چرا حسودی می کنیم؟

حسود بودن شبیه یک ذهن قحطی زده است

  • کد خبر : 355394
  • 02 بهمن 1399 - 12:27
حسود بودن شبیه یک ذهن قحطی زده است

حسادت کردن چیست؟ آیا نوعی حس است یا غریزه؟ آیا مربوط به صمیمیت می شود؟ آیا شامل عشق می شود؟ اغلب در مورد حسادت به دیگران حرف می زنیم اما آیا حسادت به حضور فرد دیگری نیاز دارد؟

حسادت عمدتا به عنوان یک حس ثانویه که واکنشی به حس های اولیه مانند ترس و خشم است شناخته می شود. جالب است بدانید که حیوانات هم دچار حسادت می شوند و وقتی که به جفت مورد علاقه خود حسادت می کنند خشونت را اول به صورت آوازی و سپس به صورت فیزیکی افزایش می دهند. هنگامی که حیوان نر به جفت مورد نظرشان نزدیک می شود خشونت خود را افزایش می دهند.

ما موقعی رشک می بریم که ببینیم دیگران چیزهایی دارند که ما هم می خواهیم. اما موقعی حسودی می کنیم که نگران از دست دادن چیزهایی هستیم که داریم.

 

حسادت کردن

دانستن تفاوت حسادت و رشک، در تعیین رفتار ما بسیار اساسی است. حسود بودن شبیه یک ذهن قحطی زده است. مدام می ترسیم چیزی که خودمان داریم و کمیاب است از ما گرفته شود. این نگرانی می تواند آنقدر فلج کننده باشد که بدون آنکه متوجه شویم با رفتارمان، باعث از دست دادن همان عنصر مهم در زندگی شویم. ولی اگر رشک بردن به دارایی، شهرت و تخصص دیگران، باعث افزایش حس رقابت و تلاش شود بی شک این احساس در ایجاد موقعیت بهتر به ما کمک خواهد کرد.

ما بهتر است با خوشحالی و روحیه خوب، پیشرفت دیگران را بپذیریم و اگر رشکی هست برای این باشد که فکر کنیم اگر تلاش کنیم حق ما نیز همان دستاوردها خواهد بود.

موفقیت های شخصی و کاری شما دلیل جشن و خوشحالی شماست اما در حالی که شما مشغول برپایی جشن هستید ممکن است در معرض حسادت برخی از دوستانتان باشید. در اینجا دو راه برای حل مشکل حسادت دوستانتان وجود دارد:

  • شفافیت ایجاد کنید: پیرامون کارهای شخصی و کاری که در زندگی خود انجام می دهید شفافیت ایجاد کنید. هنگامی که کار جدیدی از قبیل شروع یک بیزینس جدید، یا برنامه ریزی برای یک سفر را شروع می کنید نیاز دارید تا بصورت واضح بیان کنید که چه الزامات و بایدهایی برای کار خود نیاز دارید. توضیح دهید که تمرکزتان معطوف چه چیزی است و چه اهدافی دارید. در نهایت دوستان واقعی شما تلاش می کنند که به شما کمک کنند. در این صورت وقتی موفقیتی برای شما به وجود بیاید مورد حسادت دوستانتان قرار نخواهید گرفت چرا که آنها خودشان را مسئول موفقیت شما می دانند.
  •  تغییر را درک کنید: در حالی که موفقیت شما محدوده کاری شما را در موقعیت های خاص افزایش خواهد داد اما همچنان ۲۴ ساعت شبانه روز عرصه را بر ما تنگ می کند. شانس های جدید همراه با اهداف جدید می آیند و شما باید انرژی و وقت خود را تقسیم کنید و این به این معنی است که اولویت های شما تغییر خواهد کرد. درک این تغییر می تواند سخت باشد. این تغیی می تواند موجب حسادت شود چرا که دوستان شما که زمانی جزو اولویت شما بودند اکنون کم رنگ می شوند. با درک این تغییر از حسادت جلوگیری کنید.

