تاثیر موسیقی در درمان افسردگی و استرس

  • کد خبر : 350770
  • 21 دی 1399 - 11:13
تاثیر موسیقی در درمان افسردگی و استرس

 

در مطالعه ای تاثیر موسیقی روی ۳۴ بیمار که دچار آسیب مغزی شده بودند انجام شد تا میزان فایده ی آن روی بیمارانی با این عارضه بررسی شود.

هدف

بررسی تاثیر موسیقی در درمان افسردگی و استرس و حال کلی افرادی با بیماری آسیب مغزی می باشد.

تاثیر موسیقی

چگونگی انجام و روش انجام آزمایش

۱۳ فرد که دچار عارضه بیماری آسیب مغزی شده بودند در این آزمایش شرکت کردند و برای آن ها برنامه موسیقی درمانی در هر هفته انجام شد. یک ساعت موسیقی در ۲۰ هفته انجام شد.

هر جلسه به دو قسمت ۳۰ دقیقه ای تقسیم شده بودند که در نیم ساعت اول فقط بیمار به موسیقی گوش می داد در حالی که در نیم ساعت بعد اجرای موسیقی به صورت فعال انجام می شد. معیار ارزش گذاری حالت بیمار با اندازه گیری حالت روی صورت بیمار و اندازه گیری استرس و افسردگی بوسیله بیمارستان به صورت علمی انجام پذیرفت. حالت روحی بیمار بعد و قبل از جلسه موسیقی از روی چهره ی بیمار در هر جلسه اندازه گیری شد.

موسیقی تغییر شگرفی روی حالت صورت فرد از همان جلسه اول تا آخر به وجود می آورد. موسیقی تاثیر بسیار عالی ای روی بهبود افسردگی و استرس بیماران از جلسه دهم به بعد داشت.

در نتیجه، این تحقیق تاثیر موسیقی در درمان افسردگی و استرس را ثابت کرد و نقش برجسته ای در درمان حالت روحی و افسردگی و استرس بیماران روحی دارد و فایده این درمان برای اینگونه بیماران به اثبات رسید.


>>>بیشتر بدانید: آیا درمانی برای افسردگی وجود دارد؟


تاثیر موسیقی

موسیقی نه تنها برای بیماران روحی بلکه تمامی افراد دارای فواید بسیار است و سبب به آرامش رسیدن فرد و کاهش فشارهای فکری و مغزی می شود.
موسیقی یکی از مسائلی است که به سن و فرهنگ و کشور و جنس ارتباطی ندارد و بین همه علاقه به گوش دادن موسیقی امری مشترک می باشد.
این فعالیت ها نه تنها سبب بیان حالات درونی و احساست فرد منجر می شود، بلکه باعث تاثیرات بسیار مثبتی در افرادی می شود که در ساخت و گوش دادن به آن مشغول هستند.

تحقیقات نشان داده اند موسیقی بر ابعاد مختلف زندگی فرد شامل فیزیکی، روانی، تحصیلی و اجتماعی تاثیر دارد. فواید بسیار موسیقی در تمامی دوران زندگی فرد از قبیل کودکی، نوجوانی و سالخوردگی ثابت شده است.


>>>بیشتر بدانید: چگونه شبکه‌های اجتماعی در بروز افسردگی نقش دارند؟


تاثیر موسیقی

در تحقیق دیگری روی برخی افراد افسرده، ثابت شد موسیقی روی این افراد بسیار موثر بود. و گوش دادن به موسیقی حال این افراد را بهتر خواهد کرد.
در تحقیق دیگر روی تاثیر موسیقی بر نه تنها حالت فکری بلکه حالت جسمی هم تاثیر دارد. طبق این آزمایش روی بچه های هشت ساله در ۲۴ هفته انجام شد، مشخص شد انجام برخی ورزش ها همراه با موسیقی، سبب مهارت حرکات دست و هماهنگی دو دست می شود.

فواید استفاده از موسیقی حتی برای بهبود رفتار فرد هم خوب می باشد و تاثیر بسزایی در بهبود رفتارهایی پرکاری، بی توجهی در کودکان دارد.
با پیشرفت علم و تکنولوژی دسترسی به موسیقی آسان تر و راحت تر می شود و در تمامی سنین حتی پیرترها یا بچه های کم سن هم می توانند از آن به راحتی استفاده کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=350770
  • نویسنده : راضیه قوامی
  • منبع : www.bmed.ncbi.nlm.nih.gov

ثبت نظر

-