عوارض لیزر درمانی/که برای رفع مو‌های زائد طرفداران زیادی دارد

  • کد خبر : 376079
  • 16 تیر 1400 - 10:19
عوارض لیزر درمانی/که برای رفع مو‌های زائد طرفداران زیادی دارد

نیوز:امروزه لیزر کاربردهای زیادی دارد و بیم افراد بسیار محبوب است. رشد مو‌های زائد در صورت و بدن، همواره مشکل بزرگی برای زنان و مردان بوده و هست. روش‌های مختلفی برای از بین بردن مو‌های زائد وجود دارد که هر کدام فواید و عوارض خود را دارند.یکی از روش‌های رفع مو‌های زائد که طرفداران زیادی هم دارد لیزردرمانی است.حذف مو‌های زائد با استفاده از لیزر از دهه‌ی گذشته با افزایش محبوبیت به عنوان یک روش زیبایی استفاده شده‌است. این روش برای همه‌ی قسمت‌های بدن مانند صورت، چانه، بازو و باقی قسمت‌ها تاثیرگذار است و توسط جراحان پلاستیک در سراسر جهان انجام می‌شود و در واقع می‌تواند به طور موثر مو‌های ناخواسته را کاهش دهد.لیزر، روشی بسیار کاربردی برای رفع مو‌های زائد است. این روش به راحتی باعث حذف مو‌های ناخواسته و خطوط ظریف می‌شود.عوارض لیزر درمانی هم وجود دارد،اگر در انجام آن اشتباهی رخ بدهد، ممکن است سبب بروز آسیب شود.

لیزردرمانی چگونه مو‌های زائد را از بین می‌برد؟

در لیزر مو‌های زائد نور به عمق ریشه‌ی هر تار مو نفوذ می‌کند و به فولیکول آسیب می‌زند. این فولیکول آسیب دیده به مدت طولانی و گاهی اوقات هرگز نمی‌تواند مو تولید کند. این تاثیر برای اکثر پوست‌ها و مو‌ها موثر خواهد بود.

لیزر موی زائد

لیزر مو‌های زائد برای چه کسانی مناسب‌تر است؟

در افرادی که دارای مو‌های تیره و پوست روشن هستند، بهترین تاثیر را دارد. لیزر بر روی مو‌های خاکستری، سفید، قرمز روشن، قهوه‌ای روشن یا بلوند تاثیری ندارد. ممکن است چندین جلسه درمان برای رسیدن به مزایای طولانی مدت و دائمی و در واقع حذف مو‌ها مورد نیاز باشد.

حذف مو‌های زائد در صورت و زیر بغل معمولا در مدت حدود ۱۵ دقیقه انجام می‌شود. انجام این روش روی سایر قسمت‌های بدن دست کم یک ساعت زمان نیاز دارد.

امروزه استفاده از لیزر، فقط برای رفعموهای زائد نیست. از لیزر در طب فیزیکی و توانبخشی هم استفاده می‌شود.

موارد استفاده از لیزر در طب فیزیکی و توانبخشی

درمان آرتروز گردن

درد، علامت اصلی آرتروز گردن می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که به‌کارگیری لیزرهای تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی در کاهش درد، اسپاسم عضلات ستون فقرات و افزایش دامنه حرکتی عضلات و عملکرد بهتر گردن مؤثر می‌باشد.

درمان دیسک کمر و دردهای شانه و آرنج

لیزر با تقویت و افزایش تکثیر سلول‌های ایمنی و از طرفی افزایش فعالیت لنفاتیکی در کنار شل شدن ماهیچه موجب افزایش آستانه درد و بهبود التهاب می‌شود.

عوارض لیزر درمانی

درمان خار پاشنه

از جنبه‌های درمانی لیزر کمک قابل توجه به درمان خار پاشنه می‌باشد.