🔽 حسادت کردن و ریشه های عمیق آن

حسادت در تمام روابط وجود دارد و برطرف کردن آن هم آسان نیست. حسادت ریشه های عمیقی دارد، اغلب به خاطر اطمینان کافی یا عدم وجود اطمینان، توجهات والدین و تاثیر آن در ابتدای زندگی و گاهی توسط فقدان یا رد شدن از طرف معشوق به وجود می آید. تمام این تجربیات می تواند ناامنی در روابط به وجود بیاورد و باعث حسادت شود.

حداقل در ابتدای روابط، حسادت ممکن است خوشایند باشد چرا که می تواند نشانه خواسته شدن و جذابیت باشد اما به تدریج می تواند تبدیل به زندان شود و خطرناک باشد چرا که آزادی فرد را محدود می کند، او را زیر سایه ای از شک و تردید قرار می دهد و موجب می شود که فرد حالت تدافعی به خود بگیرد. حسادت گاهی نیروی محرکه ی سواستفاده های روانشناختی، کلامی و حتی فیزیکی است.

هرچند حسادت اغلب خشونت را تحریک می کند اما از ضعف فرد ناشی می شود چون فرد به علت از دست دادن معشوق و رابطه اش ترس دارد.


>>>بیشتر بخوانید: جراحی های زیبایی این دختر دیوانه کننده است + عکس های قبل و بعد


 

🔽 حسادت کردن همسر

از همسر خود بپرسید کدام رفتار شما باعث عصبانیت او می شود. از کدام رفتار بیشتر آزرده می شود. آیا بخاطر صحبت کردن با مردان یا زنان دیگر است؟ آیا از روابط شما در محیط کار نگران است؟ صبر کنید.

حالا فقط یک رفتار باید انجام دهید. به طور مهربانانه و دوستانه به او بگویید که واکنش هایش چه احساسی در شما ایجاد می کند، چقد احساس محدودیت می کنید و مانع از انجام کارهای روزانه و کاری شما می شود. سپس بطور مشترک قوانینی تعریف کنید که شامل مجموعه رفتارها در چنین موقعیت هایی است که می تواند هردوی شما رو خوشحال کند.

مطمئنا مشکلات با یک بار بحث و گفت و گو حل نمی شود. سعی کنید روش خود را ادامه دهید تا همسرتان نسبت به رفتار شما احساس آرامش خاطر بکند. درس مهمی که یاد گرفتید: عشق به صورت خودکار مشکلات زندگی را حتی با گذشت زمان و صبر حل نمی کند. سعی کنید قدم اول را بردارید و کار را ادامه دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.


>>>حتما بخوانید: به شیرازی‌ها حسادت می‌کنم!


حسادت کردن

 

🔽 حسادت کردن خوش خیم

رشک خوش خیم یعنی ما میتوانیم قابلیت و توانایی بعضی افراد را تحسین کنیم مثل قهرمانان میادین ورزشی یا افراد بسیار موفق دنیا چون واقع بینانه میدانیم که هیچوقت مثل آنها نخواهیم شد. در عوض میتوانیم به افرادی مشابه خودمان در محیط کار و زندگی رشک بورزیم و با این احساس، خودمان را برای رسیدن به موفقیت هایی که می شود به دست آورد به تلاش واداریم.

آدم حسود و غبطه خور، بهتر است مواظب باشد که همه زندگی اش را متمرکز بر این احساسات نکند چون نتیجه برعکس نصیبش می شود. آدم هایی که مدام به توانایی و دارایی دیگران می اندیشند قدرت تمرکزشان برای زندگی شاد و سالم را از دست می دهند.

برای جلوگیری از تبدیل رشک به حسودی بهتر است از تکنیک <<واکنش برعکس>> استفاده کنیم. بدین صورت که اگر احساس رشک به یک نفر داریم و ناراحتیم از اینکه کار موفقی از او سر زده است به جای اینکه احساس کمبود و حقارت گریبان ما را بگیرد با واکنش متضاد به سراغ پیروزی اش برویم. با این کار، حس حقارت را به شریک بودن در موفقیت فرد دیگر تبدیل خواهیم کرد. همه این تلاش ها و احساسات خودآگاه و ناخودآگاه، مدام در ما وجود دارند. ما کار اضافه ای نباید بکنیم جز شناخت آنها و یافتن راه هایی که مفیدترین استفاده را از آنها فراهم کنیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=355394
  • نویسنده : سجاد شرافتی
  • منبع : www.thecut.com

ثبت نظر

-