لیزر اربیوم و لایه برداری پوست/از مزایا تا عوارض

  • کد خبر : 384237
  • 24 مهر 1400 - 10:10
لیزر اربیوم و لایه برداری پوست/از مزایا تا عوارض

نیوز: لیزر که این روزها طرفداران زیادی میان خانوم ها و آقایان پیدا کرده است، انواع مختلفی دارد که بهتر است با کارایی هر کدام آشنا شوید، شاید بعدا به دردتان بخورد. لیزر اربیوم مانند لیزر کربن دی‌اکسید، لیزر قوی فرساینده‌ای است که برای برداشتن لایه‌ی بیرونی پوست با استفاده از انرژی طراحی شده است. اساس کار لیزر اربیوم تبدیل انرژی لیزر به انرژی حرارتی در نقاط کنترل شده است.

به طور کل فرسایش پوست با لیزر مانند لیزر اربیوم، ارجحیت‌هایی نسبت به سایر روش‌های لایه برداری دارد. برخی از مزایای لیزر اربیوم شامل خونریزی کمتر، برش ِ بیشتر با توانایی هدف گرفتن نواحی کوچک مانند خال‌ها، و از همه مهم‌تر برای خیلی از افراد دوره‌ی کوتاه‌تر ریکاوری می‌شود. افرادی که درمان با لیزر اربیوم انجام داده‌اند، دو برابر سریع‌تر و زودتر از افرادی که درمان با لیزر‌های کربن دی‌اکسید انجام داده‌اند بهبود یافته‌اند. .

لایه برداری با لیزر اربیوم چگونه عمل می‌کند؟

لیزر اربیوم، پرتو‌هایی می‌تاباند که با رسیدن به پوست توسط آب جذب می‌شوند. بافتی که حاوی آب است، بخار می‌شود. در لیزر اربیوم، این گرمای اضافی در قسمت موردنظر که توسط لیزر تولید می‌شود، سبب جمع شدن کلاژن شده و تشکیل کلاژن افزایش می‌یابد که نتیجه‌ی آن، سفت شدن پوست خواهد بود. از آنجایی که سلول‌های پوست بیشتر از آب تشکیل شده‌اند، گرمای تولید شده توسط لیزر، روی پوست پخش می‌شود.

در لیزر اربیوم، هدف آسیب رساندن به پوست و تخریب آن جهت تحریک کلاژن سازی تا حدی است که پروسه‌ی التیام پوست، تشدید شود. این تخریب و آسیب چیزی مشابه یک سوختگی است که بعد از آن، پوست ریزش و عرق خواهد کرد. چین و چروک‌های عمیق‌تر نیاز به درمان بیشتر دارند، در حالی که اسکار‌های سطحی‌تر و چروک‌های کم عمق‌تر بعد از یک جلسه لیزر اربیوم، به طور کامل پاکسازی می‌شوند.

به عبارت دیگر لیزر اربیوم ابزاری خوب و بی‌خطر برای درمان انواع مختلف ضایعات پوستی مثل خال ها، زگیل‌ها و… محسوب می‌شود. همچنین می‌توان لیزر اربیوم را در بعضی از بیماران به عنوان ابزاری برای جوانسازی پوست نیز استفاده کرد.

لیزر

تفاوت لیزر اربیوم با سایر لیزر‌ها

لیزر‌ها همه مثل هم نیستند. لیزر اربیوم در از بین بردن چین و چروک‌های خفیف تا متوسط که در اثر تابش نور خورشید موثرترند تا در از بین بردن چین و چروک‌هایی که نتیجه‌ی حرکات و حالات چهره هستند. اسکار‌های به جا مانده از جوش و اسکار‌های ایجاد شده در اثر عمل جراحی یا تروما، لکه‌های پیری پوست و ضایعات سطحی و زیر سطحی نیز با لیزر اربیوم قابل درمان هستند.

لیزر اربیوم روی انواع پوست‌های تیره عملکرد بسیار خوبی دارد، زیرا احتمال اینکه منجر به ایجاد لکه‌های روشن یا روشن شدن پوست شوند، بسیار کم است. پوست صورت مناسب‌ترین ناحیه از بدن برای درمان با اربیوم است، زیرا در ناحیه‌ی صورت، غدد پوستی زیادی وجود دارد. این غدد، مانند غدد تعریق و غدد چربی، سلول‌های جدیدی تولید می‌کنند که به سطح پوست مهاجرت خواهند کرد.

از لیزر اربیوم برای سایر قسمت‌های بدن مانند گردن، سینه و دست‌ها نیز استفاده می‌شود، اما، چون در این نواحی غدد پوستی کمتری وجود دارد، احتمال ایجاد اسکار در آن‌ها بیشتر است. لیزر اربیوم جهت جوانسازی پوست به صورت سرپایی انجام می‌شود.

