چرا موهای ما می ریزد؟

باورهای غلط درباره ریزش مو

  • کد خبر : 387322
  • 21 بهمن 1399 - 10:39
باورهای غلط درباره ریزش مو

رشته های نازک مو بخشی از زندگی و زیبایی ما هستند و ریزش مو، موضوعی است که باعث ایجاد نظریه های بسیاری در این زمینه شده اما بدون هیچ پایه علمی، و طبیعی است کسی که دچار ریزش مو شده به دنبال راهی برای درمان است اما برخی از این توصیه ها ناشی از یک تفکر غلط هستند و از آنجایی که گاهی اوقات این باورهای غلط می توانند مانع روند درمانی موثر باشند، دانستن این باورهای غلط ضروری به نظر می رسد.

◼ ریزش مو ارثی است

بسیاری از افراد که با ریزش مو دست و پنجه نرم می کنند معتقدند ارث، مقصر اصلی این اتفاق است گرچه که تا حدودی این مسئله تاثیر گذار است. اما دکتر ادواردز، در این زمینه می گوید این موضوع تا حد زیادی اغراق آمیز شده شما می توانید استعداد ریزش مو را به ارث ببرید اما این بدان معنا نیست که شما حتما باید دچار ریزش مو شوید و توجه داشته باشید که مراقبت در این زمینه بسیار مهمتر است.

به عنوان مثال بیماری قلبی را تصور کنید شما می توانید استعداد ابتلا به آن را به ارث ببرید اما این دلیل نمی شود که شما حتما سکته قلبی خواهید کرد بلکه این فقط به این معنی است که شما باید بیشتر از یک فرد عادی مراقب قلب خود باشید بنابراین اگر ریزش مو در خانواده شما وجود دارد باید اقدامات پیشگیرانه انجام دهید مانند مراقبت بیشتر و رژیم غذایی مناسب و حتی اقدامات درمانی پیشگیرانه را شروع کنید.


>>بیشتر بدانید: اگر ریزش مو دارید بخوانید!


ریزش مو

◼ شستشوی مداوم باعث ریزش مو می شود

بسیاری از افراد از شستن موی خود لذت نمی برند چراکه علاوه بر اینکه شستن، خشک کردن و حالت دادن مو یک کار وقت گیر است گمان می کنند با هر بار شانه کردن مو تارهای زیادی از موهای آنها کنده می شود. اما بهتر است به این نکته توجه کنید که میزان ریزش مو روزانه مقدار ثابتی نیست و در طول فصول مختلف سال هم متغییر است.

ممکن است شما در شستشوی روزانه هر بار صد تار موی خود را از دست بدهید که در طول هفته می شود هفتصد تار مو ولی اگر هفته ای یک بار موهای خود را بشوئید در همان یک بار هزار تار موی شما بریزد پس شستشوی روزانه نمی تواند عامل ریزش موی شما باشد. علاوه بر این نشستن موها بیشتر آسیب رسان است. بهتر است در هفته حداقل سه بار موهای خود را بشوئید و البته با شامپویی که مناسب موی شما باشد.

◼ بعد از شیمی درمانی موها دیگر به حالت قبل بر نمی گردند

بعضی بر این باورند که بعد از شیمی درمانی دیگر هرگز به ظاهر قبل بر نمی گردید دکتر ادواردز در این باره توضیح می دهد خوشبختانه اینگونه نیست توصیه من اینست که صبور باشید و ۶ تا ۹ ماه پس از آخرین شیمی درمانی به موها زمان بدهید . در این مدت به احتمال زیاد موهای شما به صورت خود به خود به حالت قبل باز می گردنند.

توصیه دیگر او در این ایام پرهیز از استفاده زیاد از کلاه گیس است روشهای زیادی وجود دارد که می توانید سر خود را بپوشانید و در عین حال زیبا هم به نظر برسید اما اگر قرار است از کلاه گیس استفاده کنید فقط در صورت لزوم از آن استفاده کنید.

چرا که استفاده مداوم از کلاه گیس می تواند باعث ایجاد مشکل در فولیکولهای مو شود و مانع رشد موهای جدید باشد.  اینکه چه محصولاتی را بر روی پوست سر خود استفاده می کنید هم مهم است و در این ایام هر چه مواد شیمیایی کمتر استفاده شود بهتر است.