افزایش سرعت ترمیم زخم

  • ترمیم زخم به کمک لیزر درمانی با مکانیسم‌های زیر می‌باشد:
  • تحریک سرعت افزایش تکثیر سلولی نه‌تنها در ترمیم زخم بلکه در ترمیم استخوان، بافت اپتیلیوم و عضلات و تاندون‌های صدمه دیده
  • تقویت ساخت دوباره عصب محیطی پس از آسیب آن
  • کاهش از بین رفتن سیستم اعصاب مرکزی
  • تسریع تکثیر مویرگ‌های جدید که درواقع به‌نوعی به خون‌رسانی بافت صدمه‌دیده کمک و تغذیه آن را بیشتر می‌کند.
  •   افزایش ساخت کلاژن، افزایش قدرت انعطاف‌پذیری.

>>>بیشتر بخوانید:

لیزر فرکشنال، روش جدید حل مشکلات پوست

عوارض لیزردرمانی

این که لیزر چقدر عارضه داشته باشد، به ویژگی‌های دستگاه و همچنین رنگ پوست متقاضی بستگی دارد. متفاضیانی که پوست تیره‌تری دارند، بیشتر مستعد دچار شدن به عوارض پوستی هستند؛ چرا که آن‌ها ملانین بیشتری در پوست خود دارند. تیرگی پوست می‌تواند ناشی از برنزه کردن و افزایش سن باشد یا این که به طور ژنتیکی و طبیعی پوست تیره‌ای داشته باشید. به همین جهت اگر قصد لیزر کردن دارید، باید فعلاً از آفتاب گرفتن و سولاریم پرهیز کنید.

عوامل دیگری که به طور بالقوه می‌توانند باعث افزایش احتمال عوارض لیزر مو‌های زائد شوند شامل طول موج لیزر، مدت زمان تابش، اندازه‌ی نقطه‌ی تابش و استفاده‌ی نامناسب از تکنیک‌های خنک‌سازی پوست است.

شایع‌ترین عوارض لیزردرمانی چیست؟

درد، قرمزی و التهاب

لیزر مو‌های زائد به طور خاص پیاز مو و فولیکول‌های مو که ارگان‌های موساز بدن هستند را مورد هدف قرار می‌دهد. آسیب زدن به هر بافتی، واکنش بدن را به همراه خواهد داشت. به همین جهت تخریب انتخابی فولیکول‌ها می‌تواند باعث بروز واکنش‌هایی مانند قرمزی و التهاب پوست در محل‌های تحت درمان با لیزر شود. ممکن است بعد از لیزر کمی احساس ذوق زدن پوست یا حساس شدن آن نسبت به لمس را تجربه کنید. تورم هم ممکن است دیده شود. البته همه‌ی افراد این علایم را تجربه نمی‌کنند.

قرمزی و التهاب معمولاً موقت بوده و خیلی زود ناپدید می‌شوند. نواحی پوست که دچار این عارضه می‌شوند، ظاهری مشابه پوستی خواهند داشت که به تازگی وکس یا اپیلاسیون شده باشد. گاهی برای کاهش واکنش پوست به فرآیند لیزر، از دارو‌های بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود.

عوارض لیزر درمانی

لکه‌های پوستی

لیزر ممکن است باعث هایپوپیگمانتاسیون و هایپرپیگمانتاسیون شود.

الف. هایپرپیگمانتاسیون به معنای تیره شدن پوست است که ممکن است بعد حذف مو‌ها به کمک لیزر رخ دهد. استفاده از لیزر تولید ملانین را تحریک می‌کند و سبب واکنشی مانند برنزه شدن پوست می‌شود.

ب. هیپوپیگمنتیشن از سوی دیگر به روشن شدن پوست پس از حذف مو‌ها با استفاده از لیزر اشاره می‌کند. جذب نور لیزر می‌تواند تولید ملانین را مهار و منجر به از دست دادن رنگدانه‌ها شود.

پوسته پوسته شدن

این عارضه در درصد کمی از متقاضیان مشاهده می‌شود و معمولاً عارضه‌ای خفیف به حساب می‌آید.

پوسته پوسته شدن باعث خشک و آسیب پذیر شدن پوست می‌شود. به همین دلیل ممکن است منجر به ایجاد زخم و اسکار‌های پوستی شود. مراقبت‌های صحیح مانند استفاده از کرم‌های مرطوب کننده، می‌توانند ایجاد زخم‌ها جلوگیری کنند.