درمان نسبی با لیزر اربیوم برای درمان نواحی خاصی مانند چین و چروک‌های اطراف چشم‌ها، دهان یا پیشانی استفاده می‌شود که ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

درمان کامل صورت با اربیوم حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت طول می‌کشد. بعد از درمان، پوست با یک مرهم موضعی، مرطوب نگه داشته می‌شود. توصیه می‌شود بعد از درمان اربیوم، به مدت یک هفته در خانه استراحت کنید، اما در روز چهارم یا پنجم، پوست تقریبا طبیعی به نظر می‌رسد و ممکن است فقط کمی قرمز باشد، یعنی چیزی شبیه کمی آفتاب سوختگی.

لیزر اربیوم چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

لایه برداری عمقی پوست با این روش چگونه است؟

با بالا رفتن سن، تاثیرات ناشی از آسیب نور خورشید و آلاینده‌های محیطی، نتایج مخربی بر پوست ما دارند و ایجاد چین و چروک، لکه‌های تیره و غیریکنواختی روی سطح پوست می‌کنند. لایه برداری با لیزر اربیوم می‌تواند در کاهش یا برطرف کردن این عوارض بسیار موفق باشد، و در واقع بهترین راه برای رفع خطوط نازیبایی هستند که در اطراف چشم‌ها و دهان ظاهر می‌شوند.

لیزر اربیوم توانایی درمان کدام عوارض پوستی را دارد. رفع چین و چروک و آثار پیری پوست. جای زخم ناشی از جوش و جراحی و آبله مرغان. لکوپلاکیا. تومور تریکو اپیتلیوم. زگیل. چربی پلک. بیماری فیور رکاشات. فیبروم پوست. تغییر رنگدانه‌های سطحی پوست. نوروفیبروم‌های پوستی. زگیل تناسلی. آدنوم سباسه. درماتیت سبوره‌ای و کراتوز اکتینیک. زگیل داخل دهان. فیبروم نوسانی. تومور‌های کاذب

آیا  درد دارد؟

میزان راحتی در لایه برداری با لیزر اربیوم در هر کسی متفاوت است و بستگی به عمق درمان دارد. در درمان‌های سطحی با لیزر اربیوم، مراحل درمان معمولا با استفاده از بی‌حسی موضعی قابل تحمل است. در درمان‌های عمقی‌تر با لیزر اربیوم، ممکن است نیاز به بیهوشی باشد.

بلافاصله بعد از درمان 

فورا بعد از درمان با لیزر اربیوم ممکن است قرمزی و احساسی شبیه آفتاب سوختگی را تجربه کنید. تورم نیز ممکن است در ناحیه‌ی درمان با لیزر اربیوم رخ بدهد. پزشکان توصیه می‌کنند بعد از درمان با لیزر اربیوم از دارو‌های مسکن خوراکی و پماد‌های موضعی که رطوبت پوست را حفظ می‌کنند استفاده شود.

عوارض لیزر درمانی/که برای رفع مو‌های زائد طرفداران زیادی دارد

مراقبت‌های لازم بعد از درمان چیست؟

پزشک، دستورالعمل‌ها و محصولات مراقبت از پوست را برای‌تان تجویز می‌کند. پوست شما بعد از درمان با لیزر اربیوم، نسبت به نور خورشید حساس می‌شود، بنابراین باید از قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید اجتناب نمایید تا زمانی که کاملا التیام پیدا کنید. توصیه می‌شود همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید تا پوست‌تان دچار پیری زودرس نشود.

چه زمانی باید لایه برداری با لیزر اربیوم را انجام دهید؟

آیا می‌دانستید که پاییز فصل لیزر است؟! زیرا پوستی که با لیزر درمان شده، تقریبا تا یک سال نسبت به نور خورشید حساس است و خیلی از جراحان زیبایی توصیه می‌کنند درمان با لیزر را طی ماه‌های فصل پاییز یا زمستان که ساعات روز کوتاه‌تر بوده و شما بیشتر روز خود را در فضای بسته می‌گذرانید انجام دهید.

به هر حال در هر زمانی از سال که درمان با لیزر انجام می‌دهید، باید هر روز از ضد آفتاب با SPF ۳۰ یا بالاتر استفاده کرده و هر چند بار که لازم است تکرارش کنید. این کار نه تنها کمک می‌کند نتیجه‌ی به دست آمده از درمان با لیزر از جمله لیزر اربیوم در بهترین حالت خود حفظ شود، بلکه در برابر سرطان پوست ایمن می‌مانید و دچار پیری زودهنگام پوست نخواهید شد.

