چرا دولت نمی خواهد معاملات ارزهای مجازی قانونی شود؟

  • کد خبر : 390391
  • 28 بهمن 1399 - 1:05
چرا دولت نمی خواهد معاملات ارزهای مجازی قانونی شود؟

 

سیر صعودی ارزهای دیجیتال

اینکه این بازار نوپا تا چه قدر می تواند سیر صعودی و نزولی داشته باشد از جمله دغدغه های افرادی است که تمایل دارند در این حوزه سرمایه گذاری نمایند. اما چیزی که روشن است این است که بسیاری از صاحب نظران اقتصادی بر این باور هستند که امکان رسیدن ارزش بیت کوین تا سال  ۲۰۲۲ به ۲۵۰ هزار دلار دور از انتظار نیست و این بازار پرتلاطم، به حکمرانی ارزهای دیجیتال درخواهد آمد.

سوالات زیادی در این خصوص ذهن مخاطبین را به خود درگیر کرده است که مهمترین آن اینست که این بازار نوپا چگونه توانسته است با عمری کوتاه سرمایه گذاران بسیار معتبری چون شرکت آمریکایی «مایکروسافت» را در دنیا به خود جذب کند؟

به همین خاطر گفت و گویی با محمد حسینی کارآفرین و کارشناس ارزهای دیجیتال داشته ایم که در ادامه می خوانید.

 

ارزهای دیجیتال چگونه توانست جای خود را در بین بازارهای معتبر جهان باز کند؟

 

این موضوع می تواند چند علت داشته باشد. یکی اینکه به طور معمول مشتریان این بازار را نسل جوانی تشکیل داده اند که در عصر دیجیتال و همراه با توسعه فن آوری های نوین، اینترنت و … بزرگ شده اند و تقریبا همه اموراتشان را با آن انجام می دهند. از طرفی بازار سرمایه گذاری ارز دیجیتال بازاری است که این روزها همگام با سایر بازارها نظیر طلا و ارز در دنیا توانسته است جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که دایره سرمایه گذاری در چنین بازاری روز به روز گسترده می شود.

 

چرا مسئولین ایران نسبت به این پدیده بی تفاوت هستند؟

 

وقتی شرکت معتبری چون «مایکروسافت» حاضر است در قبال محصولات خود به جای دلار، بیت کوین دریافت کند، بنابراین نباید مسئولین ما نسبت به کارایی و ارزش این پول جدید و فعالیت آن در کشور بی تفاوت باشند. بی توجهی دولت به خصوص بانک مرکزی و شورای عالی فضای مجازی در زمینه سازی برای ورود قانونی مردم به معاملات ارزهای دیجیتال در حالی است که خیلی از صاحب نظران معتقد هستند که با قانونمند شدن معامله در این بخش به راحتی می توان تحریم های آمریکا و اروپا را خنثی کرد. البته بانک مرکزی در سالهای گذشته طرح سبد الزامات و ضوابط ارزهای مجازی را منتشر کرد ولی تا به حال اقدام مثمر ثمری در راستای قانونمند شدن معاملات در فضای مجازی به عمل نیاورده است.

 

چرا سرمایه گذاران به بازار ارزهای دیجیتال ورود پیدا کردند؟

 

باید پذیرفت که در حال حاضر بیت کوین یک ارز مستقل و شناخته شده در دنیاست. به طور مثال، زمانی که اتفاقاتی چون وقوع جنگ، شیوع بیماری و … در دنیا رخ می دهد، سرمایه گذاران دارایی های خود را به کالایی مطمئن نظیر طلا یا ارز تبدیل می کنند تا ارزش آن حفظ شود. هر چند معامله، نگهداری و یا سرمایه گذاری بر روی این کالاها به علت پرداخت مالیات و موضوع نقدشوندگی همیشه چالش برانگیزاست اما بسیاری از افراد به دلیل شناخته شدن ارز دیجیتال در دنیا و از طرفی عدم پرداخت مالیات و عوارض در انجام داد و ستد و نگهداری بیت کوین و سایر ارزهای مجازی در کنار سودآوری قابل توجه به این بازار روی آورده اند و این موضوع باعث شده تا قیمت بیت کوین و سایر ارزهای مجازی افزایش یابد.

۶۹ درصد کل بازار ارز‌های دیجیتالی در اختیار بیت کوین

بیت کوین در مرحله نقاهت

ارزش بیت کوین به پایین ترین رقم طی یک هفته گذشته رسید

چه عاملی باعث سیر صعودی ارزهای دیجیتال و افزایش قیمت بیت کوین شد؟

 

کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی، افت بهره بانکی در آمریکا و تضعیف اقتصاد این کشور از جمله این اوامر است. زمانی که ارزش دلار سیر نزولی را می پیماید، هجوم سرمایه گذاران برای خرید ارز دیجیتال افزایش یافته و این موضوع باعث رشد قیمت آن می شود.

 

چرا دولت نمی خواهد معاملات ارزهای مجازی قانونی شود؟

 

بی توجهی مسئولان در قانونمند کردن شیوه معاملات ارز مجازی در کشور قابل تامل است. کسانی که به صراحت اعلام می کردند سرمایه گذاری بر روی ارز دیجیتال کلاه برداری و سرمایه گذاری در آن حباب روی آب است اما اکنون دیده می شود که به صورت جدی ولی مخفیانه در حال استخراج بیت کوین هستند. رسیدن ارزش این نوع ارز مجازی اکنون به بیش از ۱ تریلیون دلار نشان می دهد که مالکیت و سرمایه گذاری بر روی این نوع ارز در دنیا همچنان رو به رشد بوده و بی سر و صدا در حال افزایش است. دولت در نهایت ناگریز است که به این موضوع ورود کند. پس هر چه زودتر اقدام کند به نفع همه است.

 

احتمال ریزش قیمت بیت کوین وجود دارد؟

 

به نظر من رسیدن به قله پنجاه هزار دلاری، روانی است و بعد از صعود برای اصلاح بازار به ثبات می رسد و احتمال ریزش مقطعی نیز وجود دارد. چرا که هر صعودی در بازارهای سرمایه گذاری برای تثبیت قیمت ها سقوطی را هم به دنبال دارد. به طوری که در یکی دو سال اخیر در بازار ارزهای مجازی بیش از ده بار اصلاحات انجام شده است.

 

چرا باید معاملات ارزهای دیجیتال در کشور قانونمند شود؟

 

طبق اعلام یک منبع خیلی معتبر با وجودی که مجوز خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای مجازی در کشور ممنوع است اما سه میلیون دلار توسط شهروندان ایرانی در زمانی که ارزش بیت کوین پنج هزار دلار بود از یک سایت خارجی بیت کوین خریداری شده است. بنابراین بهتر است مسئولان برای قانونی شدن معاملات رمز ارزها در کشور در تصمیمات خود تجدید نظر کنند. قیمت هر بیت کوین اکنون به پنجاه هزار دلار رسیده است. مسئولان باید به این موضوع توجه ویژه کنند چرا که قیمت آن در ماههای گذشته حدود پانصد میلیون تومان بود و الان یک میلیارد تومان است!

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=390391

ثبت نظر

-