اگرچه شرایط مختلف و انتخاب شیوه زندگی ممکن است راه را برای ریزش مو و کم پشت شدن آنها فراهم کند اما این موارد باورهای اشتباهی است که بهتر است اصلاح شوند.

اما دلیل واقعی ریزش مو چیست و آیا تا به حال فکر کرده اید چرا به یکباره دچار ریزش مو می شوید؟


>>بیشتر بدانید: کچلی وریزش مو در مردان


ریزش مو

◼ استرس

شاید بارزترین دلیل ریزش موی شما استرس باشد. پدیده ای که همه ما کم و بیش با آن مواجه ایم اما استرس چگونه باعث ریزش موی ما می شود. نوعی ریزش مو به نام تلوژن وجود دارد که این نوع ریزش مو وقتی اتفاق می افتد که شما یک استرس اساسی را تجربه کنید. در این مدل ریزش مو،  موهای شما بلافاصله نمی ریزد بلکه ابتدا موهای شما به یک خواب زمستانی می روند و در آن رشد مو متوقف می شود و چند ماه بعد شما احساس می کنید موهایتان به شدت در حال ریزش است.

البته استرس به صورت دیگری هم عامل ریزش مو می شود بیماری به نام تریکوتیلومانیا (کشیدن مو ) این بیماری ناشی از احساسات منفی مانند تنهایی و بی حوصلگی و سرخوردگی است که در آن فرد موهای خود را می کشد و این کشیدن هم سبب ریزش مو در آن ناحیه می شود .

اما خبر خوب اینکه ریزش موی تحت تاثیر استرس برگشت پذیر است.  اگر استرستان را کنترل کنید موهای شما به مرور به حالت قبل بر می گردنند.

◼ عادات غذایی بد

اجتناب از خوردن غذاهای سالم، ورزش نکردن ، رژیم های غذایی نامناسب تاثیر خود را بر موهای ما می گذارند خوردن مقادیر زیاد قند ،  چربی و کربو هیدرات ، باکتریهای مفید روده را مختل می کند در نتیجه مواد مغذی کمتر جذب می شوند و موهای ما شروع به ریزش می کند.

ماده مغذی دیگری  که بر ریزش مو اثر دارد آهن است کمبود آهن در بدن تاثیر زیادی بر موهای ما دارد. گوشت قرمز، سبزیجات تیره و برگ دار ، زرد آلو خشک ، چغندر،ملاس سیاه (یک ماده بسیار پرخاصیت و مغذی که از شکر بدست می آید ) خوراکی های غنی از آهن هستند.


>>حتما بخوانید: دو مکمل غذایی برای کاهش خطر ریزش مو


ریزش مو

◼ کمبود ویتامین D

در فصل زمستان و زمانی که کمتر در معرض نور خورشید هستیم بدن ما دچار کمبود ویتامین دی می شود که این مسئله هم یکی از دلایل اصلی ریزش موست . بهتر است قدم زدن در آفتاب و غذاهای غنی از ویتامین دی چون ماهی سالمون، قارچ، تخم مرغ، و لبنیات غنی شده با ویتامین دی را در رژیم غذایی خود بیشتر کنید .

موارد دیگری هم هست که سبب ریزش مو می شوند از جمله شامپوها البته بهتر است بدانید که خود شامپوها سبب ریزش مو نمی شوند بلکه تحریک پوست سر به وسیله شامپوها در برخی افراد سبب ریزش مو می شود بهتر است در هر بار شستشوی مو از شامپو استفاده نکنید شستن موها با شامپو را بهتر است هر سه روز یک بار انجام دهید و در زمانهای دیگری که دوش می گیرید می توانید از پاک کننده های طبیعی مانند جوش شیرین، آرد چاودار و یا آب خالی استفاده کنید و البته این مورد در همه افراد صدق نمی کند.

موهای برخی از افراد نیاز به تحریک پوست سر دارد که سبب لایه برداری و در نتیجه تقویت گردش خون می شود که رشد موهای جدید را امکانپذیر می کند و این خود شما هستید که متوجه می شوید چه شامپویی برای موی شما بهتر است و ریزش موی شما را کمتر می کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=387322
  • نویسنده : عارف
  • منبع : www.thelist.com

ثبت نظر

-