واقعیتهایی از ستارگان که هرگز نمی دانستید!

واقعیتهای جذابی از ستارگان که هرگز نمی دانستید!

  • کد خبر : 354029
  • 23 دی 1399 - 16:58
واقعیتهای جذابی از ستارگان که هرگز نمی دانستید!

ستاره ها شاید زیباترین و شگفت انگیز ترین اجرام آسمان باشند.هیچ کس نمیتواند ستارها را ببیند و از واقعیتهای جذابی از ستارگان تعجب نکند که آنها چه هستند؟در حالی که قبلا درباره ی ستار ها مطالب زیادی نوشته شده است .اما انسان برای درک این اجرام پراکنده در اطراف جهان عظیم و مرموز ما همچنان به کاوش می پردازد . در اینجا جالبترین حقایق درباره ستاره ها ،که هرگز نشنیده اید اورده شده است.

واقعیتهای جذابی از ستارگان

🔽 ممکن است بیش از ، یک سپتیلیون ستاره وجود داشته باشد!

بعضی از افراد می گویند ،تعدادستارگان بیشتر ازتعداد دانه های شن و ماسه در سطح زمین است .اما هیچ کس سعی نمی کند انها را به طور جداگانه حساب کند،زیراجهان بسیار گسترده است . به عنوان مثال گفته می شود کهکشان راه شیری که منظومه شمسی ما متعلق به ان است صد میلیارد ستاره دارداین فقط یک کهکشان است. دانشمدان تخمین میزنند که احتمالا بیش از صد میلیارد تا یک تریلیون کهکشان در جهان وجود دارد . اگر ان را ضرب کنید یک سپتیلیون ستاره خواهید داشت.

🔽 ستاره ها چشمک نمی زنند!

ممکن است به دلیل وضعیت جوی اشفته ما به نظر برسد که ستاره ها چشمک می زنند اما در حقیقت فقط به نظر می رسد که ستاره ها چشمک می زنند .همانطور که نور یک ستاره به جو زمین می تابد از لایه هایی عبور می کند که دارای تراکم های مختلفی است . ازاین رو یک ستاره به نظر می رسد تاریک و روشن می شود یا به اصطلاح چشمک می زند.


>>>بیشتر بخوانید: سیاراتی که از زمین برای زندگی بهتر هستند


زمین و خورشید

>>>واقعیتهای جذابی از ستارگان<<<

🔽 خورشید نزدیکترین ستاره به زمین ،در حال حرکت است!

ممکن است از معلم دبستان خود شنیده باشید که خورشید جسمی ثابت است که زمین وسیارات دیگر در منظومه شمسی به دور ان می چرخند . این ممکن است در رابطه با زمین و روابط بین خورشید و سیارات درست باشد . اما حقیقت این است که خورشید شامل کل منظومه شمسی است ،که در حول محور کهکشان راه شیری می چرخد اما با سرعت بسیار کند ۸۲۸۰۰۰ کیلو متر در ساعت . در حقیقت حدود ۲۳۰ میلیون سال طول می کشد تا مدار خود را به دور کهکشان کامل کند!

🔽 رسیدن به نزدیکترین ستاره کنار خورشید تقریبا۳۵۰۰۰ سال طول می کشد!

ستاره ای به نام پروکسیما قنطورس نزدیکترین ستاره در کنار خورشید است . و با زمین حدود ۴٫۲سال نوری یا ۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰کیلومتر فاصله دارد . به عبارت دیگر اگر ان ستاره، نوری بر روی زمین بیندازد ۴٫۲ سال نوری بعد به ما می رسد .

برای اینکه درک بهتری از این فاصله داشته باشید تصور کنید کره زمین یک سانتیمتر از خورشید فاصله دارد و پروکسیما قنطورس در فاصله ۴٫۲ مایلی قرار دارد اگر شما با سرعت بسیار با یک فضا پیما حرکت کنید رسیدن به انجا ۳۵۰۰۰ سال طول می کشد.


>>>بیشتر بدانید: زیباترین عکس‌ تلسکوپ فضایی هابل از یک کهکشان


خورشید

🔽 خورشید ،درهر ثانیه انرژی معادل ۱۰۰ میلیارد بمب هیدروژنی معمولی تولید می کند!

خورشید هر ثانیه ۴میلیون تن هیدروژن را به انرژی تبدیل می کند،اگر بتوان این انرژی را مهار کرد،نیازهای بشر را برای ۵۰۰۰۰۰ سال حفظ میکند. این فقط انرژی یک ثانیه خورشید است!

