و بازده کسب‌وکارتان افزایش یابد. حالت رئیس و مرئوسی را فراموش کنید و به جای آن روحیه تیم و مربی را در فضای کارتان ایجاد کنید.

برای این کار روند کار اعضای تیمتان را به صورت مداوم بررسی کنید، هرجا نیاز هست نکاتی را گوشزد کنید و در مواردی که عملکرد خوبی از اعضای تیم می‌بینید حتما به آن بها دهید و برای آن امتیازاتی قائل شوید. این کار علاوه بر بهبود روند توسعه و پیشرفت کسب‌وکارتان، انگیزه بیشتری برای کارمندانتان ایجاد می‌کند که با انرژی مضاعف برای بهترین عملکردشان تلاش کنند.

ارجحیت سابقه به مهارت

در شیوه‌های مدیریتی قدیمی ، ملاک اصلی برای ارتقای افراد گذشت زمان و سابقه حضورشان در مجموعه بود. این در حالی است که در محیط‌های کاری جدید و نوپا اغلب با افراد بسیار جوانی روبه‌رو می‌شویم که بسیار با استعداد هستند و ظرف مدت کوتاهی می‌توانند در گروه کاری‌شان اثرگذاری ملموسی ایجاد کنند و حتی بسیار پیشروتر از اعضای با سابقه تیم فعالیت کنند؛ بنابراین در کسب‌وکار‌های به‌روز باید سازوکاری پیش‌بینی کنید که در آن افراد مستعد و پرتوان بتوانند جهش کنند و حتی هدایت گروهی را حتی اگر از وی با سابقه‌تر نیز باشند بر عهده بگیرد.

رفتار یکسان با همه کانیوزن

با حذف ۱۲ شیوه مدیریتی منسوخ شده، کسب‌وکارتان را مطابق نیاز‌های روز هدایت کنید

در شیوه‌های مدیریتی قدیمی ، مدیران رفتار و نوع برخورد یکسان با همه کانیوزنشان را نوعی امتیاز مدیریتی محسوب می‌کنند. زیرا احساس می‌کنند اگر هر نوع رفتار متفاوتی برای مورد خاصی به یکی از کارمندان نشان دهند به نوعی بدعت‌گذاری کرده و از این به بعد مجبور است رویه‌اش را تغییر دهد و این استثنا را در حق همه قائل شود. برای افزایش چابکی و تنوع در محیط‌کار‌های امروزی لازم است که در مواردی منعطف‌تر باشید.

کارآفرینان امروزی باید بتوانند درست‌ترین تصمیم را در بهترین زمان در مورد فرد مناسب بگیرد و الزاما نباید فکر کنند که هر تصمیمی که بگیرند باید به سیاست جدید کسب‌وکارشان تبدیل شود. به عبارت ساده‌تر تصمیم‌هایتان را بر مبنای هر موقعیت اتخاذ کنید و برای همه موارد یک روش رفتاری یکسان ارائه ندهید.

>>>بیشتر بخوانید:

۷ شیوه نوین مدیریت پیشرفته زمان

مخفی کردن اشتباهات

این روش مدیریتی که هیچ‌وقت نباید اجازه دهید کانیوزن تان احساس کنند که اشتباه کرده‌اید یا چیزی را نمی‌دانید وگرنه دیگر روی شما به عنوان مدیر حساب نخواهند کرد، طرز فکر منسوخی است. اگر بخواهید روحیه کار گروهی واقعی را در مجموعه خود بسازید باید بتوانید به عنوان راهبر گروه به اعضای تیمتان نشان دهید که هر انسانی با هر میزان دانش و اطلاعات نیز ممکن است مرتکب اشتباه شود؛ زیرا فقط زمانی که در یک مجموعه کاری فارغ از عنوان شغلی و جایگاه با هم صادق و روراست باشید، می‌توانید رشد کنید، یاد بگیرید و برای پیشرفت بیشتر در فضایی پویا همواره تلاش کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=391831

ثبت نظر

-