سردرگمی نخست وزیر انگلیس برای مهار کرونا

  • کد خبر : 350342
  • 18 دی 1399 - 5:06
سردرگمی نخست وزیر انگلیس برای مهار کرونا

به گزارش جام جم آنلاین از نیوز، بوریس جانسون روز چهارشنبه با تشکیل جلسه اضطراری در مجلس عوام لایحه‌ای را روی میز گذاشته تا حمایت قانون‌گذاران کشورش را با آشفته بازار سیاست‌های بهداشتی دولت کسب کند. او با ایراد سخنانی پیش از آغاز رای‌گیری عنوان کرد که گونه جدید کرونا باعث افزایش بی سابقه آمار مبتلایان به این بیماری شده و چاره‌ای را جز بازگشت به قرنطینه سراسری کشور برای دولت نگذاشت.

وی تصریح کرد: محدودیت‌ های کرونایی، از یک ماه و نیم دیگر به تدریج و نه یک‌باره کاسته خواهد شد و این روند ممکن است تا آخر ماه مارس (اواسط فروردین ۱۴۰۰) ادامه پیدا کند.

به گفته جانسون، محدودیت‌ها «آجر به آجر… بدون از دست دادن دستاوردهای سخت به دست آمده‌ای که از ما محافظت خواهد کرد» تعدیل می‌یابد.

نخست وزیر انگلیس درباره تعطیلی مدارس هم که در هفته‌های اخیر به پاشنه آشیل مناقشه دولت با اتحادیه‌های آموزشی تبدیل شده بود عنوان کرد؛ دولت تاجای ممکن مراکز آموزشگاهی را باز نگه داشت و به همین خاطر اولین مکان‌هایی خواهند بود که با رفع قرنطینه بازگشایی می‌شوند.

جانسون با این حال خاطر نشان کرد که درباره جدول زمانی بازگشایی مدارس «به شدت با احتیاط» اقدام می‌کند.

نخست وزیر انگلیس به رغم مخالفت جدی دانشمندان و کارشناسان بهداشت قصد داشت تا پس از پایان تعطیلات کریسمس، مدارس این کشور را به هر شکلی بازگشایی کند تا اوضاع را خلاف واقع و طبیعی نشان دهد.

او برای اجرای این سیاست به نیروی های مسلح متوسل شد تا از طریق طرح گسترده تست کرونا در مدارس، سلامتی دانش‌آموزان را تضمین کند. اما دو اتحادیه آموزشی انگلیس همان زمان هشدار دادند که اجازه بازگشت به دانش آموزان پس از تعطیلات کریسمس، آنها را در معرض خطر ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا قرار می‌دهد.

مرور سیاست های بهداشتی دولت جانسون در هفته‌های اخیر از نوعی سردرگمی و استیصال او برای مقابله با همه‌گیری کرونا حکایت دارد.

او روز یکشنبه در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی تصریح کرد که به رغم افزایش انفجار گونه آمار مبتلایان به کرونا، قرنطینه سراسری را به عنوان آخرین گزینه نگاه می‌کند.

نخست وزیر انگلیس در تمام طول سخنانش از واکسیناسیون کرونا به عنوان راه حل نهایی برای خروج از بحران در این کشور یاد کرد و با اشاره به خرید ده‌ها میلیون واحد واکسن کرونا ادعا کرد که انگلیس اولین کشوری خواهد بود که از این وضعیت خلاص خواهد شد.

اما کمتر از ۲۴ ساعت بعد او در سخنانی که به طور زنده از شبکه‌های تلویزیونی انگلیس پخش شد از مردم انگلستان خواست که یک بار دیگر در خانه بمانند و تنها بر اساس ضوابطی که اعلام شده خانه را ترک کنند.

نخست وزیر انگلیس با اعلام قرنطینه سراسری در این کشور تاکید کرد که مقامات بهداشتی سطح وخامت شیوع کرونا را به رده ۵ ارتقاء داده‌اند که این مساله از به حداکثر رسیدن ظرفیت مراکز بهداشتی و درمانی برای رسیدگی به بیماران کووید ۱۹ حکایت دارد.

جانسون تاکید کرد که افراد تنها در شرایط اضطراری، شامل خرید اقلام ضروری، مراجعه به درمانگاه و فرار از اذیت و آزار خانگی، قادر به خروج از منزل هستند. همچنین افراد شاغل تنها در حالی که امکان کار در خانه وجود نداشته باشد می‌توانند خانه را ترک کنند.

پیشتر بالاترین مقام‌های پزشکی سراسر بریتانیا (انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی) با صدور بیانیه‌ای مشترک سطح هشدار کرونایی در این کشور را به بالاترین حد ارتقاء دادند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در رسانه‌های انگلیس منتشر شد، آمده است که اگر محدودیت‌های کرونایی برای مهار شیوع این ویروس تشدید نشود سازمان خدمات درمانی این کشور ظرف ۲۱ روز آینده از پا درخواهد آمد.

این بیانیه می‌افزاید: بسیاری از بخش‌های نظام سلامت کشور تحت فشار سهمگینی قرار دارند. آمار ابتلا به کرونا به شدت بالاست و شمار زیادی از بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها و بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

نویسندگان این بیانیه با اشاره به اینکه آمار ابتلا به کرونا همه جا در حال افزایش است، تصریح کردند: اطمینان نداریم که سازمان ملی بهداشت تحمل فشار بیشتری را داشته باشد.

روزنامه دیلی تلگراف امروز (چهارشنبه) در گزارشی نوشت، به اسنادی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد اگر درمانگاه‌های کشور اشباع شود، بیماران کرونایی به قید قرعه درمان می‌شوند. به عبارت دیگر «هنگامی که منابع درمانی کافی نباشد تصمیم‌گیری برای درمان بیماران بر اساس مصلحت اجتماعی (و نه فردی) اتخاذ می‌شود»

این وضعیت در ابتدای همه گیری کرونا هم پیش آمد و بیمارستان‌ها ناگزیر به درمان افرادی روی که شانس زنده ماندن آن‌ها بیشتر بود. این درحالیست که در ابتدای موج دوم شیوع کرونا، جانسون اطمینان داد که زیرساخت‌های لازم برای مقابله با بحران پیش رو پیش بینی شده است …

حالا قانونگذاران انگلیسی قرار است در اوج سردرگمی از آینده‌ بحرانی که دولت هم از مقابله با آن عاجز مانده به لایحه‌ای رای دهند که فرجام آن مشخص نیست اما دست کم پشت دولت در ادامه مسیری که مقصدش ناپیداست خالی نخواهد بود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=350342

ثبت نظر

-