سیاراتی که از زمین برای زندگی بهتر هستند

  • کد خبر : 219756
  • 17 مهر 1399 - 15:34
سیاراتی که از زمین برای زندگی بهتر هستند

به گزارش نیوز، محققان ستاره شناس   ۲۴ سیاره خارج از منظومه شمسی را شناسایی کرده اند که احتمال می رود به نسبت زمین شرایط مناسب تری را برای زندگی داشته باشند.

مطالعه ای که به تازگی توسط دریک شولز- ماکوچ (Dirk Schulze-Makuch) از دانشمندان دانشگاه ایالتی واشنگتن انجام شده جزئیات ویژگی های سیارات بالقوه برای سکونت را شامل می شود. این سیارات احتمالا کمی بزرگتر، کمی گرمتر و مرطوب تر از زمین هستند. زندگی همچنین می تواند با سهولت بیشتری در سیاره هایی پیش برود که ستارگان با سرعت کمتری نسبت به خورشید خود در حال تغییر هستند.

این ۲۴ سیاره قابل سکونت نزدیک به بیش از صد سال نوری با ما فاصله دارند اما ماکوچ بر این باور است که تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، رصدخانه فضایی LUVIOR و تلسکوپ فضایی PLATO آژانس فضایی اروپا می تواند در به دست آوردن اطلاعات بیشتر از این سیارات کمک کند.

ماکوچ در توضیحاتش می گوید: «ما باید روی بعضی از سیارات متمرکز شویم که امیدوار کننده ترین شرایط برای زندگی پیچیده را دارند. با این حال، باید مراقب باشیم که در جستجوی کره زمین دوم نباشیم زیرا ممکن است سیاراتی وجود داشته باشند که برای زندگی مناسب تر از کره زمین باشند.»

ماکوچ در زمینه سیارات قابل سکونت با ستاره شناسان برجسته ای از جمله رنه هلر (Rene Heller)‌ از موسسه تحقیقات منظومه شمسی ماکس پلانک و ادوارد گوانان (Edward Guinan) از دانشگاه ویلانووا (Villanova) همکاری کردند تا معیارهای زیست پذیری را در میان ۴ هزار و ۵۰۰ سیاره فرا خورشیدی شناسایی کرده و سیارات قابل سکونت را پیدا کنند. لازم به توضیح است که قابلیت سکونت به این معنا نیست که این سیارات قطعاً دارای زندگی هستند، بلکع صرفاً داشتن شرایطی که برای زندگی مساعد باشند، کافی است.

سیاره زیست‌پذیر و قابل سکونت، سیاره ای است که در آن دما برای جمع شدن آب روی سطح کاملا مناسب باشد. انرژی نیز در سکونت پذیر شدن سیارات نقش مهمی ایفا می کند. اندازه و جرم سیارات نیز مهم هستند. سیاره ای که ده درصد بزرگتر از زمین است باید قابلیت سکونت بیشتری داشته باشد. انتظار می رود جرمی که حدود یک و نیم برابر جرم زمین است، گرمای داخلی خود را از طریق زوال رادیواکتیو بیشتری حفظ کند و همچنین گرانش بیشتری برای حفظ جو در مدت زمان طولانی تری داشته باشد.

دمای کمی گرمتر، دمای سطح متوسط ​​حدود ۵ درجه سانتیگراد بیشتر از زمین، همراه با رطوبت اضافی، برای زندگی نیز بهتر خواهد بود. این اولویت گرما و رطوبت در زمین با تنوع زیستی بیشتر در جنگل های بارانی گرمسیری نسبت به مناطق سردتر و خشک دیده می شود.

البته باید یادآور شویم که در میان ۲۴ سیاره احتمالی قابل سکونت، همه این معیارهای لازم برای سکونت در یک سیاره جمع نشده اما یکی از آنها دارای چهار ویژگی مهم است که باعث می شود زندگی در آن از آنچه در زمین وجود دارد، راحت تر باشد.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله زیست ستاره شناسی (Astrobiology)منتشر شده و در دسترس است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=219756

ثبت نظر

-