خارش

خارش یکی از عوارض جانبی رایج است که در اثر حذف مو‌های زائد با استفاده از لیزر در طی انجام کار و پس از آن رخ می‌دهد.

خطر عفونت‌های پوستی

عفونت باکتریایی پوست در اثر لیزر درمانی بسیار نادر است؛ اما در صورت آسیب دیدن روپوست یا اپی‌درم (که یکی از عوارض لیزر مو‌های زائد است) ممکن است رخ بدهد. اگر علائم عفونت (مانند خارش، التهاب، درد و جوش) را مشاهده کردید، حتماً با کلینیک تماس بگیرید و از مصرف کرم‌های آنتی‌بیوتیک‌های موضعی و خود درمانی پرهیز کنید.

اگر سابقه‌ی تبخال زدن دارید، ممکن است بعد از لیزر دچار تبخال (معمولاً روی لب یا اطراف آن) شوید. تبخال‌های لب و ناحیه‌ی تناسلی در اثر ویروسی به نام هرپس ایجاد می‌شود که معمولاً به شکل غیرفعال درون بدن وجود دارند. در صورت مواجهه با استرس (مثل تب کردن)، ویروس فعال شده و باعث ایجاد تبخال می‌شود. البته فعال شدن ویروس هرپس و تبخال زدن، عارضه‌ی شایعی نیست.

عوارض لیزر درمانی

عوارض شدید و نادر لیزر

سوختگی و تاول

سوختگی و تاول از جمله عوارض شدید لیزر مو‌های زائد هستند که به دلیل خطای درمان و تکنیک‌های نامناسب لیزر درمانی ایجاد می‌شوند. مراجعه به مراکز معتبر و حرفه‌ای، خطر این عارضه را به حداقل ممکن می‌رساند. استفاده از دستگاه‌های به‌روز و پیشرفته و همچنین تکنیک‌های خنک‌سازی مناسب، از جمله مواردی هستند که خطر سوختگی و تاول را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

اسکار و زخم

ایجاد اسکار و زخم را نمی‌توان از عوارض لیزر مو‌های زائد در نظر گرفت؛ اما اگر پزشک یا متخصص لیزر اشتباهی در طول فرآیند درمان انجام دهد، ممکن است پوست شما زخم شده و آسیب ببیند. بازهم با انتخاب مراکز معتبر و حرفه‌ای برای لیزر درمانی، احتمال این عارضه را به حداقل می‌رساند. علت دیگر ایجاد اسکار، عدم پیروی از توصیه‌های مراقبتی بعد از لیزر است.

نکاتی که باید پس از لیزر انجام دهید

  • استفاده از ژل آلوئه‌ورا به مدت دو تا چهار روز توصیه می‌شود.
  • اگر ناحیه حتی پس از گذشت ۲۴ ساعت، گرم به نظر می‌رسد، برای کاهش آسیب یخ استفاده کنید تا فرایند بهبودی‌تان نیز تسریع شود.
  • از مصرف لوازم آرایشی و کرم‌ها روی پوست اجتناب کنید چرا که ممکن است پوست تحریک شود. از خاراندن ناحیه پرهیز کنید.
  • از اعمال حرارت داخلی یا خارجی پرهیز کنید به عنوان مثال، سونا، حمام گرم، اجاق داغ، بخار یا تمرینات سنگین که ممکن است سبب ایجاد تعریق شوند، به مدت دو روز پرهیز کنید چرا که این‌ها می‌توانند ملانوسیت‌ها را تحریک کنند و به این ترتیب منجر به هیپرپیگمناسیون شوند. هنگام شستن ناحیه فشار زیادی وارد نکنید چرا که پوست هنوز حساس است.
  • پس از سه روز اول شروع فرایند حذف موها، حمام آفتاب اصلا توصیه نمی‌شود.
  • به یاد داشته باشید که باید از پوست‌تان مراقبت کنید. به خصوص هنگامی که برای پیاده‌روی بیرون می‌روید، همیشه یک کرم ضد‌آفتاب با فیلتر UV استفاده کنید.
لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=376079

ثبت نظر

-