اهداف آمریکا از برجام گرین کارت برای موضوعات دیگر

  • کد خبر : 389102
  • 22 بهمن 1399 - 11:53
اهداف آمریکا از برجام گرین کارت برای موضوعات دیگر

 

 

 

این اقدام شامل همکاری با شرکایمان در راستای متوقف کردن برخی محموله های تجهیزات و فناوری به این برنامه ها، به کارگیری تعامل چندجانبه برای بالا بردن آگاهی نسبت به فعالیت های موشکی ایران،  درخواست از کشورها برای انجام اقداماتی که به این فعالیت ها بپردازد و در نهایت اعمال تحریم های عدم اشاعه ای مطابق اختیارات داخلی مان بر نهادهایی که از برنامه موشکی ایران حمایت کنند، می شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس سخنگوی این وزارت خانه در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره این که چه پاسخی به ادعاهای برخی رسانه ها مبنی بر ارائه شدن گزارشی از سوی سازمان ملل درباره همکاری ایران و کره شمالی در زمینه توسعه موشک های بالستیک دارد، توضیح داد: فکر نمی کنم که این موجب تغییر سمت و سوی ما نسبت به ایران شود. اگر مثل قدیم اعتماد و راستی آزمایی باشد، در این باره ممکن است بی اعتمادی و راستی آزمایی باشد.

اهداف آمریکا از برجام

ما گزارش مطبوعات را دیده ایم. درباره گزارشی از سازمان ملل که هنوز منتشر نشده است، واکنشی نشان نمی دهیم اما حقیقت دارد که ما به بکارگیری ابزارهای متعدد عدم اشاعه برای جلوگیری از توسعه بیشتر برنامه موشکی ایران ادامه می‌دهیم و همچنین می کوشیم مانع گسترش این فناوری به دیگران شویم.


>>بیشتر بخوانید: ایران در ماجرای برجام، طلبکار است



>>بیشتر بدانید: رویکردهای مختلف بایدن برای بازگشت به برجام


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: به همین دلیل است که ما همچنین گفته ایم هدفمان فقط بازگرداندن ایران به پایبندی کامل به برجام(توافق هسته ای) نیست بلکه استفاده از برجام به عنوان سکویی برای توافق های بعدی است که شامل دیگر عرصه های فعالیت مخرب ایران از جمله برنامه موشک های بالستیک ایران خواهد بود و ما در اولین فرصت به دنبال طولانی تر کردن و مستحکم تر کردن برجام خواهیم بود.

اهداف آمریکا از برجام و توافق هسته ای 

اظهارات پرایس درباره دست یافتن به توافق هسته ای مستحکم تر و مطرح شدن مواردی دیگر از جمله برنامه موشکی ایران در آن، در حالی مطرح می شود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روز یکشنبه در گفت‌وگویی با فرید زکریا از سی‌ان‌ان با اشاره به اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باید به همان توافقی بازگردد که ایران در سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی به آن دست یافته، تاکید کرد که مذاکرات جدیدی بر سر توافق هسته‌ای شکل نخواهد گرفت.

ظریف بیان کرد که ایران هیچ‌گاه از توافق هسته‌ای خارج نشده و تنها در پی خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از برجام تعهدات خود را کاهش داده است. او با تاکید بر خروج دونالد ترامپ از برجام گفت که بایدن باید به همان توافقی که پیش‌تر بر سر آن توافق شده بود، بازگردد.

اهداف آمریکا از برجام


>>حتما بحوانید: وزارت خارجه آمریکا: هدف ما استفاده از برجام به عنوان سکویی برای توافق های بعدی است


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از کنفرانس خبری خو در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر حجت الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات کشورمان درباره توان هسته ای ایران هم گفت: ما این اظهارات را مورد توجه قرار دادیم. بسیار نگران کننده اند. دیروز هم اشاره کردم که ایران تحت معاهده عدم اشاعه تسلیحاتی-ان، پی، تی- وظیفه دارد که هرگز، هرگز، هرگز به تسلیحات هسته ای دست پیدا نکند و این تعهد را در برجام(توافق هسته ای) باز هم مورد تایید قرار داده است.

اهداف آمریکا از برجام چیست؟

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته ای از آن خارج شده و تحریم های متعددی را بر ایران اعمال کرد.
بایدن در وعده های انتخاباتی اش گفته بود «در صورت بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته‌ای‌اش» آمریکا هم به توافق باز می گردد.

ایران در نتیجه خروج دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸،  متحمل شدن تحریم های اقتصادی آمریکا و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه کاهش تاثیر این تحریم ها و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، برخی تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای را کاهش داد.

البته به گفته مقامات ایران، این اقدامات در صورت پایبندی تمامی اعضای توافق به تعهداتشان، بازگشت پذیر است.

منبع: ایسنا

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=389102

ثبت نظر

-