۷ نکته اساسی در مدیریت زمانتان

۷ شیوه نوین مدیریت پیشرفته زمان

  • کد خبر : 367879
  • 06 بهمن 1399 - 11:32
۷ شیوه نوین مدیریت پیشرفته زمان

اهمیت مدیریت زمان

هرکسی توانایی ها و مهارت های متفاوتی دارد، اما هر فردی دقیقا مقدار ساعات یکسانی در روز در اختیار دارد. به همین دلیل زمان تعیین کننده نهایی شناخته می شود. بنابراین اگر شما می خواهید پیشرفت کنید، با تمرکز بر روی بهترین تمرین های مدیریت زمان، به بهترین شکل ممکن زمانتان را سپری خواهید کرد.

تعداد بسیار زیادی تکنیک‌های مدیریت زمان وجود دارد. اما من به یک سیستم خاص علاقه مند نیستم چون هرکسی منحصر بفرد است و به چیزی متفاوت نیاز دارد. در عوض، مواردی که در پایین پیشنهاد شده است تفسیر من است که تحقیقات علوم اجتماعی آن‌ها را به عنوان نکات مهم و اساسی در مدیریت زمان پیشنهاد می کند.

در ابتدا مهم است که هدف نهایی مدیریت زمان را درک کنیم. شواهد نشان می‌دهد که اثر مدیریت زمان بر عملکرد در بهترین حالت هم ضعیف است. حال سوال این است که پس چرا آن را انجام دهیم؟

زیرا مدیریت زمان  به طور ویژه‌ای با استرس، رضایت شغلی و تعادل کار و زندگی رابطه دارد و بنابراین عامل بسیار مهم در ثبات روحی است. مدیریت زمان می تواند به ما کمک کند که بدون تلاش غیرضروری موثر باشیم. در ادامه به نکات مهم در مدیریت زمان خواهیم پرداخت.


>>>حتما بخوانید: چطور زندگی شادی داشته باشید


۷ نکته بسیار مهم در مدیریت زمان

۱. فیلتر کردن

مهم ترین چیزی که باید در رابطه با مدیریت زمان انجام دهید ربطی به مدیریت زمانتان ندارد. مهم نیست که سیستم مدیریت زمان شما چقدر شگفت انگیز است یا چقدر با نظم و ترتیب است. اگر اجازه دهید که چیزهای زیادی پیش روی شما باشد، هیچ وقت زمان کافی برای انجام کارهایتان نخواهید داشت. به همین دلیل است که مهم ترین چیزی که شما می توانید انجام دهید فیلتر کردن کامل چیزهایی است که شما در لیست کارها یا تقویم‌تان قرار نداده اید.

۲. جزئیات را تبیین کنید

هیچوقت یک پروژه، کار یا همکاری را بی درنگ انجام ندهید. چقدر زمان خواهد برد؟ آیا زمان پایان یا تحویل قطعی است یا خیر؟ آیا انرژی و حال روحی من آنقدر خوب هست که بتوانم از عهده این کار خوب بر بیایم؟ جزئیات مهم باید حتما مورد بررسی و واکاوی قرار بگیرد. تفکر در مورد این مسائل شما را مطمئن می کند که این یک سرمایه گذاری ارزشمند در زمانتان است.

۳. نه بگویید

ارزیابی کنید که چه قدم هایی برای رسیدن به اهدافتان باید برداشته شود. اگر مطمئن نیستید، برای تاریخ های آینده برنامه ریزی کنید که چه قدم‌هایی باید بردارید. اگر وظیفه یا کار شما شامل موراد غیرضروری می شود، شجاع باشید و به خودتان بگویید که «نه» من این کار را انجام نمی‌دهم. بسیاری از مواقع گفتن یک «نه» می‌تواند بسیار برای شما زمان اضافی تولید کند و موفقیت بیشتری را بدست بیاورید.


>>>بیشتر بخوانید: چرا بعضی کودکان نمی‌توانند «نه» بگویند؟


مدیریت زمان

۴. در دسترس بودن ابزار

در مورد اینکه چقدر زمان دارید یا چقدر زمان می خواهید صرف کنید با دیگران شفاف باشید. همچنین، مشخص کنید که آیا با سرعت کار همراه هستید یا نه. آیا شما همان حس ضرورت را حس می کنید؟ چقدر زمان نیاز دارید تا کار مورد نظر را بررسی کنید؟

شما باید برای خودتان یک سامانه ذهنی تهیه کنید. در واقع هرچیز مرتبط با هدفتان که وارد ذهن‌تان می‌‌شود، باید بررسی شده و جایگاه آن در مسیر رسیدن به هدف مشخص شود. یک نظارت اساسی بر روی وظایف خود در مسیر رسیدن به هدف باعث می‌شود که هر روز بدانید کدام بخش از کار قرار است انجام شود.