اگر بزرگترین ستاره شناخته شده را که تقریبا ۲۰۰۰ برابر خورشید است در نظر بگیرید ،مقدار تولید انرژی ان غیرقابل تصور خواهد بود.

🔽 خورشید خواهد مرد! 

خورشید یک ستاره میانسال است که حدود ۵ میلیارد سال پیش از یک سحابی خورشیدی بوجود امده،و حدود شش میلیارد سال دیگر خواهد مرد. دانشمندان زندگی ستارگان و از جمله خورشید را مطالعه کرده اند انها معتقدند که ۳٫۵ میلیارد سال دیگر خورشید چهل درصد روشنایی امروزش می درخشد و بسیار گرمتر خواهد شد ،گرمای زیادش باعث به جوش امدن اقیانوس ها می شود و بخار اب حاصل از ان همه جا را فرا خواهد گرفت،در این مرحله زمین مانند ناهید ، گرم و خشک خواهد شد و زندگی در سطح زمین دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

هسته خورشید هیدروژن خود را از دست خواهد داد و تا زمان انبساط و انفجار، ناپایدار خواهد شد ، اما تخمین زده می شود که عمر خورشید تا یک تریلیون سال باشد.

واقعیتهای جذابی از ستارگان

>>>واقعیتهای جذابی از ستارگان<<<

🔽 ابرهای گرد و غبار با تلاطم زیاد باعث ایجاد ستارگان می شوند ! 

ستارگان از ابرهای گرد و غبار پراکنده در فضا متولد می شوند . تلاطم یا بی ثباتی در اعماق این ابرهای گرد و غبار باعث ایجاد گره هایی می شود ،که در نهایت جرم ایجاد می کند و اجازه می دهد گاز و گرد و غبار فرو ریخته شود ،در حالی که ابر فرو می ریزد ، جسم در مرکز شروع به گرم شدن می کند ، این هسته داغ در میان ابرها سر انجام روزی به یک ستاره تبدیل خواهد شد.

🔽 شما برای دور زدن به دور بزرگترین ستاره شناخته شده نیاز به ۱۱۰۰ سال زمان دارید !

بزرگترین ستاره جهان  ۲،۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰ کیلو متر است ،اگر شما با هواپیمای مسافربری با سرعت ۹۰۰ کیلو متر در ساعت پرواز کنید،برای یک دور چرخیدن به دورش نیاز به ۱۱۰۰ سال زمان دارید.دانشمندان تخمین می زنند که این ستاره ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ برابر خورشید باشد.


>>>بیشتر بدانید: آشکار شدن شگفتی های فضای میان‌ستاره‌ای توسط کاوشگرهای وویجر+عکس


واقعیتهای جذابی از ستارگان

>>>واقعیتهای جذابی از ستارگان<<<

🔽 هر چه ستاره ای بزرگتر باشد ،طول عمر کوتاهتری دارد!

اگر فکر می کنید ستاره های بزرگتر ،از ستاره های کوچکتر عمر بیشتری می کنند اشتباه فکر می کنید، ستارگان با جرم بیشتر ممکن است مقادیر بیشتری هیدروژن برای تامین واکنش های هسته ای خود نسبت به ستاره های کوچکتر داشته باشند ،اما عمر انها کوتاهتر است زیرا انرژی خود را با سرعت بسیار بیشتری نسبت به ستار ه های کوچکتر مصرف می کنند .

🔽 اگر به ستاره ها نگاه کنید در واقع به گذشته نگاه می کنید! 

دلیل این امر اینست که نور ستارگان و کهکشان ها در فواصل دور ،حدود هزاران یا حتی میلیونها سال طول می کشد تا به زمین برسد . گفته می شود بزرگترین ستاره۴۹۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد . اگر اکنون به ان نگاه کنید ، در واقع  ۴۹۰۰ سال پیش ان را می بینید .

واقعیتهای جذابی از ستارگان

🔽 رسیدن به نزدیکترین ستاره ،۷۰،۰۰۰ سال طول می کشد !

میلیارها ستاره درست مانند خورشید ما در کهکشان وجود دارد ، نزدیکترین ستاره به زمین تقریبا ۴٫۲ سال نوری با ما فاصله دارد و رسیدن به ان با سریعترین فضا پیما حدود ۷۰،۰۰۰ سال طول می کشد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=354029
  • نویسنده : عارف
  • منبع : stars

ثبت نظر

-