لیزر اربیوم چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

لایه برداری با لیزر اربیوم در صورتی که به دست یک پزشک جراح حاذق و آموزش دیده انجام شود، راهی بی‌خطر و بسیار موثر برای بهبود وضعیت پوست‌تان است. اگر درمان با لیزر توسط فردی غیرمتبحر انجام شود، بی‌اثر و حتی خطرناک می‌تواند باشد.

چه دارو‌ها یا بیماری‌هایی می‌توانند روی واکنش پوست نسبت به درمان  اثر بگذارند؟

همیشه در مورد سوابق پزشکی و هر گونه دارو یا مکملی که مصرف می‌کنید با پزشک‌تان روراست باشید. مثلا اگر مستعد تب خال هستید، درمان با لیزر ممکن است سبب بروز آن شود. دارو‌های آکنه که حاوی ایزوترتینوئین هستند می‌توانند سبب ضعف در التیام یا اسکار به جا مانده از لایه برداری با لیزر شوند. ضمنا دارو‌های OTC مانند آسپرین می‌توانند ریسک خونریزی بعد از عمل را افزایش بدهند.

دیابت و سایر بیماری‌های مزمن نیز می‌توانند بر ایمنی و نتیجه‌ی درمان با لیزر اثر بگذارند. شما باید دست کم دو هفته پیش از درمان ، سیگار را کنار بگذارید و بعد از درمان نیز از سیگار کشیدن خودداری کنید تا دچار عوارضی در التیام نشده و بدن‌تان بهترین فرصت را برای بهترین نتیجه داشته باشد.

برای چه کسانی مورد استفاده است؟

افرادی که قبلا با لیزر درمان شده و دچار مشکلاتی مثل تغییر رنگ پوست، ایجاد زخم روی پوست و یا زخیم شدن بافت روی پوست شده‌اند، بهتر است از درمان با لیزر اربیوم صرفنظر کنند.

همچنین افرادی که دچار اختلالات پوستی، اختلالات خونی و مشکل در سیستم ایمنی بدن خود هستند، باید پیش از انجام لیزر با پزشک خود مشورت کنند. زیرا معمولا روند بهبود در این افراد سخت و کند است.

گروه دیگری که بهتر است درباره استفاده از لیزر اربیوم با پزشک خود مشورت کنند، افرادی هستند که در که طی ۶ الی ۱۲ ماه گذشته داروی ایزوترتینوئین را مصرف کرده‌اند. دلیل این مسئله هم آن است که این دارو خطر افزایش زخم پس از عمل را بالا می‌برد.

عفونت‌های باکتریایی و ویروسی روی پوست و داشتن سابقه زخم‌های غیرطبیعی مثل کلوئید و هایپرتروفیک، از جمله دیگر علت‌های خودداری از انجام لیزر اربیوم هستند.

استفاده از لیزر اربیوم در دوران بارداری یا شیردهی مناسب نیست و توصیه می‌شود برای درمان جای زخم کلوئیدی (گوشت اضافه) به کار برده نشود. ضمنا افرادی که در ۶ ماه گذشته راکوتان مصرف کرده‌اند، نباید از لیزر اربیوم استفاده کنند.

لیزر اربیوم چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

دستورالعمل‌های مراقبتی 

  • به اندازه کافی آب بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید و غذا‌های سالم میل کنید.
  • همیشه قبل از اینکه به ناحیه‌ی درمان شده دست بزنید، دست‌های خود را بشویید.
  • دست کم به مدت ۷ روز پس از درمان نباید ورزش کنید.
  • حساس شدن پوست معمولا چند ساعت تا یک روز بعد از عمل ادامه دارد. می‌توانید از کمپرس یخ، اسپری سرکه و آب روی ناحیه‌ی درمان استفاده کنید تا ناراحتی‌تان تسکین بیابد.
  • تا جایی که می‌توانید روی یک صندلی به صورت صاف بخوابید یا دست کم دو شب اول پس از عمل لیزر اربیوم، چند بالش زیر سرتان بگذارید تا تورم کاهش پیدا کند.
  • شما می‌توانید دوش بگیرید و مو‌های خود را از یک روز بعد از عمل بشویید. مراقب باشید شامپویی که روی صورت شما می‌ریزد را به خوبی با آب بشویید.

فواصل زمانی بین جلسات 

فواصل جلسات درمان به میزان شدت درمان بستگی دارد. فاصله جلسه‌های درمانی برای درمان با لیزر اربیوم، معمولا بین ۴ تا ۶ هفته است و اگر شدت درمان اربیوم بیشتر باشد ممکن است این مدت طولانی‌تر شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=384237

ثبت نظر

-