۵. اول اولویت بندی کنید، سپس عمل کنید

ما تقریبا در وارد کردن کارها به برنامه روزمره‌مان خوب عمل می کنیم، اما در اولویت بندی چیزهایی که در برنامه‌مان هستند مشکل داریم. هرچند بسیاری از طرح های اولویت‌بندی وجود دارند، اما انجام یک کار فوق ضروری بدون برنامه ریزی هم باید اولویت بندی شود.

اگر کار ضروری و مهم نیست، نیاز نیست تغییرش دهید. بهتر است چیزی را از لیست وظایفتان حذف کنید و چیزی مهم‌تر را وارد آن کنید تا اینکه بخواهید یک وظیفه غیر مهم را انجام دهید. برای کارهای غیر مهم می‌توانید آن‌ها را به دیگران محول کنید و در عوض زمان خودتان را صرف کارهای مهم تر کنید. اگر یک کار را به دیگری محول کنید خیلی عالی است. اگرچه انجام این کار برای شما مهم نیست، اما ممکن است برای آن ها مهم باشد.

اگر کار ضروری و مهم است، همین الان آن را انجام دهید. در قدم اول بسیار ضروری است که مطمئن شوید که این کار مهم است. کارهای ضروری و مهم بزرگترین دستاوردها را برای ما به ارمغان می‌آورند و بنابراین زمان زیادی را باید برای آن‌ها اختصاص دهیم تا به صورت اصولی انجام شود. انسان‌های موفق همیشه اولویت خود را برای کارهای مهم و ضروری میگذارند تا به اولویت دادن به کارها عادت کنند و به اهداف اصلی خود زودتر برسند.

کار غیر ضروری ولی مهم را برای انجامش وقت بخرید. اغلب اوقات کارهای غیر ضروری ولی مهم تفکر عمیق را می طلبد و در بیشتر مواقع ما زمان کم می آوریم. این بخاطر آن است که باید به طور کامل آنها را بفهمیم و برای آن کارهایی انجام دهیم. جالب است بدانید که این‌ها وظایفی هستند که جزو علاقه‌مندی‌های بلند مدت ما بوده اند ولی ما روی آن‌ها تمرکز ویژه‌ نکرده‌ایم.

مدیریت زمان

۶. برای مدیریت یا سازنده بودن فردی راهبردی باشید.

یک راه برای اطمینان حاصل کردن از اینکه از وقت خود هوشمندانه استفاده می کنید توجه کردن به تفاوت های بین مدیریت و سازنده بودن است.
وقتی شما قدرت مدیریت دارید، به حل مسئله و تفکر سریع تسلط دارید، و اگر ۵ الی ۱۵ دقیقه به چینش تفکرات خود اختصاص دهید بسیار موثرتر ظاهر می‌شوید. در هنگام مدیریت، حالت ایده آل شما، ذهن آگاهی است که همیشه در لحظه حضور دارید.

از طرف دیگر، وقتی شما سازنده هستید، خلاق هستید و به کندی فکر می کنید. وقتی که ۲ الی ۴ ساعت به واحدهای کاری تان زمان اختصاص می دهید، سازنده ترین هستید. در حالت ایده ال، آگاهی شما در جریان است و بسیار باریک بین هستید.

اگر شما یک فرد سازنده هستید، باید بدانید که هنگام صرف وقت برای یک عمل، چندین مکانیسم وجود دارند که باید شما را در مواقعی غیرقابل دسترس کنند. با همکاران ارتباط کمی داشته باشید. هشدارهای گوشی را خاموش کنید. اگر قراردادی می‌خواهید ببندید، خیلی سریع انجام دهید و تا حد ممکن در اتاق خلوت صورت بگیرد تا ذهنتان شلوغ نشود. این ‌های راه‌هایی هستند که شما را جلو می‌اندازد.

۷. به صورت راهبردی فکر کنید.

برای همکاران خود توضیح دهید که چرا نمی خواهید حواستان در حال حاضر پرت شود. مواظب ابزارهای آنلاین برنامه ریزی باشید. یک انسان موفق در مسیر برنامه ریزی همیشه به این نکته فکر می‌کنید که چگونه با اجرای جدیدترین تکنیک‌ها، بهترین نتایج مدیریتی را خلق کند. تفکر راهبردی تفکری است که به شما یاد می‌دهد که در هر بازه زمانی چگونه به بهترین شکل ممکن، بهره‌وری بالایی از زمان داشته باشید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=367879
  • نویسنده : وحید یزدی_سجاد شرافتی
  • منبع : www.psychologytoday.com

برچسب ها

ثبت نظر

-